Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WINTV HVR-1300 bilden hackar


Lars-Ove Andersson

Rekommendera Poster

Lars-Ove Andersson

Har installerat ett WINTV HVR-1300, på dom digitala kanalerna hackar bilden. Vad kan detta bero på? //LOA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror lite på vad du menar med "hackar". Är det lika på alla kanaler eller är det så att vissa hackar mer än andra? Det låter som du har för dålig mottagning, vad får du för signalstyrka och kvalitet på signalen?

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars-Ove Andersson

Med hackar menar jag att bilden stoppar upp korta stunder. Signalen är helt OK. Kopplar jag in en box är det inga problem. Problemet gäller bara dom digitala kanalerna. //LOA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Signalen är helt OK. Kopplar jag in en box är det inga problem.

 

En box klarar sig med betydligt svagare/sämmre signal än ett kort så det säger i princip ingenting. När du skriver att signalen är helt OK vad grundar du det på?

 

Är till 95% säker på att du har för låg signalstyrka eller för dålig kvalitet.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars-Ove Andersson

Med OK menar jag att jag hade en servicetekniker som satte upp en ny antenn drog ny antennkabel samt en ny antennförstärkare varefter han mätte upp signalen i den koppling som anstutes till TV-kortet. Jag har inget absolut värde på signalen, men blev meddelad att signalen var mycket bra och att det skulle absolut inte vara några problem med den delen. //LOA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart så är det svårt (omöjligt) att i ett forum spekulera med säkerhet om orsaken men jag är fortfarande inne på att det är ett signal problem. Detta grundar jag på följande två saker:

 

Om det hade varit så att datorn är för klen för att hinna med att spela upp bilden utan "ryck" så borde det även ha visat sig även på de analoga kanalerna (men helt säker kan man ju inte vara).

 

Hur bra digitalbilden blir är beroende på två faktorer: Signalstyrka (som i ditt fall verkar OK) och kvalitet.

 

Men kvalitet så åsyftas, lite förenklat, att signalen är fri från tidsförskjutningar. Den direkta signalen från sändaren når din antenn men reflekteras även av t ex ett berg som ligger bakom din antenn, den reflekterade signalen kommer även den att tas emot av din antenn men med en liten tidsförskjutning. Om man tittar på vanlig analog TV så visar sig detta som "skuggbilder".

 

Vid digital TV så talar man inte om frekvenser på riktigt samma sätt som vid vanlig analog TV där varje kanal sänder på en unik frekvens. Digital TV "bakar ihop" ett antal kanaler till en "Mux". Alla SVT:s kanaler ligger på Mux1 så får du in "ettan" bra så fungera även "tvåan". TV4 däremot ligger på Mux2 och därför så kan det vara intressant för dig att jämföra SVT med TV4. Om du får liknande störnignar även på 4:an så skulle detta till viss del tala emot min hypotes om ett signalproblem.

 

 

Jag är lite osäker på om WinTV 2000 (som jag förmodar att du använder) kan visa både signalstyrkan och kvalitet så du får kolla runt lite. Hittar du inget så tycker jag att du skall ringa Hauppauge har en utmärkt support som du når på 08 555 36 256.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Signalstyrka kontra kvalité

 

Tänk dig att du och en kompis står i en tunnel med ett visst avstånd mellan er och ni försöker verbalt kommunicera. Du är då tvungen att höja rösten för att ljudet ska nå fram till din kompis. Du kanske tillochmed behöver skrika. Det som då når fram kan liknas vid signalstyrkan. En hög signalstryka, att du skriker tills lungorna brister, är dock ingen garanti för en hög kvalité på signalen. Kvalitén kan exempelvis gå ned på grund av att det ekar i tunneln.

 

Den direkta signalen från sändaren når din antenn men reflekteras även av t ex ett berg som ligger bakom din antenn, den reflekterade signalen kommer även den att tas emot av din antenn men med en liten tidsförskjutning.

men är inte DVB-signalen anpassade för detta? Det är inget svårt att bygga in stöd för det ivartfall, tekniken är välkänd. Uppmärksammar dock själv att den marksända digitala TVn är mer beroende av en bra signal än den satellitburna. Via parabol har jag en signalstyrka som varierar mellan 65-75% och detta ger en stabil och bra bild. Via markantenn får jag störningar om strykan kryper under 90%. Mao mindre redundans/sämre felhantering i den marksända signalen.

