Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Enkelt CAD-program


Jumpen

Rekommendera Poster

Jag ska göra en planritning och en sektionsritning på ett småhus och skulle vilja få tips på ett bra program för detta.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

1. Känner du till något bra svenskt forum för Autocad?

 

2. När jag skriver åäö i Autocad med textfonten ISO blir det frågetecken, går det att ändra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera CAD-forum. Här är ett exempel:

 

http://www.cadtorget.se/

 

Jag måste dock tillägga att jag själv inte har nyttjat något forum för CAD eftersom vi har en dialog mellan oss medarbetare på jobbet och dessutom har tillgång till en support vi betalar för. Därför vet jag inte om forumet ovan är bra eller dåligt, men jag har haft länken liggandes som favorit på datorn en tid, omutifall...

 

En anledning till att de svenska boksäverna inte fungerar i iso kan vara att du saknar typsnittet. iso är ett typsnitt som egentligen inte finns i AutoCAD men som av någon outgrundlig anledning dyker upp hela tiden (det är ett standardtypsnitt i applikationen POINT som var vanlig tidigare, och även om många frångått denna applikationen till förmån för andra, bättre programvaror så hänger typsnittet kvar). Testa att välja isocp istället.

 

/Pnilla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju att jag får filer som använt ISO och då blir det fel. Jag vill ju slippa ändra all text för att kunna läsa den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet......(brukar vara så)

Vill du inte gå in i varje ritning och med kommandot style byta textfont kan du ju alltid göra en fuling:

 

gå in i mappen \AutoCAD 2004\Fonts och skapa en kopia av isocp.shx

Döp om kopian till iso.shx

Öppna ritningen på nytt

 

/Pnilla

 

(har du inte 2004 så funkar det i alla fall, bara du hittar till fontbiblioteket)

[inlägget ändrat 2006-04-12 12:07:50 av Pnilla]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sent inlägg kanske..

 

I Datormagazin nr1-2006 finns en artikel om gratis CAD-program. De nämner följande program:

QCAD ( www.qcad.com ), ThanCAD ( http://thancad.sourceforge.net/ ), BRL-CAD (www.brlcad.org ) - ej Windows, Gmsh ( www.geuz.org/gmsh ). Det förstnämnda verkar tydligen vara lättast att lära sig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...