Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Göra seriös företagshemsida.


A Amorim

Rekommendera Poster

Hejsan. Har fått i uppdrag att göra en seriös företagshemsida.

 

Dock har jag inte alla dessa kunskaper som behövs för detta.

 

Vi hade tänkt att hyra server och domännamn.

 

Jag kan ju inte koda och så, men finns det inte webbhotel som har mallar med snygg design.

 

Är det jättesvårt att göra hemsidor eller är det ganska enkelt.

 

Tänkte att ni som vet kunde förklara lite hur det funkar och så. Om ni har tips på bra webbhotel och sidor där man kan registrera domännamn (helst *.nu) kan ni skriva det också!!

 

Mvh, André

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Har fått i uppdrag att göra en seriös företagshemsida.

 

och

 

Dock har jag inte alla dessa kunskaper som behövs för detta.

 

Jag är alltid nyfiken på hur man lyckas få uppdrag man inte har kompetens till...

 

 

 

Vi hade tänkt att hyra server och domännamn.

 

Domännamn hyr man inte, de äger man. Server KAN vara en fördel att ha en egen beroende på vad man vill göra.

 

Jag kan ju inte koda och så, men finns det inte webbhotel som har mallar med snygg design.

 

Finns det säkert, men jag hoppas företaget stället högre krav än så.

 

 

Är det jättesvårt att göra hemsidor eller är det ganska enkelt.

 

Att göra en hemsida är busenkelt, men det är enormt svårt att göra det bra.

 

Tänkte att ni som vet kunde förklara lite hur det funkar och så

 

Förklara vad? Är det en hel webdesignskurs du är ute efter?

 

 

Om ni har tips på bra webbhotel och sidor där man kan registrera domännamn (helst *.nu) kan ni skriva det också!!

 

Varför .nu? Jag anser inte att det är tillräckligt seriöst för ett företag, såvida det inte är en viss produkt eller ett varumärke som ska finnas där, då kan det funka.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Vilken kommentar är negativ och vilket svar hade du hellre velat ha?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Du har fått en hel del hjälp, men du hängde förmodligen upp dig på nåt som du tyckte var negativt.

 

Exakt VAD vill du ha hjälp med? Jag har föreslagit en kurs i webdesign (eftersom, vad du själv skriver, inte har kunskaper i ämnet).

 

Det finns ingen här som kommer att skriva ett inlägg på fyra tusen rader och förklara hur man gör en bra hemsida till ett seriöst företag.

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-03-03 21:05:18 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag skulle rekomendera dig att du köper en domän och hyr web-hotell via tex b-one (www.b-one.net) de är seriösa och billiga....Där kan du direkt köpa domänen....

 

Angående att göra sidan så finns det självklart mallar via dem, men ifall du vill göra ett seriöst intyck så skulle jag nog köpa tjänsten....Det finns massor av företag som gör detta...Titta runt lite och begär en offert på vad det skulle kosta...

 

 

//Markus

http://www.hxp.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okok, kanske skulle läsa någon sån där guide för nybörjare.

 

Nån som har något tips?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekomendera dig att du köper en domän och hyr web-hotell via tex b-one (www.b-one.net) de är seriösa och billiga

 

Att b-one är billiga kan jag väl hålla med om men att kalla dom seriösa var väl att ta i, dom säljer webhotell med obegränsad trafik och sen stänger dom av kunden utan förvarning om dom tycker att det blir för mycket trafik. Det är inte vad jag kallar seriöst.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört att DreamWeaver är ett lätt program att starta i.

 

Stämmer det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte min sida men det var ett företag som sålde ett program som jag använde som blev nerstängt, hur mycket trafik dom genererade har jag ingen aning om bara att det var anledningen.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Domännamn hyr man inte, de äger man.

 

För att gå lite offtopic. Du äger inte domännamnet, du har "exklusiv nyttjanderätt" (enligt II-stiftelsen, fd nic-se). Du måste betala registreringsavgift varje år, annars förlorar du nyttjanderätten. Så hyra beskriver domänregistreringen bättre än ägandeskap.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är weird att ge någon som inte kan webbygge i uppdrag att bygga en webbplats. Framförallt om webbplatsen ska funka som ansiktet utåt för ett företag. Men nu är läget detta, så vad kan vi göra åt saken?

- webbdesignskolan.com

- köp/hyr på DC böcker inom ämnet

- skrid till verket

 

OM platsen ska lagra data om besökarna (gästbok, kundkorg eller liknande) bör du även lära dig PHP och MySQL (vilket enligt mig är det bästa alternativet för detta ändamål). Det finns riktigt bra platser för detta, t ex php.net

 

När du har lärt dig tekniken återstår det svåra; designen. Det är ingen tillfällighet att webbplatser normalt byggs av fler än en person..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Läs på.

