Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela upp excel ark?


Forberg

Rekommendera Poster

Hej sitter med en mängd olika tabeller många med ganska få rader. Vad jag vill är att kunna ha dem på samma ark. Problemet är dock att de har olika kolumnbredd. Hur kan jag dela upp en kolum så jag kan ha olika bredder i samma ark?

MVH

Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det du får göra är väl slå ihop en del celler och därigenom skapa utrymme för de data om kräver lite mer utrymme.

 

Det är dock ett litet pyssel att hålla på med men i slutändan blir det ganska snyggt.

 

Annars brer sig även data ut över angränsande kolumner om dessa är tomma. Testa och se vad som passar dig.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, men det går inte att dela upp arket så att jag får en ny kolum väljare under den första tabellen där jag kan justera bredden på kolumnerna för tabellen nedan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kamske funktion en Fönster - Dela kan hjälpa dig? Med delat fönster kan du titta på flera olika delar av samma ark samtidigt. Med andra ord kan dina tabeller ligga vid sidan av varandra på arket, men ändå visas under varandra i fönstret.

 

/Pnilla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det går inte (av vad jag vet). En kolumnbredd är given för en sida och kan inte justeras mitt på en sida.

 

Hur man exakt bör gå tillväga vid ihopslagningar är ej skriver i sten.

 

Ett sätt är att säga att varje kolumns bredd ska vara så att det minsta datavärdet som kan förekomma, det kortaste, ska få plats där. Dvs har du ett tal i tabellen som kräver 5 punkters bredd så ska alla kolumner ha denna bredd.

 

Sedan kopierar du in din tabell på bladet. Där du sedan behöver extra utrymme för att rymmas med data börjar du med att infoga kolumner mellan datavärdena så att allt syns. Sedan tar du och markerar de celler som ska slås ihop och slår ihop dem. Det senare görs enkelt via ett kommando i verktygsraden Formatering (tror det finns där som standard). Kommandot heter "centrera över kolumn".

 

Testa och se hur detta fungerar. Alla celler inom EN markering slås ihop, värdet längst till vänster sparas. Markera flera celler/områden som du individuellt vill slå ihop genom att hålla ned CTRL medans du väljer olika områden.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

undercover

Eller, kopiera dina tabeller i word (länkade). Sen kan du formatera hej vilt. Rätt program till rätt sak, typ.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...