Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Saftigaste grafikkortet..?


millepag

Rekommendera Poster

Vilket är det saftigaste grafikkortet till överkomligt pris?

 

Vad räknar du som överkomligt pris? Personligen räknar jag de näst värsta produkterna till att ha överkomliga priser. Annars är ju mainstreamkorten de absolut mest prisvärda, t ex GF 6800GS.

 

7800GTX tillhör iaf prestandaklassen, och beroende på vad du har för grafikkort idag kanske det vore vettigare att hålla i pengarna ett halvår eller så. Mot hösten nångång kommer det nämligen komma DirectX 10-kort från både Ati och Nvidia.

 

Jag brukar vanligen inte råda folk till att vänta eftersom jag sälv inte ens har tålamod att efterleva det. Men har du idag säg ett GF 6-kort som ju åtminstone stödjer DX 9.0c tycker jag det vore vettigare att invänta de kommande DX 10-korten. Det är åtminstone något jag kommer kunna leva upp till. ;-) Är ditt grafikkort däremot en budgetvariant ser jag dock ingen anledning till varför du inte skulle uppgradera det redan idag.

 

De värst presterande korten idag får väl anses vara Radeon X1900XTX och GF 7900GTX, båda såklart med hårdvarustöd för DX 9.0c. Tycker däremot att Ati har triumf på hand med en bättre metod att kunna hantera kantutjämning samtidigt som HDR.

 

Så, vad blir alltså de näst bäst presterande korten och alltså de med överkomliga priser? Jo t ex ett 7800GTX som du själv var inne på eller kanske ett X1800XT i stället. Vilket av dem man väljer spelar egentligen ingen roll utan välj det som du hittar till bäst pris och/eller ligger varmast om hjärtat. :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja säga att det nya 7900GT är det mest prisvärda just nu. Det är så aggressivt prissatt att man häpnar! Men tyvärr så är det det här med HDR och AA som RN också är inne på som sätter käppar i hjulet för att det ska kännas riktigt, riktigt bra.

 

Hursomhelst ska Nvidia ha en eloge för att de släpper såhär kraftfulla kort till ett sånt pris. Ati får verkligen skärpa till sig om de ska ha chansen att konkurrera. Om nu bara agp-marknaden också kunde få en släng av sleven av den kombinerade pris- och prestandautvecklingen som sker inom pci express, men det är väl inte att hoppas på - den får väl nedbantade versioner som dessutom kostar mer...

 

Om du kollar här och på de följande sidorna ser du att 7900GT slår 7800 GTX 256 MB i vartenda spel som testas, i varenda upplösning, med något enstaka undantag:

http://firingsquad.com/hardware/nvidia_geforce_7900_gt_gtx_performance/page7.asp

 

Dessutom allt detta till ett väsentligt lägre pris. Således, så vitt jag kan se, är 7900 GT det klart bättre köpet. Med viss reservation för att en del tillverkare överklockar olika mycket. Här finns ett från XFX på lager som just nu kostar 3524:- + frakt:

http://www.shg.biz/produkter/infobox.asp?varenr=341250&lokation=

 

Här är ett från XFX på Komplett, men det finns inte på lager:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318628

 

Som sagt, hade även HDR och AA utan förbehåll ingått i paketet skulle det inte finnas några moln på horisonten över huvud taget. :-)

 

/ m

[inlägget ändrat 2006-03-11 18:22:47 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ohh, här är en tråd som jag kan följa med.

Jag sitter på ett 7800GT just nu som är redan överklockat från Gainward, och jag är mer än nöjd. Brukar oftats ha bland dom högsta "video options inställningarna" i dom nyaste spelen.

Men sedan 7900GTX kortet släpptes har det kliat i "beställnings fingret" konstant. Vet faktist inte ärligt om jag orkar vänta tills G80 serien kommer från Nvidia.

Men det är en sak som orar mig om G80 serien som släpps till sommaren.

Det är att dom kanske inte kommer stödja unified shader.

http://www.nordichardware.se/nyhet,9625.html

Det känns som om Nvidia går åt fel håll, och om det blir så så väljer jag ATI istället i framtiden.

Men detta kan nog Stålis och RN mkt mkt mer än mig.

 

En annan rolig sak är att om man jämför tester från olika sidor mellan ett 7900GTX kort och ett X1900XTX så visar testerna olika. På AnandTech är det Nvidia som får spö, och på The Guru of 3D är det Nvidia som tar hem "segern"

http://www.guru3d.com/article/Videocards/326/11/

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2717&p=9

 

//Mecca

 

[inlägget ändrat 2006-03-13 19:40:29 av Mecca]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge du inte har väldigt gott om pengar är min åsikt att det vore vettigare – då du faktiskt redan har ett 7800GT, dessutom fabriksklockat – att invänta DX 10-hårdvara. Till och med mitt 6800U tillåter fortfarande "high" i åtminstone alla nyare spel som jag har i min ägo. Och det i 1280x1024 i spel som stödjer denna bildstorlek, min TFT klarar inte högre. I exempelvis Quake 4, Doom 3 och F.E.A.R orkar 6800U dessutom kvalitetsinställningarna 2xAA och 8xAF då vsync är enabled. Kanske ska tillägga också att mitt krav för godkänt är en average-fps på ~ 40.

 

Men sedan 7900GTX kortet släpptes har det kliat i "beställnings fingret" konstant.

 

Kanske finns det någon medicin mot klåda? ;-) F ö anser jag Radeon X1900XTX vara en bättre produkt. Men ingen av dem tycker jag egentligen berättigar en uppgradering från ett 7800GT. Såklart presterar de bättre men det är i stort sett också det enda du hade fått – högre prestanda som i ditt fall knappast behövs. Även om det iofs finns en bra grej du också hade fått av en övergång till X1900XTX; förmågan att köra multisamplad AA tillsammans med HDR. Så ifall du ändå skulle råka få en hjärnblödning och öppna plånboken redan nu så titta gärna närmare på detta Ati-kort. Men min syn angående Ati:s och Nvidia:s nya kort är att det egentligen bara är en kapprustning a la kalla kriget..! ;-) De tillför inte mkt nytt vid sidan av fler hästkrafter, och hur många märker ifall du har 160 eller 190 hästar under huven? En annan grej är också att ditt 7800GT (och även GF 6) t ex redan stödjer high definition tv...

 

P.S. Tack förresten till Mille_Pag för poängen tidigare. :)

[inlägget ändrat 2006-03-13 21:16:22 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...