Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Välkommen till Fort Knox...


pongo

Rekommendera Poster

Alltså visst är säkerhet bra - men lite måtta kan det väl få vara!

Eforum är det enda forumet jag träffat på som tvingar en att skriva upp lösenordet! Extremt överdriven säkerhet ger i slutänden större osäkerhet och skapar irritation. (Att eforum dessutom är världens i särklass långsammaste forum gör att jag redan innan lösenords-extra-krånglet bara var här sporadiskt.)

 

Ett litet förslag är att ni tar en liten funderare över vad som egentligen skyddas, och anpassa lösenordskrav därefter!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I samband med den tvingande "uppgraderingen" till IDG-konto tvingades jag också byta lösenord till ett som var ett snäpp säkrare, naturligtvis helt i onödan för att någon bestämt sig för att 8 tecken är bättre än 6 tecken (som om någon skulle göra brute force på eforum för att komma över mitt konto).

 

Fast du behöver ju inte skriva upp det, låt browsern hålla det åt dig. Skulle den tappa bort det kan man väl be att få ett nytt mailat till sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar vem som uppgraderat mitt konto. När jag fick meddelandet om att kontot måste uppgraderas lyckades min dotter (18 månader) klicka bort rutan innag jag hann göra något. Det hände för ca en vecka sedan.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar vem som uppgraderat mitt konto. När jag fick meddelandet om att kontot måste uppgraderas lyckades min dotter (18 månader) klicka bort rutan innag jag hann göra något. Det hände för ca en vecka sedan.

 

Var glad att du slipper den! Nu förstår jag (nästan) hur irriterande det är för dem som fått spyware på datorn. En j''la ruta som vägrar försvinna oavsett vad man tar sig till:thumbsdown:

Jag vet fortfarande inte om jag blitt uppgraderad eller ej...vågar inte testa logga ut, för då kommer jag kanske aldrig in igen.

Tanken på hur jag ska göra om jag försöker skapa ett nytt konto och får beskedet att epostadressen är upptagen ger mig lite ont i magen. Visst, jag kan skaffa en ny, (med starkt lösenord;)), men det finns gränser för hur många jag kan minnas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte annat än att hålla med, skriver väl ganska sälllan här numera delvis för att det är så otroligt långsamt, sen den här otroligt enerverande verifieringen som jag redan har gjort utan något mail från idg och nu börjar den tjata igen så jag kör sålänge det går sen lägger jag ner eforum tror jag.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker formuleringarna i "Uppgradera ditt medlemskap hos IDG nu!"-rutan påminner om dem i phishingmail. Kände mig faktiskt lite skrämd första gångerna jag såg den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö
I samband med den tvingande "uppgraderingen" till IDG-konto tvingades jag också byta lösenord till ett som var ett snäpp säkrare, naturligtvis helt i onödan för att någon bestämt sig för att 8 tecken är bättre än 6 tecken (som om någon skulle göra brute force på eforum för att komma över mitt konto).
Anledningen till detta är att vi håller på att slå ihop våra två medlemssystem till ett.

//Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer det att finnas möjlighet att lista sina inlägg i artikelforumet? Nu är det omöjligt att hitta ett inlägg som man gjort för några veckor sedan.

 

A.C.Magic

power to the people

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö
Uj, så du skräms!

Nu börjar jag oroa mig för om jag lämnat ut uppgifter till någon obehörig...

Du behöver inte oroa dig. Det är inget phishingförsök utan en planerad åtgärd av IDG för att vi ska slippa förvirringen som två medlemsdatabaser innebär.

//Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer det att finnas möjlighet att lista sina inlägg i artikelforumet?

Klicka på "Mina inlägg"?????

 

Edit:

Eller menar du artikelkommenteringen på idg.se?

--

[Esc]

 

[inlägget ändrat 2006-01-18 16:05:26 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...inget spår av någon uppgradering här inte. Men det kanske kommer till mig också så småningom...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte oroa dig. Det är inget phishingförsök utan en planerad åtgärd av IDG för att vi ska slippa förvirringen som två medlemsdatabaser innebär.

