Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bild som ändrar färg i flash efter användaren?


hostname81

Rekommendera Poster

Hej, jag har gjort en hemsida åt min farsas företag som bland annat bygger kajaker och då skulle jag vilja lägga in en bild på kajaken och en funktion så att den som tittar på bilden kan ändra färg, på de olika delar som finnes på kajaken hur gör man detta i flash?

Jag kör Flash MX pro.

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-02-02 19:03:30 av hostname81]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en jpeg bild du har gör du nog enklast så här:

 

dela upp bilden i de tre olika delarna i photshop. Spara sedan alla individuella delar med de olika färgerna. Sen pusslar du ihop bilden igen inne i flash och så kan du bara byta ut bilderna när du ska byta färg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Du menar att man har bilden uppdelad och att man via knapptryckning fölr exempelvis röd/vitt får in bilden på kajaken som är rödvit.

Jag hade tänkt att göra som följer att ah olika lager som sedan visas eller inte visas när man trycker på olika knappar:

 

on(release){Symbol3._visible=true;Symbol4._visible=false;Symbol5._visible=false;}

[inlägget ändrat 2006-04-05 09:36:55 av hostname81]

[inlägget ändrat 2006-04-05 09:37:14 av hostname81]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det bör ju funka bra. Lägg bara basen längst bak och sen bygger du på med de olika delarna ovanpå det. Så är det bara att byta ut dem/ändra färg på dem.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
hostname81

Detta fungerade bra med mina 4 test rektanglar men nu när jag tog bort rektanglarna och skulle lägga in några nya som ungefär skall vara lika stora som bilderna som jag sedan skall lägga in så fungerar det inte längre , jag har bytt i koden

on(release){Symbol3._visible=true;Symbol4._visible=false;Sym
bol5._visible=false;}

så att där står rätt symbol namn för de nya symbolerna men när jag klickar på de olika knapparna(samma knappar som tidigare) så händer ingenting, aldelles nyss med de gamla rektanglarna så fungerade det galant, vad har hänt?

Jag har bytt rektanglar men lagt in samma kod som tidigare fast bara ändrat symbolnamnet och valt graphic när jag gjort om rektanglarna till symboler. Vad kan vara fel?

[inlägget ändrat 2006-05-26 08:16:10 av hostname81]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Symbol3 tex är ju instansnamnet (men det kanske är det du menar med symbolnamn).

Objektet som du ska sätta _visible på måste vara ett movieclip eller button för att det ska fungera. Jag föreslår movieclip.

Graphic har inga egenskaper och grejer man kan sätta via AS och kan inte ha nåt instansnamn.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hostname81

okej, tackar, men jag får det ändå inte att fungera. har gjort två knappar (buttons), och två rektanglar (movie clip) lagt in koden på varjeknapp vad som skall hända när man trycker på den knappen men inget händer (rektangeln som visas från början ligger kvar när jag klickar på den knapp som skall göra att den andra rektangeln skall visas), fungerade första gången jag gjorde det men nu går det inte alls.

på Knapp 1 har jag lagt in följande händelsekod:

on(press){Symbol3._visible=false;Symbol4._visible=true;}

på Knapp2 ligger följande kod:

on(press){Symbol3._visible=true;Symbol4._visible=false;}

Var ligger felet?

[inlägget ändrat 2006-05-31 10:11:22 av hostname81]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har du kryssat i export for actionscript i properties för movieclippen Symbol3 och Symbol4? Har du provat med _root.Symbol3 och _root.Symbol4 eller vad de nu är barn till?

Jag håller med om att det borde funka så det måste vara nå´t litet struntfel nånstans...

/Lycka till

H

 

[inlägget ändrat 2006-05-31 10:20:35 av HeT]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hostname81

Skall export for actionscrip vara iobockad då?

På den som fungerar är det inte ibockat.

Borde väl inte behövas eller?

[inlägget ändrat 2006-05-31 11:17:58 av hostname81]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt ofta när jag undrar varför det inte fungerar har jag glömt att kryssa i export for actionscript... Men om du med actionscript försöker göra saker med ett movieclip så måste ju actionscript veta om att movieclippet finns, tänker jag.

Men jag är långtifrån expert, det var bara förslag på saker att testa.

/Tjo

H

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hostname81

Jag är heller ingen expert på flash men tror inte att export for actionscrip skall behöva vara ikryssad i det här fallet måste vara nåt annt litet småfel jag missat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du kan ju testa! Det går ju alltid att ställa tillbaka...

Jag har tyvärr inga andra idéer på saker att prova för det borde inte vara så svårt att få det att fungera.

