Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur vet man hur man ska koppla kablarna till ett moderkort? IA-P4


daniels signatur

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag köpte ett sådant här moderkort (Ia-P4) billigt på tradera i november av en skojate som hette Daniel(!)

Skojare därför att han på samma gång sålde att SDRAM 256 Mb som var trasigt och när jag påpekade detta (två gånger!) så svarade han plötsligt inte längre på mail...

 

Nåväl, när det gäller moderkortet så kände jag mig rätt säker på att kunna hitta information om det på internet så att jag skulle använda det till min "budget-dator" som jag hade tänkt bygga och det kostade ju trots allt 148 kronor.

Det visade sig dock vara lättare sagt än gjort att hitta något om detta skumma moderkort som påstods vara ett Epox men som inte fanns nämnt på Epox hemsida (men några snarlika fanns där). Det enda jag hittade var ett antal sådana här foruminlägg där folk frågade om hjälp med att hitta information, -mestadels svenskar.

Det fanns också ytterligare ett antal till salu på Tradera så det verkade ju konstigt nog vara ett svenskt fenomen.

Efter en del pill och exprimenterande så lyckades jag dock att få igång kortet tillsammans med lite andra "budget-grejor" från Tradera. Det svåraste var atthitta rätt kontaktorer till frontpanelen (on/off, reset, LED'na till HDD och CPU activity).

Den inbyggda grafiken sög ordentligt (800x600 och fyra färger!) men det ätgårdades med ett billigt (42 kr på Tradera) PCI-kort.

Ljudenheten hittades inte heller av XP Home-installationen men det visade sig vara vanligt AC97 så det var bara att hämta ned en drivrutin till denna så hoppade ljudet igång också!

Det skummaste, förutom den sunkiga inbyggda grafiken, är väl ändå varför det finns två(!) st inbyggda LAN-portar.

 

Jag har ändå en teori om detta mystiska moderkort:

Uppstartsbilden (BIOS) visar en logga "Broadbandbox" och jag hittade en gammal specification på en multimediadator från 2003 som heter just "Broadbandbox Showtime" med två stycken nätverksuttag!

Broadbanbox utvecklades av bolaget med samma namn som ägdes av Claes Wellton (yes, han med Lap Power!) men fick problem när hans "underhållnings-PC" Broadbandbox inte fick gehör som hem-PC.

BroadbandBox (numera Wellton Way) har ansökt om konkurs nu i januari 2007.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hejsan!

 

Jag har ett precis likadant moderkort (också köpt på Tradera) som jag fått att fungera hyfsat, men likväl som alla andra verkar ha det, så saknar jag drivrutiner speciellt för ljudet samt en manual.

 

Om det är någon vänlig själ som sitter inne med lite info, så får Ni gärna skriva en rad!

 

Mvh

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...