Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installation av USB 2.0 PCI-kort problem!?!


mattiaskp

Rekommendera Poster

Efter installation av ett nytt USB 2.0 PCI-kort (4XUSB2.0PCI från Sweex) på en P4, 1,8, från 91' med win xp med sp2, uppstår följande problem: vid uppstart av datorn laddas ej hela OS, utan datorn stannar efter en stund vid en "grön-blå" skärm. Vid start i felsäkert läge startar dock datorn och USB-portarna verkar fungera. Jag har efter bästa förmåga försökt uppdatera drivrutiner och av vad jag kan döma har jag de korrekta installerade. Även flyttat kortet till ett flertal andra kortplatser utan ändrat resultat. Kan jag vara i behov av att uppdatera bios? Eller finns det någon annan som har en lösning på mitt problem? Skulle vara djupt tacksam för hjälp.

 

med vänlig hälsning /mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Litet egendomligt problem men det här tycker jag att du skall testa (från felsäkertläge):

 

 

Från "Start" > "Kör" skriv cmd. I kommandofönstret skriver du:

 

set DEVMGR_SHOW_DETAILS=1 (Retur)

 

set DEVMGR_SHOW_NONPRESENT_DEVICES=1 (Retur)

 

start devmgmt.msc (Retur)

 

Från "Visa" menyn väljer du "Visa dolda enheter".

 

Bläddra ned till "Universal Serial Bus controllers". Avinstallera samtliga, även de som är gråmarkerade (om ditt tangentbord och mus är USB så får du upprepa proceduren då du ju tappar kontakten med t ex tangentbordet då du avinstallerar den porten som bordet är kopplat till).

 

Starta sedan om datorn och låt den hitta dina USB-portar på nytt.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset.......dessvärre gav det ingen framgång. Några andra ljusa ideer om vad som kan vara problemet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatera bios måste väl bli nästa sak att testa.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vågar man ge sig på det som så många varnar för.....finns det några bra instruktioner någonstans? Kan man uppdatera bios utan att ha en floppy?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riskerna med att uppdatera bios är väldigt överdrivna. Det som är viktigt är att det är rätt bios som passar just ditt moderkort som du laddar hem. Eftersom ditt moderkort är lite äldre så måste du nog annända dig av en floppy.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågeställaren skrev:

 

Även flyttat kortet till ett flertal andra kortplatser utan ändrat resultat

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska satsa på att uppdatera bios. Tyvärr har min dator ingen floppy så jag måste lösa det problemet först.....jag återkommer.

 

/m.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
mattiaskp skrev:

Jag ska satsa på att uppdatera bios. Tyvärr har min dator ingen floppy så jag måste lösa det problemet först.....jag återkommer.

 

Har din dator/moderkort möjlighet till LiveUpdate?

...i så fall kan du ladda ned mjukvara och uppdatera BIOS i Windows.

Enklare än att hålla på med disketter. Lätt att det blir fel också. Om du drar ned fel BIOS, menar jag.

 

LiveUpdate sköter det automatiskt med nedladdning av rätt BIOS-version och flashning av BIOS.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det smidigt med LiveUpdate men jag tror inte att det fanns på den tiden när den här datorn var ny (även om den inte är tillverkad 91):)

Efter installation av ett nytt USB 2.0 PCI-kort (4XUSB2.0PCI från Sweex) på en P4, 1,8, från 91'

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Hehe, oki, det noterade jag inte.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det stämmer mycket riktigt, mitt moderkort (MSI) har tillgång till "liveUpdate", men att döma av mina försök behövs även där tillgång till en floppy..Rutan för att välja uppdatering i windows går inte att kryssa i. Jag ska jobba vidare på den biten, jag tänker inte ge mig.

 

 

/m.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SEGER! Helt fantastiskt - bios är nu uppdaterat. Gick vägen via en ny diskdrive och sedan löste sig det hela med hjälp av live-update.......Ett stort tack eder alla från mig :-)....

 

/m.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...