//Erik

 

Då kan jag andas ut;)

 

Ja, hoppas att det i slutänden blir lite mindre tillkrånglat än det är nu...jag är snart färdig att ge upp. Fick just ett annat konto på en annan sida på IDG. Jag var tvungen att ange mitt mailkonto i stället för mitt inloggningsnamn, och då fick jag ett helt nytt konto, som jag inte tänker använda. Blev oxå inloggad på både PCsupport och eforum med det kontot. Tvingades logga ut och logga in igen med mitt riktiga konto, enda positiva i det är att jag nu fick bekräftat att jag har nytt lösenord...suck. (kastade mailet som skulle användas för att bekräfta, vill inte ha ytterligare förvirring, vet just nu knappt vad jag har för lösenord). Jag är fullt nöjd med ett enda konto, bara jag själv får bestämma vad jag heter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller menar du artikelkommenteringen på idg.se?

 

ATt kunna ha koll på den är en funjktion jag saknat många gånger! Titt som tätt är det hart när omöjligt att hitta tillbaka till en artikel man kommenterat...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Monshi

 

Vi har ju båda två ett alias på 6 bokstäver och jag vet att jag hade ett lösenord på 6 bokstäver, som jag fick ändra till 8 tecken nån gång, men det var rätt länge sen, antagligen sommaren 2004 när jag bytte epostadress.

 

Du kanske råkar ha ett lösenord på minst 8 tecken och då uppfyller vi väl reglerna verkar det som.

 

Bara en fundering:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja se, kollar mitt lösen (skriver ALDRIG in det själv) och det stämmer, det är på åtta bokstäver.

 

Vi har ju båda två ett alias på 6 bokstäver

Får man inte ha kortare alias eller?

 

ja, jag kanske redan är integrerad. Har haft en känsla för ganska länge sedan att mina uppgifter i Eforum och IDG i övrigt har kopplats ihop. Skrev i min användarinfo här att jag bodde i Stockholm med IDG centralt "justerade" det till postorten Enebyberg...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Monshi

 

Jag vet inte var gränsen går, men MH klagade ju på att hans alias var för kort..

Alltså måste det vara > 2

 

Eftersom det verkar vara struligt vill jag inte ens gå in och kolla hur det ser ut på den där ändringssidan, men någon annan kanske vet hur många bokstäver som krävs av IDG?

 

Det var bara en spekulation om varför vi har blivit "förskonade". :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte var gränsen går, men MH klagade ju på att hans alias var för kort..

Alltså måste det vara > 2

 

Om långlivade medlemmar skall bli tvingade att ändra användarnamn hoppas jag samtidigt isåfall att ett förbud införs mot alla dessa numeriska användarnamn som dyker upp ideligen i Tibiaforumen (3245334, 1335532,432234,... ja, ni vet)

 

Angående krav på långa och svårhågkomna lösenord brukar jag använda mig av ett 4-6 tecken långt lösenord som jag sedan bara "dubblar" eller "tripplar". Ex. "a(98" kan bli "a(98a(98a(98". Brukar fungera överlag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit:

Eller menar du artikelkommenteringen på idg.se?

--

 

Ja. Jag är inte så dum att jag inte kan hitta "Mina inlägg":)

 

A.C.Magic

power to the people

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte annat än att hålla med, skriver väl ganska sälllan här numera delvis för att det är så otroligt långsamt,

 

Håller inte med om långsamheten.

 

Ända gångerna det är segt är när det ibland inte fungerar alls framåt småtimmarna men det har visst med något servicearbete att göra har jag fått lära mig.

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

För mig ser det idag ut såhär:

Jag är inloggad på eforum, idg och pc support med samma inloggningsnamn (eva13233) och samma lösenord.

På pc support har jag samma alias som inloggningsnamn (bortsett från när jag går in i Inställningar, då är en siffra borta från namnet och den är omöjlig att lägga till) På eforum kan jag inte ha samma alias, det är upptaget! Även här saknar jag alltså den sista siffran. SUCK:thumbsdown:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rally_Chrille880430

Jag kan inte ens bekräfta ett nytt lösenord och anävndarnamn hur jag en gör. MÅste jag ringa till IDG Sverige för att få det uppdaterat? Se över programkoden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte ens bekräfta ett nytt lösenord och anävndarnamn hur jag en gör. MÅste jag ringa till IDG Sverige för att få det uppdaterat? Se över programkoden

 

Jag skickade ett mail till

kundservice@idg.se

Och fick hjälp med de värsta problemen, även om det tog lite tid. Det enda de inte kunde hjälpa mig med var aliaset.

Fick bara svaret att "står det att signaturen är upptagen så går det inte att ändra"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

En annan är tydligen utkastad i snön, utan att ens ha hört något. Lite trist, men så kan det gå. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...