/Ha det

H

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Nu har jag provat det hela själv (utan export for actionscript och annat) och det fungerar ju alldeles utmärkt. Så då vete sjutton vad som går snett...

Inte för att jag vet om du vill veta det men så här gjorde jag.

 

1. Skapar två mc (mc1, mc2) i library och ritar lite i dem.

2. Skapar en knapp (btn) i library och ritar lite.

3. Drar in båda mc:rna på stagen och ger dom varsitt instancenamn (mc1, mc2).

4. Drar in knappen på stagen två gånger.

5. Markerar den första knappen på stagen och skriver i actionscriptdelen

on(press) {
mc1._visible = true;
mc2._visible = false;
}

Gör sedan samma sak med den andra knappen (fast tvärtom med true och false).

6. Tutar och kör...

 

Vad sjutton gör jag som inte du gör? Har du något annat i flashen som stör det hela?

/Tjo

H

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hostname81

Hej, så här gör jag:

Jag har två bilder en Grön och en Orange som jag converterar till symboler (movie clip, Grön(Symbol3) och Orange(Symbol4)). Sedan skapar jag två knappar en grön och en orange där jag converterar dem till symboler (buttons) och lägger följande kod till dem:

Grön:

on(press){Symbol3._visible=true;Symbol4._visible=false;}

Orange:

on(press){Symbol3._visible=false;Symbol4._visible=true;}

Mer skall jag inte behöva göra men när jag testar filen och klickar på knapparna så händer nada.

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-06-01 07:57:47 av hostname81]

[inlägget ändrat 2006-06-01 08:28:39 av hostname81]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej...

Och du sätter instance name? Du skriver inget om det och jag testade just att göra som du beskriver och det funkar bra för mig (när jag sätter instance name vill säga).

Jag har slut på idéer annars...

/H

 

[inlägget ändrat 2006-06-01 13:41:02 av HeT]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hostname81

Okej, skrev in instance name och nu fungerar det, tack för hjälpen. Konstigt att jag missade att lägga in instance name.

[inlägget ändrat 2006-06-01 15:40:33 av hostname81]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Speciellt som Cechise skrev om instansnamn rätt tidigt... ;)

Glad att det löste sig

/H

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Funktionen som sådan fungerar ju men om man har en kajak som har en underdel som alltid är vit en överdel sam har en färg förutom dekalerna som är av annan färg, hur gör man enklast detta i flash för att få så att användaren kan välja färg på kajaken. Jag vet hur man gör funktionen med hur gör man för att kunna ändra de tre delarna på kajaken, har man 3 separata delar med olika färger som sedan läggs ihop när en pers trycker på sin färg eller?

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-09-04 13:52:58 av hostname81]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flashguru.se //Mikael

det finns filter i flash som har samma egenskaper som du har i ex photoshop för att byta färger kontraster osv från färg till svartvitt osv osv.

 

sen kan du ju exempelvis göra så att du tar en kajak och klipper ut alla delar i separata bilder och blandar dom efter vad kunden/personen väljer.

 

simpelt.

 

 

kul att farsan bygger kajaker själv är jag utvecklare åt några Hbb:are vid namn Lars pettersson m fler och bygger just nu på deras nya sida där jag bygger in gsm modem för dagbok via sms direkt ut via nätet och in i databas som går mot flash....

 

 

men ja de va ju ett spår för sig.

 

hör av dig för jag kommer nu snart innom kort att göra bluscreen av många olika kajaker i full 3 view för att kunna just färga olika och snurra runt mm för ex sponsor platser osv.

så de gränsar ju nära till de du försöker göra.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för hjälpen låter ju som att det du skall göra är väldigt mycket åt det hållet jag försöker göra, fast ännu lite mer.

 

//Pontus

 

[inlägget ändrat 2006-09-05 15:46:27 av hostname81]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

hej, höll på med detta projekt 2006 med att ändra färg på kajaker osv men då blev det inget med det hela utan det lades på is men nu har jag tagit upp projektet igen. Har nu fem kajaker med olika färg på som jag vill plocka fram efter kundens önskemål via koden:

on(press){Symbol3._visible=false;Symbol4._visible=true;}

jag trodde inte mer skulle behövas men med denna koden får jag inte att fungera.

har gjort om bilderna till symboler (movieclip) och knapparna där kunderna kan välja färg är också omgjorda till symboler (Movieclip). har också lagt in instancenamn på alla olika men ändå krånglar det, varför?

 

[inlägget ändrat 2008-02-25 15:48:36 av hostname81]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...