Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Audacity - filstorlek


RolfCarlsson

Rekommendera Poster

Jag har förgäves försökt komma på hur jag (med Audacity) ska göra en WAV-fil med enbart tal (ingen musik) så liten som möjligt.

 

Jag har testat att ändra både samplingsformat och frekvens på AUP-filen innan jag exporterar den som WAV. Men det påverkar inte WAV-filens storlek. Vad gör jag för fel?

 

/Rolf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var lite märkligt. Om du exempelvis ändrar från 44.100 till 22.000 borde du märka skillnad. Annars kan du ju konvertera till mono. Då halveras storleken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske har pressat filstorleken så mycket det går. För jag håller mig på mycket lägre nivåer än 44100 Hz.

 

Den testfil jag håller på med är enbart tal under 26 sekunder. Den är inspelad i Mono med samplingsformatet är 32-bit float och frekvensen 8000 Hz. Exporterad till WAV-format blir den filen på 407 kB. Jag har testat att ändra samplingsformatet till 24 och 16 bit och olika frekvenser, men det påverkar filstorleken på väldigt konstiga sätt. En WAV-fil med 16-bit och 96000 Hz gav t.ex. filstorleken 431 kB. En WAV-fil med 16-bit och 1000Hz gav märkligt nog filstorleken 3,4 MB!

 

Så jag inser att jag måste göra något grundläggande fel, men förstår inte vilket. Anledningen till att jag ägnar en massa tid åt detta är att jag måste få inspelningarna att funka bra även för dem som bara har modem.

 

/Rolf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju konvertera till mp3 istället. En testkonvertering på 48 kbps, vilket borde funka ok för tal, gav en filstorlek på 155KB. Då utgick jag från en 26 sekunder lång wav-fil i mono, 16 bit, 44 100Hz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju konvertera till mp3 istället. En testkonvertering på 48 kbps, vilket borde funka ok för tal, gav en filstorlek på 155KB. Då utgick jag från en 26 sekunder lång wav-fil i mono, 16 bit, 44 100Hz.

Tack! Det fungerade! Filerna är nu ca 1/3 av vad de var förut. <Poäng>

 

/Rolf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...