Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte koppla upp mot internet


guranbanan

Rekommendera Poster

Jag och min bror delar internetuppkoppling (Telia ADSL) med hjälp av en Topcom BR 604-router och det har fungerat utmärkt fram tills för någon dag sedan då jag skapade en ny partition och förminskade min gamla C:partition med tanken att jag bara skulle ha Windows på den. Så formaterade jag om C:partitionen och installerade Win XP på nytt. Sen dess har jag inte kunnat använda internet på min dator men på min brors dator fungerar internet perfekt.

 

Jag började såklart med att kolla i manualen för routern och föjde anvisningarna där. Jag gick in på nätverksanslutningar i kontrollpanelen och såg till att datorn var inställd på att erhålla en IP-adress automatiskt och detsamma med DNS. Jag gick vidare med att logga in på http://192.168.1.1 för att där konfigurera datorn med routern men då fick jag upp det meddelande som jag nu börjat förakta över allt annat: "Sidan kan inte visas".

 

Jag har sedan dess försökt att skriva in IP-adress och sådant manuellt men utan resultat. Jag har installerat om nätverkskortet - ingen skillnad. Sedan prövade jag att koppla ur routern och bara använda mig av modemet och följa Telias anvisningar om hur man får i gång internet. Inte heller det fungerade. Men inte kan det vara något fel på modemet eller routern eftersom min brors internet fungerar och det gjorde mitt också innan jag formaterade om.

 

En annan konstig sak är att under nätverksanslutningar står det hela tiden att anslutningen till lokalt nätverk är aktiv, trots att jag drar ur nätverkskabeln från datorn. Jag har prövat att byta kabel, byta port i routern, jag har till och med prövat att installera om Windows XP (jag formaterade inte datorn innan utan valde alternativet uppgradera).

 

Det känns som om jag prövat allt så därför vill jag att någon här skriver: "Nej, du har inte prövat allt. Det finns en sak till du borde prova." Så jag är tacksam för hjälp snarast. Låt er inte avskräckas av mitt långa inlägg. Det är för att underlätta för er, tänk på det!

 

 

[bild bifogad 2006-01-11 19:22:01 av guranbanan]

793089_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta i nätverksanslutningar på den fungerande datorn. Är den manuellt konfigurerad så välj en annan ip men i övrigt lika så borde det fungera.

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är inte manuellt konfigurerad men jag prövade ändå och det misslyckades. Men en sak jag lade märke till var att under nätverksanslutningar fanns det utöver ikonen för lokalt nätverk en ikon för internet-gateway. Men hur man fixar en sådan på min dator vet jag inte. Jag bifogar en bild.

 

[bild bifogad 2006-01-11 20:59:12 av guranbanan]

793150_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns helt fel så är det den som gör att du har internet. Den "poppar up" när du har kontakt med internet.

Ser dina datorer varandra i nätverket? Har du aktiverat fildelning och sådant när du installeradeom?

 

Hoppas några av proffsen här ser inlägget De är jätteduktiga. Jag måste nanna kudden nu ska upp före tuppen imorgon och har tömt ideförådet för tillfället. Använd gärna sökfunktionen i forumet jag har sett liknande problemfrågor före kanske får du tips där.

 

 

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på det du säger om att nätverkabeln "alltid är i" låter det som drivrutin/hårdvarufel/synfel.

 

Heter din nätverksansltning möjligtvis 1394 anslutning?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IP-adressen 169.254.241.169 indikerar att datorn inte får någon kontakt med routern.

Byt nätkabel mellan de två datorerna.

Byt nätverkskort.

Jämför de två datorerna och kontrollera att alla inställningar under nätverksanslutningar är lika, samma protokoll med samma inställningar.

Kontrollera i Administrationsverktyg - Tjänster att alla tjänster som är igång på din brors dator också är igång på din dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NU när jag skriver detta inlägg sitter jag vid MIN dator! Jag bytte nätverkskort - och det fungerade! Konstigt bara att det slutade fungera när jag formaterade om. Men men, nu har jag iaf internet. Tack allesammans för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt att höra att det funkar igen!

Kan det vara så att nätverkskortet kom med några särskilda drivrutiner som behöver installeras för att det ska funka?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iofs skulle inte anslutningen synas i nätverkanslutningar om inte drivrtuinen inte var installerad.... men jag tror också att det är det som är felet.

Att hårdvaran skulle slute fungera efters ominstallation är ganska långsökt...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...