Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Partitionera om


sjohan

Rekommendera Poster

Hej,

När jag installerade om datorn senast så gjorde jag en stor tabbe. Jag partitionerade. Gjorde en 10gb C:, en 40gb D: och en E: med resten. Men nu i efterhand så ångrar jag det. C är på tok för liten. Hur gör jag för att öka storleken på den utan att det försvinner en massa filer? Jag har inte lust att tömma datorn på allt för att göra om partitionerna och jag har ganska mycket saker som jag inte vill ska försvinna. På både D: finns det ca 35gb ledigt. Kan jag på något smidigt sätt få över säg 10 av dom till C:

Använder win xp pro.

 

Tacksam för alla tips!

(Har sökt men hittar inget bra)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då måste du ha ett speciellt program som tex Partition Magic. Vet inte om det finns gratisprogram men det kanske någon annan kan tipsa om.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag har faktiskt en version av just partition magic. Men jag har inte vågat försöka köra det just eftersom jag inte vill att något ska försvinna. Plus att jag inte riktigt vet hur man går till väga. Jag har bara fått låna en skiva. Helt utan instruktioner osv. Har du använt det och har du isf lust att ge en liten beskrivning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är jättedålig på programmet då jag aldrig använder det själv, min skiva står i hyllan och blir dammig:)

 

Jag installerar om då det krånglar för mig eller om diskarna är felpartitionerade men har tillgång till nätverk och kan spara undan sådant jag vill ha kvar.

 

Jag vågar inte på rak arm ge dig råd men vet att det finns guider i programmet, ialla fall den version jag har.

 

Annars får någon annan ta vid.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Då tackar jag istället för att du inte förklarar ;)

 

Någon annan som har lite färskare i sitt minne hur man går till väga?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu samlade jag mod och la i skivan. Allt funkade (utom musen) tills jag skulle stoppa in det frilagda utrymmet på C:. Så nu har jag 10gb frilagt utrymme. Som jag inte kan få in på C:. Hur gör man då? Jag kommer till 94% av stapeln sen kommer ett felmeddelande upp om en trasig fil. Och sen kommer det upp ett om att det finns fler trasiga filer och då avbryter programmet.

 

Någon som har lite koll på partition magic som har lust att hjälpa till lite?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt funkade (utom musen) tills jag skulle stoppa in det frilagda utrymmet på C:

 

Kör du programmet i någon slags dosmiljö? Eftersom du inte kan använda musen... Vi får ju inte tipsa om olika "gratis" programvaror här på eforum men det dräller av dom på Internet. Sådana som du använder i Win XP. Partition Magic är ett men jag för min del använder Paragon Partition Manager (14 MB) som är likvärdigt men trevligare tycker jag.

 

Ps: Jag finns på MSN Messenger... :)

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

[inlägget ändrat 2006-03-13 21:53:33 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejnej ingen dosmiljö. Och musen fungerade ett tag. Slutade fungera när jag hade tryckt på lite grejjer.. Fast den gjorde lika dant varje gång. Finns det någon nackdel i att byta partitionsprogram mitt i såhär? Frilägga med partition magic och sen fortsätta med något annat. Just nu har jag ju redan lyckats få 10gb opartitionerat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frilägga med partition magic och sen fortsätta med något annat. Just nu har jag ju redan lyckats få 10gb opartitionerat.

 

Och XP är igång och så då ja? Att byta partitioneringsprogram gör inget. Men vad du behöver är ju att utöka din C med dessa frilagda 10 GB. Nu ser jag inte vad du gör men högerklicka på C i parttion magic och välj rezise och gör C 10 Gb större.

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Hårddiskar & Lagringsmedia

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator WindowsXP|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojsan lite fel forum. Sorry.

 

Bosse: Problemet är att när jag gör C större och trycker "apply" eller vad det står på knappen. Så tickar stapeln upp till 94% och sen så kommer det upp felmeddelande om någon trasig fil. Men jag ska testa med något annat program. Kanske är så att mitt partition magic är för gammalt eller nåt. Men kom gärna med fler förslag under dagen. Kommer inte hem förrens ikväll.

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack bosse! Det löste sig med partition manager! Kanonprogram. Mycket bättre än partition magic. Fast det tog några timmar förstås. Men va ändå smidigare. Tack ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack bosse! Det löste sig med partition manager! Kanonprogram. Mycket bättre än partition magic. Fast det tog några timmar förstås. Men va ändå smidigare. Tack ;)

 

Va bra då! Du hittade det själv ja. Annars hade jag kunnat skicka det med via Messenger.

 

Tack för poängen!

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

... det är val i höst : http://web.telia.com/~u41314994/sotingar.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...