 

Till saken.

 

TV-kortet borde kunna ge dig siffror, procentsats, på vilken signalstyrka och kvalité som mottages. Interna DVB-kort kräver normalt sett en högre signalstyrka/kvalité än externa kort och dedikerade digitialboxar. Orsaken är enkel; miljön inne i en dator är extremt brusig. De kort som monteras inne i en dator måste vara anpassade efter miljön där och det är möjligt i viss mån men kan kosta mer än det smakar att få det perfekt. En del high-end interna ljudkort har klarat detta bra (har jag läst) men de flesta har (nog) idag flyttat ut AD/DA omvandlarna till en extern låda.

 

Sedan ska säga att av vad jag hört är det ytterst få kort som har gått igenom det test som Teracom/boxer (?) utför som garanterar att korten är anpassade efter alla egenheter som Sverige lagt på signalen. Har inte så många fall som verkligen skyller/beror på inkompatibilitet men risken finns alltid.

 

Och ett litet (meningslöst) test: når ni antennen? Kan någon kanske ställa sig i vägen för antennen och därmed störa signalen? Se vad som händer då....

Och med att bilden hackar - blir det mosaik-störningar eller enbart att bilden fryser en kort stund?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi skrev:

 

men är inte DVB-signalen anpassade för detta? Det är inget svårt att bygga in stöd för det ivartfall, tekniken är välkänd.

 

Visst har DVB-T ett "skydd" mot Multi-Path genom felkorrigeringen som finns i dataströmmen (egentligen så finns ju inte felkorrigeringen i dataströmmen utan i algoritmen som tolkar dataströmmen så det är väl mer korrekt att säga att dataströmmen har redundans för tappade paket) men det finns en gräns för vad felkorrigeringen klarar av.

 

Som jag har fått det förklarat för mig så ger svår Multi-Path ett bit-bortfall (det är egentligen tappade bitar som är avgörande för kvalitetsmåttet) i dataströmmen.

 

Signalstyrka = styrkan på de mottagna paketen.

Kvalitet = kvoten av totala antalet paket / korrekt mottagna paket.

 

Så din analogi bör kanske bli något i stil med:

 

Signalstyrka = hur starkt man hör varje ord som kompisen skriker.

 

Kvalitet = hur många ord av de som kompisen skriker som man faktiskt hör, det kan ju t ex åka en moped i tunneln som maskerar vissa av orden. Om det ekar kraftigt (multi-path) i tunneln så kommer jag ha svårt att förstå meningen i det som kompisen skriker då jag kommer att höra vissa ord två gånger i samma mening (de flesta av de orden som ekar kan jag sortera bort då de inte passar in i meningen).

 

Vanligtvis så är det här inga problem då kompisen är en djävla skitsnackare som skriker en massa ord i onödan (redundansen i form av felkorrigeringsbitar i signalen) samt att jag är rätt smart och kan förstå vad han vill ha sagt även om vissa av orden i meningen faller bort.

 

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt korrekt tolkat och förtydligat av dig.

Som jag har fått det förklarat för mig så ger svår Multi-Path ett bit-bortfall (det är egentligen tappade bitar som är avgörande för kvalitetsmåttet) i dataströmmen.

Japp. Bitar via olika vägar kan enkelt störa ut varandra. Det går att korrigera genom att införa fördröjningar och sedan korrelera* signalbitarna mot varandra och även genom inbyggnad av redundans i signalen. (redundans - flera representationer av samma information) Ju högre felkorrigerande andel i signalen desto mer av tillgängligt datautrymme går åt till detta. Ett exempel som nog många kan känna sig hemma med är de trådlösa nätverken allt fler har. Specificerad hastighet ex.v 54 Mbit/s, upplevt max omkring 25 Mbit/s. Resten används till att se till att det som sänds verkligen är det som mottages.

 

*I trådlösa nät används numera flera antenner vilkas signaler kan nyttjas för att just eliminera/dra nytt av att signalen studsar fram.

