Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken HP Pavilion laptop?


peegeethn

Rekommendera Poster

HejHej

Jag skall köpa en bärbar dator för första gången som jag vill kunna jobba med lite överallt (ex på tåg, i bil mm) och bära med mig.

Det jag tänkt då är:

- surfa på nätet via bluetooth/mobil och trådlös router/adsl hemma

- felsökning/diagnostik av bilar

- ip-telefoni

- nerladda filmer och musik,

- spela nåt spel

- köra autocad (ev även ProE)

- lite lättare bildredigering

- texthantering

- se på film

- spela musik

mm alltså lite allt möjligt men i medelmåtta så något jätteflashigt behövs inte såvida för att den helst ska vara hyffsat modern när den är färdigbetald.

 

Jag har fått 2st hem-pc erbjudande från min arbetsgivare som jag då funderar på:

 

http://hem-pcorder.atea.se/wmdata/wmd_dq4p3d/barbar1.html

36mån. Beräknat totalpris ca 9500kr inkl utköpspris, support, 3års garanti och försäkring.

 

http://hem-pcorder.atea.se/wmdata/wmd_dq4p3d/barbar2.html

36mån. Beräknat totalpris ca 12800kr inkl utköpspris, support, 3års garanti och försäkring.

 

Jag har lite beslutsamhetsångest, är 14” för litet så man ångrar sig eller är 4kg för tungt med avseende på alternativen ovan och min användning?

Prestandan bör väl vara tillräcklig minst sagt i båda?

Hur mkt användning har man av en dockstation? Borde väl att gå ersätta med ett trådlöst nätverk?

 

Jag har en stationär dator hemma som jag räknar med att hålla ett par år till så den bärbara datorn kommer inte utnyttjas så jättemycket i hemmet men ändå något.

 

//peegee

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som har nån kommentar?

 

Nackdelar/fördelar på respektive dator är intressant oxå!

 

 

mvh

peegee

MSN Messenger: peegee_76@hotmail.com

 

[inlägget ändrat 2006-03-01 08:35:04 av peegeethn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en stationärdator hemma och tänkt använda den bärbara när du är på resande fot, satsa på alternativ ett.

Tänker du göra dig av med den stationärdatorn, välj alternativ två.

Men valet är helt upptill dig.

 

Hur mkt användning har man av en dockstation?

En dokningsstation använder man för att det skall gå snabbare att ta med sig datorn och för att ev. få fler anslutningar.

 

Till min förra HemPC hade jag en docka och till den ansluten en 17" crt skärm, tgb, mus, nätverk etc.

Väldigt smidigt när man skulle iväg, endast två låsknappar att trycka in, så var datorn bärbar.

 

På min nuvarande HemPC (snarlika ditt alternativ två) måste man koppla loss en sladd, dockan funkar också som ett stativ till datorn så att man kan få upp skärmen i ögonhöjd.

 

Se även mina svar i denna tråd:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=749748#809575

 

 

/FD Milkman

 

[inlägget ändrat 2006-03-01 10:03:34 av Milkman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...