Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela filer i XP


Balthazar

Rekommendera Poster

Jag är en nätverksnovis som just skaffat trådlöst nätverk hemma. Jag har en stationär och en bärbar som förbinds med en D-Link DSL-G604T. Jag Fick internetansluningen att funka helt smärtfritt men nu när jag ska försöka mig på lite fildelning på nätverket så är det helkört. Finns det någon bra smidig guide som man kan följa för att få detta att funka eller finns det nån som kan tänka sig att hjälpa mig. Jag har försökt köra "konfigurera ett hemnätverk eller ett litet kontorsnätverk" men hur jag än har vridit och vänt på det hela så har jag inte sett en enda mapp i mina nätverksplatser.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan dela enheter,mappar och ev skrivare.

Börja med att reda på datorns "namn" och namnet på arbetsgruppen.

Alla datorer måste ha samma arbetsgruppnamn.

I XPHOME får du automatiskt namnet MSHOME. det kan du ant.behålla eller använda ett nytt. Gå in den här datorn och välj egenskaper,flik nr2 datornamn.Vid Fullständigt datornamn visas datornamnet och "Arbetsgrupp" visar namnet på din arbetsgrupp. Byter du namnet måste du starta om för att ändringarna ska gälla.

När du ska dela ut enheter, högerklicka på Den här datorn,öppna systemmappen.Högerklicka på den enhet du vill dela ut och välj delning och säkerhet.Klicka trots varningen från Microsoft, då kommer du fram till "dela ut". Välj vilket alernativ du vill kryssa för. Klicka sedan OK. Enheten är nu delad och det visas genom att en hand håller mapp eller enhet.

Du kan också i "utforskaren" högerklicka på den mapp du vill dela ut och klicka på "delning och säkerhet".

Har du NTFS kan du inte dela "Program" eller Windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar tackar. Men det där har jag redan gjort och jag ser ändå inte den andra datorn när jag kollar i mina nätverksplatser. Trots att jag har delat ut mappar både på den och den här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dum fråga!

 

Är båda datorerna igång?

Om du går in på mina nätverksplatser och klickar på "Visa datorer i arbetsgruppen" Vad händer då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla upp tipsen i det här inlägget:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=809509#809520

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...