Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fungerar deta tv kortmed parabol ??.


gurre gurreb

Rekommendera Poster

gurre gurreb

Hej. Jag hade tänkt att köpa ett tv kort från class ohlson. närmare bestämt det här som står här under. och nu undrar jag om man kan ha den med parabol ??. skule vara tacksam om nån kunde svara.

 

 

 

Digital-tv-mottagare, PCI, för det okodade markbundna digitala tv-nätet. Inbyggd text-tv. Visar tv-bilden på datorns monitor. Möjlighet att spara bildsekvenser på hårddisken. Lev. med IR-mottagare, fjärrkontroll och programvara på engelska. För Windows 98SE eller senare.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-03-04 18:15:27 av gurre gurreb]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för det okodade markbundna digitala tv-nätet.

Alltså för marksänd digitalteve, sådan man brukar ta in med Boxer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej tyvärr, CD och Viasat är ju digitaltv via satellit, det där tv-kortet funkar bara med marknätet (Boxer)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det finns massvis med såna kort, du ska leta efter beteckningen DVB-S.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänk också på att du inte bara kan stoppa i kabeln till tv-kortet utan du måste även ha ett extra kort (viasat el. canal digital) för att kunna se kanalerna.

 

[inlägget ändrat 2006-03-04 23:10:58 av nire]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Ja, man behöver ett kort där man petar in sitt abonnemengskort från resp. operatör.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort som klarar CD, dvs CONAX, finns det gott om.

Kort som klarar Viasat, dvs Videoguard? Finns det några "legala" och helt fungerande för Videouard?

 

Kort som parallellt kan klara båda finns väl definitivt inte utan man blir tvungen att köpa två kort? Eller räcker det kanske med att köpa ett DVB-S kort och två stycken CAM-moduler med stöd för resp. kryptering?

 

I vilket fall som helst är det ingen standardiserad lösning, inte så jättestor marknad, ganska dyra kort samt CAM-moduler (kort 1500 kr och uppåt, CAM-modul för CD kring 500-700) och definitivt noll support från operatörerna.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gurre gurreb

men fungerar det inte bara att ta tv sladen som går till alla tv apparater och stopa in den där ??. efter som att det finns en kanale som går på alla tv apparater. som är från parabolen. det borde ju gå efter som det är samma typa av singnal men då kan man bara se eller spela in en kanal i taget eller ?.

 

[inlägget ändrat 2006-03-05 10:03:16 av gurre gurreb]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst - om kortet har en ingång för ex.v. s-video kan du koppla in din existerande digitalbox till din dator och där ta emot den kanal digitalboxen är inställd på. Om boxen sänder ut via RF-modul,d dvs på vanliga antennkabeln kan du ta emot denna om kortet i datorn kan ta emot analoga signaler.

 

Om jag förstått din situation korrekt skulle jag idag till datorn satsa på ett digitalkort för fri marksänd digital-TV, DVB-T, och sedan koppla satellitmottagaren till datorn, via DVB-T kortet, via en s-video kabel. Oftast har DVB-kort även ingångar för s-video men inte alla, det bör med andra kontrolleras innan köp.

 

 

Vad har du för någon utrustning idag?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gurre gurreb

ok. nu ska jag talla om hur det är kopplat. först har vi digital boxen så vi kan se på viasat och canal digital. sen har vi även en vanlig anten så då har vi svt 1 och svt 2 sammt fyran och finska kanalen. sen från har vi en slad vet ej riktigt vad den kommer från men med den kan vi se alla dom kanalerna på tv apparaterna i huset så där blandas både digitalt och analogt.

 

 

Så om jag förstår rått ska jag ha ett digitalt tv kort ??. och inte ett analogt.

 

 

och inte något sånt där special tv kort ??. som man kan koppla in en ca-modul och sen måste man ha ett extra kort.

 

så i såna fall så kan jag köpa det som fanns på class ohlsson eller ??.

 

[inlägget ändrat 2006-03-05 20:18:58 av gurre gurreb]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni egen antenn rekommenderar jag helt klart att du tittar på ett DVB-T kort, dvs ett för de fria digitala markkanalerna. Du får då tillgång, via koppling till eran antenn*, de fria digitala markkanalerna. Dessa har du nog iofs redan via parabolen, men ett DVB-T kort är enklare och billigare att skaffa.

 

Men jag förstår inte riktigt hur du menar att du har en digitalbox och sedan alla kanalerna på alla TV-apparaterna. Antar att du då menar att du ser enbart den kanal som boxen är inställd på oavsett vilken TV du tittar på?

 

Det finns även TV-kort som klarar både analoga och digitala kanaler. Har du behov analog mottagning så kan du titta efter dessa.

 

DVB-S kort, dvs ett för satellit, kan du visserligen även det skaffa men där är mitt kunnande begränsat. Beakta dock att du behöver ett till abbonemang för att kunna ta emot kanalerna på datorn/avkoda kanalarena där. Du behöver ett programkort för CAM-modulen.

 

Och till sist, en fråga:

först har vi digital boxen så vi kan se på viasat och canal digital.

En box som klarar båda? Vad för box? (och varför båda? blir inte det dyrt?)

 

*Och ett klargörande:

De digitala kanalerna kan ni ta emot förutsatt att eran antenn klarar av att ta emot dem och ge en signal av tillräckligt god kvalité och styrka.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2006-03-05 22:27:46 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gurre gurreb

på första frågan ja man kan enbart se på en kanal i taget.

 

och på andra frågan det är en vanlig box som man måste ha för att se på tv via parabollen vi har nokia. och en ca modul. så att vi kan ha både och.

 

så borde det gå att spela in från parabollen. med ett digitalt tv kort alltså ett DVB-T kort eller hur ??.

 

[inlägget ändrat 2006-03-05 23:04:18 av gurre gurreb]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Ok

2: Ok

 

3: Det går om du kopplar ihop dem via en analog kabel, ex.v. s-video eller vanlig antenn och detta under förutsättning att det inköpta DVB-T kortet har den ingången. Dock är det ju lite småkrångligt att hålla uppe ett sådant system då ett antal saker måste stämma:

a) Satellitemottagaren måste vara inställd på rätt kanal.

B) Datorn ska helst inte göra något annat.

c) Datorn måste vara påslagen

d) Datorns måste vara korrekt programmerad...

e) Utrymme måste finnas på hårddisken

f) När du vill titta på det vill du kanske inte se det på datorn

 

 

Som du kanske anar är jag inte direkt en anhängare av att använda datorn som video. Enda tillfällena det är riktigt smidigt är nog när man antingen tar emot en digital signal som man direkt kan spara ned till hårdisk (ett DVB-kort dvs) eller om man har en integrerad MPEG-kodare som avlastar datorn. Det senare mest så att man slipper bry sig om vilden codec/datatakt/kvalité man vill ha. Helst ska även datorn vara helt dedikerad sin uppgift som inspelare, ivartfall om det är annat än några enstaka inspelningar ibland.

 

Om det är för inspelningsskull du ska skaffa något skulle jag nog snarare titta på en Hårddiskinspelare, dvs en DVD-spelare med inspelningsmöjligheter, eller en satellitbox med hårddisk. Viasat säljer en med möjlighet att spela in två kanaler parallellt ex.v.

 

Fast - detta är mina åsikter.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...