Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DC++ krångel efter inkoppling av router


Tessan66

Rekommendera Poster

Hejsan

JAg har kopplar ihop ett trådlöst nätverk hemma mellan mina två datorer men nu när jag ska använda mig av DC++ så går det ite att söka och ladda nr längre. Jag har förstått att det är någon inställning som ska göras i routerna "port forwording" men jag vet inte vilka ip nr jag ska använda mig av och vad ajag sedan ska skriva in i DC++.

 

De fält som ska fyllas i på min router är: Private IP, Type, Port Range, Comment. Var hittar jag dessa uppgifter och vad ska jag skriva in i DC??

 

Tack så länge!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ROUTER

* I Private IP skriver du in ip-numret till datorn du vill använda DC++ i.

* I Type väljer du TCP och UDP (heter TCP/UDP, Both, TCP and UDP eller något åt det hållet).

* I Port Range anger du ett portnummer. För DC++ är det vanligtvis 1412. Måste du välja start- och slutport skriver du 1412 i båda.

* Leta reda på vilket ip-nummer som routern har fått från internetleverantören.

 

DC++

* Öppna DC++ på datorn som har det ip-nummer du angav i Private IP.

* I Settings i DC++ väljer du Active. I rutan för ip-nummer skriver du in det ip-nummer som routern har fått av internetleverantören.

* I fältet för port skriver du 1412, alltså samma som i Port Range.

 

Nu ska det fungera igen.

 

Om det skulle sluta fungera beror det antagligen på att du har fått ett nytt ip-nummer av din nätleverantör. Gå då in i routern och kolla vilket ip-nummer som routern har fått. Skriv sedan in det nya numret i rutan för ip-nummer i DC++.

 

Sista steget: Klicka på "Poäng" ovanför det här inlägget...

[inlägget ändrat 2006-02-22 16:07:44 av Peter C.]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...