Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konstruktiv kritik till Eforum


Green Eyed Heart

Rekommendera Poster

Green Eyed Heart

Hej!

Det hade varit roligt om man kunde se statistik på varje inlägg på hur många som läst det. Många forum brukar ha det, men det är ju inget måste...

 

Däremot är det en annan grej som är lite störig. Om man försöker logga in högst upp på sidan så går inte det utan man måste logga in till höger där det står Eforum.

Okej.

Men sen när man väl loggat in, så står ens användarnamn och inställningar inte där man loggade in utan högst upp, dvs. där man man  i n t e  kunde logga in...det är bara lite förvirrande. Både för navigation och design.

Förstår ni?

Eller är det nåt jag missat?

[inlägget ändrat 2006-01-11 21:39:04 av Green Eyed Heart]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte missuppfattat allting, så loggar man in till IDG.se överst och Eforum till höger. För att ditt Eforum-login ska fungera även för IDG i övrigt måste du aktivera detta. Det kan du göra tex genom att skriva svar på en artikel på idg.se (du måste inte skriva ett svar, men du måste klicka dig fram till det, där finns valet "aktivera" eller "registrera", eller nåt...) . Sen går det att logga in på båda sätten.

 

Men det var så längesen jag gjorde så det är säkert ändrat...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade faktiskt varit lite kul att se hur många som läst varje inlägg. Troligtvis finns redan den infon i databasen, men presenteras inte någonstans.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade faktiskt varit lite kul att se hur många som läst varje inlägg.

Det är lite svårt att definera "läst" när inläggen visas i sin helhet på förstasidan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
fhe skrev:

Det är lite svårt att definera "läst" när inläggen visas i sin helhet på förstasidan.

 

Kan ju vara hur många som klickat på "Läs tråd". Då läser man ju inlägget och svaren som följer.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara hur många som klickat på "Läs tråd"

Visst, och då skulle en knapp promille av mina lästa inlägg räknas, känns inte helt meningsfullt då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite svårt att definera "läst" när inläggen visas i sin helhet på förstasidan.

 

Ok, det är tekniskt omöjligt att veta om ett inlägg är läst eller ej...

 

Man kan räkna ifall någon tryckt på länken för att läsa och sen anta att det är läst....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara hur många som klickat på "Läs tråd". Då läser man ju inlägget och svaren som följer.

 

Gör man? Det händer att man klickar på en rubrik som ser intressant ut, för att sen upptäcka att frågan/inlägget inte är det minsta inressant (för mig)... Då har man läst kanske 2-3 rader, sen backar man och letar upp en annan tråd...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Green Eyed Heart

...varför gör ni det så komplicerat?

Är ni helt emot ideen att visa hur många som läst ett inlägg bara för att det inte är exakt på promillen?

Kom igen nu, såna haters ni är ;)

 

Det är väl bara att registrera hur många som gått in på själva inlägget och inte på varenda tråd i det. Om det nu är så krångligt, varför har andra forum funktionen?

 

Mr. Andersson du gillade ju ideen i början men sen ändrade du dig?

 

Det var bara ett förslag...

[inlägget ändrat 2006-01-12 12:42:16 av Green Eyed Heart]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ni helt emot ideen att visa hur många som läst ett inlägg bara för att det inte är exakt på promillen?

Jag gillar funktionaliteten, jag tycker bara att den blir rätt meningslös när en dylik läsräknare (pga eforums utformning) skulle visa kanske en tusendel av det riktiga antalet som läst tråden. Det handlar inte om att siffran inte är "exakt på promillen" utan om att den skulle vara så hopplöst fel att den vore ointressant.

 

Nästan samtliga gånger jag verkligen klickar på en tråd för att visa den är när jag ska svara på ett inlägg och först vill läsa hela tråden så att jag inte svarar samma som någon annan redan gjort. Om fler gör som jag så innebär det att siffran skulle bli mer av ett "antal svar" än "antal läsningar", och antal svar visas ju redan.

 

varför har andra forum funktionen?

