Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stulna skyltar - trängselavgift


TicoRoman

Rekommendera Poster

Det är väl värre isåfall att staten inkräktar på min personliga tid och plånbok än den (som jag inte kan se) inkräkning på integritet i form att fullständigt foto av bilen som det skulle innebära.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inkräkning på integritet i form att fullständigt foto av bilen som det skulle innebära.

Kan så tyckas, fast jag har för mig att främsta anledningen till att det var ett problem var att underlag för skattebeslut på något vis blir allmän handling och att det skulle kunna resultera i möjlighet till rätt avancerad privatspaning som inte alltid är av god natur.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kan de redan nu "maska bort" allt utom nummerplåten borde det vara en smal sak att maska bort vindrutan och bara spara bild på själva karossen.

 

Fast det borde räcka med en liten bit runt nummerplåten, typ grillen och en liten bit av motorhuven.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan så tyckas, fast jag har för mig att främsta anledningen till att det var ett problem var att underlag för skattebeslut på något vis blir allmän handling och att det skulle kunna resultera i möjlighet till rätt avancerad privatspaning som inte alltid är av god natur.

Det är bara själva skattebeslutet som är offentligt, bilden skulle i och för sig kunna vara sekretessbelagd precis som passerad betalstation. Men det här är ju ett försök, de har väl inte velat lägga allt för mycket tid/pengar på det. Blir det permanentat så blir det säkert mycket som kan komma att fixas till.

Enligt sekretesslagen är skattebeslutet, d v s registreringsnummer och belopp per dygn, en offentlig handling. Däremot är uppgifter om vilken betalstation fordonet passerat samt om tidpunkten för passage sekretessbelagda.
http://stockholmsforsoket.episerverhotell.net/templates/page.aspx?id=374

 

Tillägg: Framför allt så var det ju ont om tid för att hinna med försöket innan valet, så det var ju många saker som aldrig hann utredas ordentligt. Stulna skyltar är väl en av dem.

[inlägget ändrat 2006-02-10 10:27:17 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock är jag ganska övertygad om att det finns en tanke bakom stölden, och att ingen gjort det bara för att jävlas. Det finns ju bättre (läs värre) saker att göra då. Och att ta båda skyltarna förstärker bara den teorin.
Tjejens far blev av med regskyltarna på sin Saab 9-3. Samma natt körde en liknande bil in i en exklusiv klädselbutik i stan, tömde det dyrbaraste sortimentet och drog.

Han blev något överraskad när han morgonen därpå fick besök av polis som undrade vad han haft för sig. Lyckligtvis fick de sedan se att skyltarna saknades på hans bil och alla misstankar mot honom försvann.

 

Men - ett halvår senare får han en P-bot (!) utfärdad av polisen på samma reg-nummer, trots att han då skaffat en "personlig" reg-skylt. Polisen hade _inte_ reflekterat över att skylten var stulen, och anledningen till att polisen utfärdat p-boten var för att bilen i fråga smitit från p-vakten som utfärdade boten. Jisses vilken koll de har... ;-)

 

Vad kan man då dra för slutsatser.. Jo att du lär få byta bil om du vill komma ifrån diverse krångel med biltullar, felparkeringar, smitningar osv osv... Dryyyyygt system enligt mig.

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men - ett halvår senare får han en P-bot (!) utfärdad av polisen på samma reg-nummer, trots att han då skaffat en "personlig" reg-skylt.

Även om man skaffar en personlig reg-skylt har jag för mig att bilen behåller sitt ursprungliga regnummer.

Man får ett speciellt identifieringsmärke som ska fästas på fordonets bakre högra sidoruta (om möjligt) och som används av t.ex P-vakter när de ska skriva ut böter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag i Östersunds-Posten var det en liten artikel om något liknande. På Svinesundsbron har man tydligen ett avgiftssystem där n ummerplåten läses av på liknande sätt som i Stockholm.

Någon bosatt i Jämtland hade fått en räkning på bropassage, fordonet som skulle ha passerat bron var hans gamla Ockelbo-snöskoter!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon bosatt i Jämtland hade fått en räkning på bropassage, fordonet som skulle ha passerat bron var hans gamla Ockelbo-snöskoter!!!

Appropå det. Kom på en annan liten sak.

Det ringde ett sånt där undersöknings-företag till mig i höstas. De hade frågor om länsväg 65 eller vad f-n det nu var. Den gick mellan två orter jag inte kände igen riktigt. Efter en stunds frågor insåg jag att han pratade om stockholmstrakten. Naturligtvis frågade jag honom varför han ringde mig - och då visade det sig att vägverkets trafikövervakning hade registrerat min sambos lilla Peugeot där. Varken hon eller jag hade varit i stockholm under den tiden - och inte heller bilen.

 

Min gissning är att vissa såna där avläsningar blir fel.. Men vem vet, förra ägaren kanske fick skyltarna stulna. :)

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kan de redan nu "maska bort" allt utom nummerplåten borde det vara en smal sak att maska bort vindrutan och bara spara bild på själva karossen.

Tror att det i huvudsak handlar om datamängder, det är trots allt 350000 bilar per dag och riktning och bilderna ska vara tillräckligt bra för att kunna göra en utredning om någon överklagar pga feltolkning vid snöslask.

 

Hade säkert gått att lösa men "försöket" kostar redan ungefär en femtedel av vad vårt land har som biståndsbudget så det finns kanske tak på hur mycket det får kosta att se till att bara de som har råd får bil-tillträde till Stockholm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som har skylten kopplad till en transponder får ett brev från Vägverket om nummerskylten passerar en skattekamera utan transponder.

 

- Då talar brevet om att bilen passerat utan transponder. Det bör inte ta mer än två dagar att få ett sådant brev och då vet man ju att någon kör omkring med de stulna skyltarna.

 

Nu kan jag säga att detta inte verkar fungera. Kompisen, som har en transponder, åkte till Stockholm i förra veckan, med transpondern hemma. Inget brev kom, och har fortfarande inte kommit. Däremot drogs det pengar från hans konto sista dagen. Så även om man har transponder, gäller det att bevaka sitt konto om skyltarna blivit stulna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot drogs det pengar från hans konto sista dagen.

Naturligtvis, det är ju skyltarna som utgör grunden för skattebeslutet.

Att de inte skickat ut några brev är nog bara ytterligare en grej som "ännu inte gjorts", det rapporteras ideligen om sådana.

Häromveckan var det någon som inte läst på som gått och betalat manuellt eftersom hon passerat utan transponder, resultatet blev dubbel betalning vilket ju kan vara lite surt även om hon säkert får tillbaka pengarna så småningom.

 

Edit: Har man en transponder blir en skyltstöld värre än om man inte har en dylik eftersom alla med transponder också har ett autogiromedgivande som gör att pengarna kan försvinna helt utan koll, 60 spänn om dagen.

[inlägget ändrat 2006-02-16 16:57:52 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...