Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Andreas Egeryd

Zonealarm blockerar Internet Explorer. Varför?

Rekommendera Poster

Andreas Egeryd

Jag har kört med Zonealarms gratis brandvägg länge och det har funkat bra. Igår laddade jag (på Zonealarms uppmaning) ner en uppdatering av brandväggen. Och nu fungerar inte Explorer ("Sidan kan inte visas"). När jag stänger jag av brandväggen går det dock utmärkt. Någon som vet vad det beror på?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia

Hehe, när jag frågar ZoneLabs Instant Support (intelligent FAQ) så får jag det här svaret tillbaks:

This issue can be resolved by updating to the latest version of ZoneAlarm. On the Overview->Preferences tab, the "Check for Update" button contacts a Zone Labs server to check for a newer version. If a release is not available, you will receive a message to that effect. If a new release is available, you will be brought to a Web page for the download. The update process is not automatic, so it is improtant to save the file locally. Do not run it from the download server location.

Det här kanske också är relevant:

If you have trouble accessing non-secure web sites, first try adjusting the privacy settings for the site. On the Privacy panel, there are default settings under the Main tab, and sites affected by the privacy settings are listed under the Site List tab, when the Privacy Advisor option is checked. You can right click and turn Privacy features on or off by sit.

If that still does not help, you may need to dropp somor all privacy settings while visiting that site, specifically Cookies and Mobile Code Control.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Andreas Egeryd

Tyvärr, jag har testat detta men jag har senaste versionen. Jag har dessutom testat att ställa ner säkerhetsnivåerna i Explorer utan resultat. Och felet gäller dessutom alla sidor jag försöker besöka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Anjuna Moon

Har du kontrollerat inställningarna för IE i ZoneAlarm då?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
sMe

Som Anjuna säger, kolla inställningarna för IE i ZoneAlarm.

 

Min erfarenhet (vilken är ganska stor då jag satt på en internet support förrut och fick många kunder med ZA) är att ZA ofta nollställer alla inställningar när man kör någon uppdatering på den.

 

Det är helt puckat att den beter sig så men om man, av någon väldigt konstig anledning, gillar ZA så är det bra att veta.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Andreas Egeryd

Tack för tipsen, men det enda inställningar man kan göra i ZA är väl i "Program Control" där man bockar för vilka program som ZA skall tillåta. Och där har jag grönmarkerat alla fyra alternativen för IE. Kan man göra fler inställningar för IE?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia

Jag har inte ZoneAlarm, men tittar i manualen som man kan ladda ner härifrån:

http://www.zonelabs.com/store/content/support/za/znalmMain.jsp;jsessionid=Dw3p8HGK82Zwwb80Zwjzv0ix1FlPFuBeXmvSrh2KDTRhXqoXGdT5!757085005!-1062696903!7551!7552!NONE?dc=12bms&ctry=&lang=sv&lid=ps_za

Där står det på sidan 19 om två olika zoner som man kan tillåta/neka access till.

Har du lagt in några andra regler, se sidan 42 och 55?

Ändrat General security settings, sidan 45?

Kommer det upp något i loggen, sidan 50?

Har du ändrat några port-blockeringar, sidan 52?

General program control options, sidan 71?

Felsökning på sidan 251.

 

Se om du hittar något i deras forum:

http://www.zonelabs.com/store/content/support/userForum/userForum_agreement.jsp;jsessionid=Dw3p8HGK82Zwwb80Zwjzv0ix1FlPFuBeXmvSrh2KDTRhXqoXGdT5!757085005!-1062696903!7551!7552!NONE?dc=12bms&ctry=&lang=sv

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Andreas Egeryd

Nu har jag kollat allt detta du tipsade om men det fungerar fortfarande inte. Och jag ställt alla inställningar, både i IE och ZA på default (är inte tillräckligt kunnig för att köra custom-inställningar...)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
sMe

Testa att blockera IE i ZA. Starta om datorn och sedan tillåt den igen.

Om inte det fungerar, hämta hem någon annan brandvägg och avinstallera ZA.

 

Om du avinstallerar ZA så gå in på Program/Zonelabs/ och välj den avinstallationen (avinstallerar man från "lägg till/ta bort program" så kan deras motor "True Time Vector" ligga kvar och blocka saker).

 

Tips på bra brandvägg: Sygate. Har kört den själv länge nu utan att den strulat alls. Vet inte om de har kvar gratisversionen på deras sida.

Kolla.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Anjuna Moon

En fråga, har du testat med någon annan webbläsare? Det kanske är DNS-klienten som förbjuds åtkomst. Titta på inställningarna i ZA för Services and Controller app

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Andreas Egeryd

Jag har nu avinstallerat ZA och nöjer mig så länge med IE:s brandvägg. Funderar på att installera Sygate... Jag ger upp med andra ord. Men tack alla ni som svarat för tipsen!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...