 

Så hyra beskriver domänregistreringen bättre än ägandeskap.

 

Suck. Den som äger namnet har rätt att bestämma hur det används. Om man bara hyr namnet, har man bara rätt att använda det, inte bestämma över det.

 

Och varför blandar du in nic-se? de hanterar bara .se

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så hyra beskriver domänregistreringen bättre än ägandeskap.

Precis som du hyr en bostadsrätt? (dvs inte alls).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BoEriksson

Kolla denna guide från planering till färdig sida.

http://www.lonely-knight.com/pub/kurs/index.html

 

Citerar också Fhe

Precis som du hyr en bostadsrätt? (dvs inte alls).

Man äger inte ens en bostadsrätt som man köper,

man äger bara rätten att bo i den.

 

Sysselsättning är nog bra, bara det inte urartar till arbete!

 

[inlägget ändrat 2006-03-04 08:34:48 av BoEriksson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man äger inte ens en bostadsrätt som man köper,

man äger bara rätten att bo i den

Inte bara, man äger också en andel i föreningen som i sin tur äger huset/husen som en BRF utgör. Men bortsett från det så lyckas du just sätta fingerat på det jag syftade på. man äger rätten, trots att man kan bli av med rätten om man inte betalar månadsavgifter. Precis på samma sätt som man äger rätten att förfoga över domännamnet.

 

Men det är off topic, det viktiga i tråden är att om man inte ens vet hur man gör "hemsidor" så ska man nog inte ge sig på att göra ett seriöst arbete som första jobb utan helt enkelt tacka nej för att man inte har den kompetens som behövs än.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man hyr namnet har man rätt att göra precis så mycket med det som kontraktet säger, och du måste följa dom regler kontraktet sätter upp annars förlorar du namnet.

 

Jag anser att registreringen av en domän bättre beskrivs som en hyra med väldigt fördelaktigt kontrakt för den som hyr, än som ägandeskap.

 

Om du har någon bättre resurs än nic-se så får du gärna komma med den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, precis som du hyr en hyresrätt. Betalar du inte hyran/registreringsavgiften får har du inte längre rätt att nyttja den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En förutsättning för att något ska kunna betraktas som hyra är att det finns ett hyreskontrakt. Det gör det inte, du köper rätten till domänen. Att rätten är tidsbegränsad förändrar inte att det faktum att det är ett köp, hur gärna du än vill kalla det hyra.

 

Jag har förvisso bara ett 30-tal .se-domäner själv men jag känner mig hyffsat bevandrad i hur det har fungerat ända sedan den tid man fick dem genom att faxa den numera framlidne ber till nu.

 

Om man nu prompt vägrar att kalla det för vad det är skulle man möjligtvis kunna likna det med ett arende men det är det naturligtvis inte heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man kalla det vad det är så bör man kalla det så som nic-se kallar det, "exklusiv nyttjanderätt". Du har ett kontrakt med nic-se som ger dig exklusiv nyttjanderätt i ett år med möjlighet till förlängning.

Så det du äger är kontraktet, inte domänen.

 

Visst, hyra kanske inte är helt korrekt, men det beskriver förhållandet ganska bra. Du betalar Xkr varje år och får för det exklusiv nyttjanderätt av domänen för det året. Men det finns säkert legala skäl till varför det är fel att kalla det hyra och jag kallar det inte hyra själv.

 

Jag har om jag ska vara helt ärlig inte ens tänkt på att kalla det hyra tidigare men efter ha funderat lite på det så passar det inte riktigt att säga att man äger en domän när man är tvungen att betala för den varje år för att få behålla den. Det är inte ägande på samma sätt som man äger en bil eller en brödrost. Det är inte heller samma sorts immateriellt ägande som upphovsrätt och patent efter som du inte bara måste betala om och om igen för att få behålla den, någon annan kan komma och köpa den efter att du slutat betala för den. Det är en helt ny sorts ägande och det tål att tänkas på exakt vad det är man äger.

 

Ägande av domänen är en enkel och trygg beskrivning, hyra är dock inte helt fel. Det är dock inte helt rätt heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det du äger är kontraktet, inte domänen.

Det kanske är svårt att förstå men för de allra flesta så blir det precis samma sak.

 

Jag har om jag ska vara helt ärlig inte ens tänkt på att kalla det hyra tidigare

Bra, för det är inte på något vis en hyra.

 

Ägande av domänen är en enkel och trygg beskrivning, hyra är dock inte helt fel.

Du får filosofera bäst du vill, så länge du är överens med dig själv om vad osm är ägande och inte så kan du säkert vara nöjd. Förvänta dig inte att övriga världen ska förstå vad du pratar om när du pratar om att hyra domännamn :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...