 

Lite OT kanske vi är, hoppas trådskaparen är intresserad av dessa teoretiska utlägg.

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2006-03-21 13:34:18 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Ditt problem med att det hackar beror på Hauppuage och dess drivisar.

 

Jag har samma problem med både ett HVR1300 & Nova-T som för övrigt använder samma drivisar.

 

Har testat mina kort i åtta olika PC:n på tre olika platser och felet är likadant överallt.

Signalkvaliten på mottagningen har verierat mellan ca 60-100% på de olika testplatserna.

 

Någon enstaka gång funkar det dock bra.

 

Det bästa resultatet fick jag då jag gjorde "disable" på HyperTreading i Bios.

Vid detta tillfälle körde jag Win-XP Sv med SP2 samt den MS-patchen som Hauppauge föreslår på sin supportsida.

 

Man bör också testa de olika varianterna i "Primary" som återfinns i Startmenyn under "Hauppauge WinTV" samt se till så man har senaste DirectX installerad.

 

 

Jag har för övrigt testat kortet i både Win2000 & XP.

 

Ovanstående problem angående Hyper Treading, har jag mejlat till Hauppauge två gånger utan att få nån respons.

 

 

En klart underlig detalj är att korten fungerar utan problem i WinXP-MCE med drivisarna från Hauppauge.com (=USA).

Alltså drivisarna som är avsedda för MCE.

På MCE-maskinen har jag en Celeron 3,2 GHz så där finns inget problem med HyperTreading.

 

Notera dock att MCE klarar bara en av de Digitala ELLER Analoga kanalerna samtidigt i dess konfiguration.

 

 

Hauppauge kommer inte att sälja en enda pryl till mig framledes.

 

 

/Benke

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt problem med att det hackar beror på Hauppuage och dess drivisar.

 

Det tror jag inte. Jag har kört några Hauppauge kort vid det här laget och aldrig haft några direkta problem med deras drivisar. Skulle snarare påstå att de håller en kvalitet över genomsnittet.

 

Med detta vill jag inte påstå att det inte kan vara ett drivrutinsproblem men jag tycker att du uttalar dig på tok för tvärsäkert.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte Lars-Ove har ett drivrutinsproblem med sitt HVR1300 så har han som så många andra i så fall Hårdvaruprobelm på sin/sina datorer.

Hårdvaruproblem som kan innefatta datorn med grafikkort, I/O, mm samt även själva HVR1300 förstås.

 

Att samtliga som har problem med HVR1300 & även Nova-T INTE skulle ha drivrutinsproblem finnar jag helt osannolikt.

 

Jag förutsätter förstås att användaren gör installationen av produkten på det sätt tillverkaren säger. I detta fall Lars-Ove.

Följer man inte tillverkarens anvisningar och även minimikrav så kan ju vad som helst hända.

 

 

 

 

Beträffande mig själv så har jag sedan 10-12 år testat mängder av olika TV-kort på mängder av olika datorer (sannolikt ett 50-tal) och på både svenska & engelska OS (win98,Win2000, Win XP & MCE)

 

Då det började komma DVBT-kort så började problemen. Bland alla dessa kort som då kom så var det Hauppauges kort som krånglade mest.

 

Då jag fick tillgång till NOVA-T så började problemen rejält.

Jag fick i ett tidigt skede tre-fyra uppdateringar på CD direkt från UK inom en period om ca fem månader. Inget hjälpte. Jag stängde detta ärende

och skänkte kortet till en som "bara" ville se på TV och inget mer.

 

 

Problemet heter garanterat Hauppauge !

 

 

Kolla för övrigt deras s.k. supportsite, då närmast på sidan för

Nova-T.

Där står texten "Note: Teletext is not yet supported, this is a feature which will be available in the very near future "

 

Den texten har stått där sedan sensommaren 2004 !

 

Jag kollade med supporten vad "very near future" innebar för dom, ingen visste nåt (eller ville inte svara)"

 

 

Om man ringer till supporten i sverige så får man förslaget att tanka ner de drivisar som finns på deras USA-site i.s.f. UK eller .NU (sverige).

 

Det visade sig att USA-siten har de absolut senaste, varför då inte lägga ut dessa på UK eller .NU ??

