Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ladda hem .mdb automatiskt


denniew

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en databas (access) på en server som inte är min egen och det smidigaste sättet säkerhetskopiera den är att skriva in URL:en till den och spara den på min egna dator (för att använda en egenutvecklad applikation för att läsa och skriva till den) vid tex. strömavbrott eller likn.

 

problemet är mest att komma ihåg att ladda ner databasen + att det är otroligt jobbigt att hela tiden behöva göra detta manuellt.

intervallen skulle behöva vara var 15:e minut ungefär och man kan ju få musarm för mindre ;)

 

jag har letat länge och väl för att försöka hitta en lösning utan framgång

har också provat med filecopy men jag får det inte att fungera med en http-adress.

har också provat med response.redirect och meta-refresh och lite sånt

 

vore tacksam om någon hade ett bra tips.

 

Mvh Dennie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

om du inte vill utveckla ett verktyg för onlineredigering finns det ASPlösningar för onlineredigering för just accessdatabaser.

 

Jag har använt det någon gång, går lite segt, men det fungerar och man slipper ladda hem databasen varje gång.

Kommer dock inte ihåg vad det hette dock.

 

Googla på access online editor eller ASP access editor eller liknande

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för ditt svar.

men det är inte själva redigeringen som är problemet, utan problemet är om servern där applikationen ligger, är nere så har jag inte tillgång till servern utan då vill jag att det ska finnas en kopierad databas med "färsk" data på min egen dator.

 

har gjort en windows forms lösning som kopierar hela databasen var 15:e minut till min egen dator, så nu har jag lösningen på problemet.

(men det är via nätverk och inte via http, med filecopy)

 

men om du har någon lösning på hur man kopierar en fil från en webbaddress med intervall (i asp/vbscript) så är jag intresserad av att höra den ;)

 

Mvh Dennie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...