Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlösa problem


Jan Kivisaar

Rekommendera Poster

Jag har sökt mycket i forumet om detta och det verkar tyvärr vara ett "populärt" ämne...

 

Jag skulle hjälpa en familj med deras trådlösa nätverk. De har 24 Mbit/s via ADSL som går till en trådlös router på ovanvåningen. På ovanvåningen finns två datorer och på nedanvåningen en dator - samtliga ansluter till routern trådlöst.

 

Problemet är hastigheten/anslutningen. Signalstyrkan är oftast "Utmärkt" eller "Mycket hög", men kan ibland gå ned tillfälligt. Däremot - vilket jag aldrig sett i mitt eget trådlösa nätverk hemma - kan hastigheten vara ända nere på 1-2 Mbit/s, trots att signalstyrkan är på topp. Annars brukar väl dessa följa varandra ganska bra, dvs att om signalstyrkan är dålig så är hastigheten också dålig och vice versa?

 

Anledningen till att jag gör detta inlägg är egentligen att få bekräftelse på det jag tror är anledningen till att deras trådlösa nätverk fungerar så dåligt.

 

Någon kilometer bort står nämligen en mast som förser orten med trådlöst internet (se själv www.cmdata.se). På varje dator i huset fick jag in både den lokala routern och CMDatas utsändning när jag letade efter trådlösa nätverk.

 

Således ligger det väl ganska nära till hands att anta att CMDatas utsändning är det som stör det interna wlanet, eller? Tyvärr går det väl inte att göra så mycket åt, eftersom CMData (väl?) har all rätt i världen att ha sådana utsändningar på ett licensfritt frekvensband.

 

Jag har försökt att använda olika kanaler på routern, men det tycks inte vara någon skillnad.

 

Någon som kan bekräfta mina slutsatser och eventuellt komma med något råd? :-(

 

 

/ Kiwi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund

Netstumbler kan vara en bra idé att använd i ett sådant här läge. Om du använder detta program så kan du nog se vilka kanaler CMS använder och välja en annan.

 

Annars blir jag förvånad att det ska funka så bra 1km bort vilket tyder på att CMS höver sin uteffekt rejält vilket leder till att inte bara den kanal de sänder på tas upp utan även intillliggande vilket kan skapa problem för dig. Att sedan två kanaler jämte varnadra (5 och 6 som exempel) ligger delvis inom samma frekvens gör problemet ännu större. Hittar du CMSs kanaler så lägg di så låångt därifrån som möjligt (minst en kanal emellan).

 

http://www.netstumbler.com/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förelsår att du laddar hem "Netstumbler" (google) och kör det på datorerna för att mäta signalstyrkan! Då kan du även se vilken/vilka kanaler som används av nätverken i närheten.

(klicka på en "punkt" i netstumbler för att få realtidsdiagram över mottagningen)

 

Windows XP's trådlösa grunka är värdelöst på att mäte singalstyrka.

 

Kom ihåg att det bara har betydelse om du byter mellan kanalerna 1, 6 , och 11. Byter du mellan 1 och 2 har det ingen betydelse för det är samma frekvens.

 

Lycka till

!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Netstumbler är ett program jag tydligen helt har missat tidigare. Tack för tipset, båda två! :)

 

Jag återkommer i tråden med ny information så småningom.

 

 

/ Kiwi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...