Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IP-nummer + annan konfiguration!


Adam Stahl

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Vi får våran internet uppkoppling från Universal där de ger ut 1 ip-adress som skall användas + nätmask, gateway och 2 olika DNS servrar.

 

Var i routern skall jag skriva in detta? För jag har en Router av modellen SpeedTouch 716v5/716v5 WL.

Jag har ingen aning var jag ska skriva in dessa nr.

Det jag gör för tillfället är att jag skriver in de på nätverksanslutingar och sedan Anslutning till Lokalt nätverk.

Jag vil ha hjälp hur jag kan få internetet till min andra dator också när jag bara har 1 ipadress :/

Jag kan inte mycket utav detta så jag är väldigt tacksam för svar!! :D

 

Tack i förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar det någon större roll? För jag vet inte vilken jag har. Jag har aldrig uppdaterat någon drivrutin sedan jag köpte den. Men jag använder inte den trådlösa anslutningen bara med ethernet kablar!

Hur ska jag fixa inställningen så att jag kan få internet anslutningen på 2 datorer. Nu måste jag byta ip adress hela tiden, jobbigt :(

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om anvisningarna skiljer sig åt, men jag tänker inte sitta och läsa 4 stycken åt dig i alla fall. Du bör ha fått med någon anvisning för hur du ska konfigurera routern så att du kan komma åt routerns inställningar i Internet Explorer. Någonstans där så bör det ju framgå vilken variant det är som gäller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det följde inte med någon intruktionsbok. Kan du säga var det borde stå i de där instruktionerna + hur ska jag veta vilken verision jag har?

 

Tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det följde inte med någon CD med instruktioner på?

Annars så på sidan jag länkade till finns olika guider för nedladdning. Install & Setup Guide är väl bra att börja med. Jag har aldrig haft något SpeedTouch så jag vet inte hur de funkar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det gjorde det, får väl kollla igenom CD skivan ytterligare en gång. Men, vad ska stället där man fixar allt heta? Har inte en aning,

 

Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda hem den svenska Installationsguiden för rätt router och version genom att trycka på motsvande svenska flagga.

 

I avsnitt 2.2 står hur de olika kablarna ska anslutas och hur du sätter på routern, se efter att lysdioderna lyser som de ska.

 

Leta reda på avnsitt 3.1 (sidan 12). Följ anvisningarna där, eftersom du är ansluten med kabel och troligen med en Ethernet-kabel så välj det alternativet högst upp på sidan 13. På sidan 14 så står det vilket användarnamn och lösenord du ska ange. Därunder så väljer du lämplig region, internet-operatör samt Router. Fortsätt enligt anvisningarna och med de uppgifter du har fått från Universal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På sidan 21, andra bilden, så ska man kunna ställa in information men jag kommer aldrig åt den sidan :/

Tack för den första hjälpen men den var tyvärr inte tillräcklig.

 

Tack,

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sidan 21, menar du sidan där det står Röstinställningar i vänsterkanten. Den sidan är till för att inställningar för att kunna köra IP-telefoni/bredbandstelefoni, gäller inte för vanlig internetsurfning.

 

Eller menar du sidan med avsnitt 3.1.3 Ansluta flera datorer, i så fall är det nästa steg, först gäller det ju att få en dator att komma åt internet genom routern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men jag får inte datorn att komma åt internet genom routern, så att routern anger ip.

Jag kan vara på internet genom att ha DSL kontakt till "modem/routern" (sppedtouchen) och en ethernet kabel till datorn och sidan skriva in Manuell ip-adress på "nätverksanslutningar" > "Egenskaper

 

Jag fick inget Användarnamn eller lösenord av Universal borde jag ha fått det?

Får det i alla fall inte att funka :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan vara på internet genom att ha DSL kontakt till "modem/routern" (sppedtouchen) och en ethernet kabel till datorn och sidan skriva in Manuell ip-adress på "nätverksanslutningar" > "Egenskaper

När datorn är kopplad till routern är det lämpligt att det står på erhåll IP-adress automatiskt.

 

Jag fick inget Användarnamn eller lösenord av Universal borde jag ha fått det?

