Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Group Policy Folder Redirection


Anneli Hultberg

Rekommendera Poster

Anneli Hultberg

Hej!

 

Jag har en engelsk Windows 2003 Server och svenska Windows Xp professional.

 

När jag ställer in Folder Redirection som en group policy så skapas katalogerna med engelska namn.

Så klickar man på "Mina Dokument" på användarens skrivbord så hamnar man i H:\My Documents. Detta fungerar ju naturligtvis, men det finns ju en risk att användaren tar bort "desktop" katalogen i H:\ utan att fatta att det är filer som han/hon lagt på skrivbordet som försvinner :(

 

Någon som vet någon smart lösning på problemet?

 

/Anneli

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Antingen en svensk version av 2k3 eller så installerar du MUI (Multlingual User Pack).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anneli Hultberg

Njae.

Jag vill mera veta i vilken fil det står "Desktop" i, så jag kan gå in och ändra till "Skrivbord".

Om det hade stått skrivbord i filen så hade den skapat en katalog som heter skrivbord istället för desktop.

Det är inte en adm fil utan nått annat, jag har letat men inte hittat vart det kan vara.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I GPO:n anger du "redirect to specific location" eller nåt i den stilen. Sen anger du sökvägen till t.ex. \\server\share\%username%\Skrivbord

 

Man rekommenderas att redirecta till den riktiga sökvägen på servern och inte en uppmappad enhet (t.ex. H:). Jag har aldrig provat att redirecta till en enhetsbokstav men det sägs att det kan ställa till med problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anneli Hultberg

Ja det funkade :)

 

Jag valde:

"Create folder for each user under the root path"

Och försökte fylla i:

\\server\share\%username%\skrivbord

och fick följande felmedelande:

 

The provided group and/or path information is invalid. You must provid valid values for both the group and the path.

 

Väljer jag istället "redirect to the following location" så funkar det att fylla i:

 

\\server\share\%username%\skrivbord

 

Tack tack

:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...