Jag kan inte minnas att jag sett ett enda forum som är uppbyggt på det vis eforum är och som haft funktionaliteten. De forum som har det är ofta uppbyggda på ungefär samma sätt som phpBB. Titta t.ex på:

http://forum.skype.com/viewforum.php?f=5

 

Där listar man hur många som har tittat på en tråd och det fungerar helt enkelt för att du måste klicka på tråden för att läsa något annat än rubriken.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett ställe till att logga in på - via länken "Kundservice" högst upp och sedan "Mitt konto". Minst sagt förvirrande... Vad är det egentligen man loggar in till i de olika fallen, och gäller en inloggning hela siten oavsett vilken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om det exakta antalet inte visas så är det ju ganska troligt att förhållandet mellan de olika trådarnas antal läsare stämmer. Lika stor andel borde ju göra på ert sätt på de olika trådarna. Och det är väl ändå det som är intressant, hur populär en tråd är och kanske inte exakta antalet läsare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om det exakta antalet inte visas så är det ju ganska troligt att förhållandet mellan de olika trådarnas antal läsare stämmer.

Hade det varit så hade det väl varit ok, men om det bara är en bråkdel av läsningarna som registreras som lästa så kommer ju inte förhållandet att stämma, det enda som kommer att registreras blir ju de fåtal trådar där det faktiskt finns någon som läser på det sättet. En populär och aktiv tråd går ju nästan alltid att följa på förstasidan eftersom den under de timmar den lever får nya inlägg hela tiden.

 

Och det är väl ändå det som är intressant, hur populär en tråd är och kanske inte exakta antalet läsare.

Visst, men när det är större chans att det är gamla glömda trådar som får läsmarkeringar för att folk kommer till dem genom sökmotorn eller från google än de trådar som är populära och läses av många så är det ju inte helt säkert att det är den "intressanta" effekten man uppnår, utan kanske t.om den omvända.

 

Istället så kommer ett "läst 0 ggr" att skicka signaler till nybörjare (sådana där som inte ens idag läser introduktionen) att ingen har läst deras frågor vilket nästan ofelbart riskerar att leda till en frustration som får dem att korsposta, bumpa eller något annat ihop om att någon ska läsa inlägget.

 

Funktionen är kanonbra och tillför massor till massor med forum, jag kan bara inte se hur det skulle kunna bli rätt på ett forum som är byggt som eforum och jag skulle absolut inte vilja att eforum blev ett "visa bara rubriken"-forum som phpBB mfl.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilket nästan ofelbart riskerar att leda till en frustration som får dem att korsposta, bumpa eller något annat ihop om att någon ska läsa inlägget.

Bra och viktig poäng!

 

Personligen tycker jag det vore helt ointressant att få veta, tillochmed exakt, hur många som läst ett inlägg. Det intressanta är ju faktiskt svaren och inte stumma åskådare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför visas inte poängen korrekt på respektive person i eforum? Är det alltid +1 på alla. Visar en poäng för lite på mig i alla fall mot om man går in och kollar på länken till personen. Jag kanske har fel hos mig men..

 

Den på höger (poängvisaren sida) visar ju i år om jag förstått rätt men går man in på dem som varit med länge är det "klumpat" ihop med tidigare år.

Skulle vara kul med årsbasis kanske. Jag har inte varit aktiv så länge men varit medlem i flera år.

 

Jag har ofta utnyttjat forumet men inte svarat eller gjort egna inlägg. Sökfunktionen är lysande, man kan hitta mycket smått o gott där utan att belysa för andra att man varit där som tas upp i denna tråd.

 

Jag tror att det är svårt att få till en räknare som är rättvis.

Lite åsikter bara

 

 

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visar en poäng för lite på mig i alla fall mot om man går in och kollar på länken till personen. Jag kanske har fel hos mig men..

Som du själv säger så visar profilen alla poäng medans du under "Topp 10 poäng 06" bara hittar poäng du fått under just 2006.

Ditt första poäng fick du på nyårsafton förra året, alltså 2005.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en viss fördröjning i Eforums statistik iochmed att den sammanställs vissa tidpunkter.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland snackar man fortare än hjärnan tänker :) Fick för mig att alla poäng var för i år Sorry

 

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...