Det är olika för olika operatörer, vet inte hur det är med Universal men fick du inget så behövs det nog inte.

 

Vad skriver du in för manuell IP-adress när du är kopplad till modemet?

 

"modem/routern" (sppedtouchen)

Har du ett Speedtouch-modem också? Eller menar du att routern Speedtouch 716 är modem också? I så fall har du väl kommit ut på internet via den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, modemet är routern.

Jag är ju ute på nätet nu, men det är flera användare jag ska få in, men jag vet inte var jag ska ställa in ip adressen i routern =/

Därför funkar det inte när jag har "erhåll ip-adress automatiskt". Måste väl ge Routern en adress på någon vis?

 

 

Den manuella ipadressen som jag skriver in är den jag fått av Universal dvs 87.227.8.21

 

Skall det vara Router, Bridge eller Röstrouter?

[inlägget ändrat 2006-02-14 16:26:34 av Adam Stahl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall det vara Router, Bridge eller Röstrouter?

Router, om du inte har bredbandstelefoni också för då ska det nog vara Röstrouter. Har du haft det inställt på Bridge? För det skulle förklara dina problem, för då kopplar du bort all routerfunktionalitet i den och får ett rent modem för en dator.

Om det gäller någon fråga om PPPoE så använder du inte det eftersom du inte har fått användarnamn och lösenord från Universal.

 

Har du köpt SpeedTouch från Universal? För i så fall kan du vända dig till deras support.

 

Eller följ anvisningarna i avsnitt 3.2.

Ange 192.168.1.254 i webbläsaren och då måste datorn vara inställd på att få IP-adress automatiskt.

 

Se även avsnitt 3.3.

 

Kapitel 4 Webbplatskarta: Kolla om det finns någon möjlighet att ange IP-adressen från Universal på sidan DSL Connection eller Internet Services

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar ända tills man måste fylla i Användarnamn + lösenord till internet uppkopplingen.

vad ska jag skriva där? Hittar inget.. :(

 

Denna info har jag:

 

IP-adress

Nätmask

Routeradress (Gateway)

Namnserver (Primär DNS)

Alternativ Namnserver (Sekundär DNS)

 

G.dmt (ITU G.992.1), RfC1483 (Bridge/Routed), VPI=8, VCI=35, Multiplexing metod=LLC

 

Sedan har jag

Kundnummer

Anslutet telefonabonnemang

Epost

 

 

Hoppas detta hjälper lite extra!

 

PS Tack för ditt engegemang i detta Cecilia!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar ända tills man måste fylla i Användarnamn + lösenord till internet uppkopplingen.

Då tror routern att du har en PPPoE-koppling och det har du tydligen inte, så det måste vara något val tidigare du har gjort fel. Om det nu är så att du måste fylla i dem och inte bara kan lämna dem tomma.

 

Har du hittat var du ska fylla i IP-adress, nätmask, Gateway och DNSer?

 

Var har du köpt modemet/routern?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia! Jag tackar dig för allting! Väldigt snällt att hjälpa mig! Men nu vet vi felet!!

Det var någon sorts "fix", "ETHoAfix"

Som var tvungen att laddas ner och sedan trycka på "Har Disk" Och sedan fylla i uppgifter! OCh nu funkar det!!

 

Tack för allting Cecilia!! :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju roligt att det löste sig till slut i alla fall!:thumbsup:

Tack själv för poängen jag visst fick för några dagar sedan!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag har precis samma problem. Vad var det för "fix" som du laddade ned och vart hittade du det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Jonas Grape

Jag har samma problem med Universal och Speedtouch 716.

Den här ETHoAfix verkar ju lösa alla problem, men vart kan jag hitta den?

 

Mvh,

Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Mackchirac

Hej,

kan du skicka den fixen till mig? Har samma problem som du nämligen.

 

MVH

Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej

Jag har oxå samma problem, var kan man hitta "fixen" ?? Eller kan någon skicka den till mig ??

 

[inlägget ändrat 2006-07-26 16:02:42 av rincewind]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...