 

 

Vilken enorm tilltro man får till Hauppauge och dess produkter !

 

 

 

/Benke

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag orkar inte ge mig in i någon debatt om vilket fabrikat som bäst / sämst.

 

Med det som du skriver om Hauppauge passar även utmärkt på t ex Pinnacle, Twinhan, Asus ... Påminn mig inte om kompabilitetsproblemen med PCTV pro (Pinnacle) när man körde Nero. Det var inte Pinnacle som löste problemet utan en användare.

 

Det var inte bara Nova-T som hade problem med textning utan det hade i princip alla. "Lösningen" var att köra ProgDVB.

 

Men jag håller med om att det varit mycket "strul" med DVB-T korten även om det blivit bättre på senare tid (bättre men inte riktigt bra). En del av orsaken till problemen är att olika länder har implementerat DVB-T på lite olika sätt. Mig veterligen så finns inte ett enda kort på den svenska marknaden som är godkännt av Boxer (det är väl iofs Terracom som testar dem, en tvåstegsprocess som inte är helt gratis).

 

 

 

Men åter till frågeställarens problem. Om vi utgår från att frågeställaren har en bra signal så tycker jag att frågeställaren skall prova att göra så här:

 

 

Kontrollera så att du har senaste chipset drivrutinerna från moderkorts/datortillverkaren.

 

Avinstallera kortet fullständigt.

 

Kör msconfig (Start>Kör skriv msconfig, fliken startup) och ställ in för en "clean start", alltså en start där man inte laddar andra drivrutiner.

 

Stäng av datorn och flytta kortet till en annan PCI-plats.

 

Installera om kortet.

 

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Kent Eriksson 51

Hejsan Lars-Ove,

 

Har haft exakt samma problem som dig med mitt WINTV HVR-1300 kort. Efter många kontakter med supporten på Hauppauge kom lösningen i form av följande mail:

 

Hej Kent!

 

Kommer den hackiga bilden både på analog och digitala sändningar? Ladda hem och installera denna patch från Microsoft

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=14caaf6d-198c-4197-

82ad-28251f9c50a5&displaylang=en se till att du väljer rätt språk.

 

Du kan också pröva denna drivrutin, denna fil motsvarar din cd fast en nyare version. http://www.hauppauge.co.uk/downloads/forum/DVB_2_4.zip

 

Avinstallera kortet med hcwclear.exe som finns på din cd. Välj remove all drivers and applications samt search all .INF files for conflicting hardware. Starta om datorn och installera de nya drivrutinerna från en specific plats och ange mappen där du sparade 2.4.

 

Testa ovanstående så tror och hoppas jag att hackigheten försvinner? Mitt kort har fungerat perfekt efter att jag installerade ovanstående drivrutin.

[inlägget ändrat 2006-04-08 07:32:28 av Kent Eriksson 51]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kent Eriksson 51

Ser att ovanstående Microsoftlänk inte fungerar? Testa denna http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=14caaf6d-198c-4197-82ad-28251f9c50a5&displaylang=en istället. Viktigt att du väljer samma språk som ditt operativsystem dvs har du ett engelskt XP så ska du välja den engelska sidan under "Change language"

 

Ha de bra

Kent

 

[inlägget ändrat 2006-04-08 07:39:45 av Kent Eriksson 51]

[inlägget ändrat 2006-04-08 07:41:56 av Kent Eriksson 51]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Köpte igår 27 oktober ett HVR-1300 kort och fick direkt problem med att bilden hackar på analog visning.

Jag har uppdaterat med KB896626 fixen.

 

Uppdaterade från Version 2.5B till 2.5E.

Ingen skillnad.

Analog hackar.

Digital fungerar inte alls. Signalstyrkan visar alltid samma nivå oavsett om det är någon antenn i eller ej.

 

Mera tester

Provat ett annat program som tyvärr inte stödjer HVR-1300 fullt ut, GB-PVR. Med det programmet kunde jag i alla fall se att kortet inte hackar på det analoga.

Tyvärr stödjer inte programmet hårdvarukomprimering och inte heller digitalmottagning på detta kort.

Men, det digitala har jag å andra sidan inte fått att fungera med Win2000 heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...