Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trojan.Downloader.Win32.Zlob.bv


Pekka59

Rekommendera Poster

Hej!

 

F-Secure meddelar att jag har fått viruset Trojan.Downloader.Win32.Zlob.bv. F-Secure förefaller inte att klara av att ta bort viruset så jag sökte på nätet och hittade t.ex. på www.sophos.com manuella instruktioner för att ta bort en massa olika versioner av zlob-viruset. Tyvärr inga för zlob.bv. Jag använde instruktionerna som fanns för zlob.bc och raderade filer och tog bort registernycklar. Nu har jag viruset tillbaka, tydligen så gömmer det sig någonstans i datorn för datorn har inte varit uppkopplad mot internet efter att jag försökte ta bort det. Är det någon som har kommit i kontakt med Trojan.Downloader.Win32.Zlob.bv ? Vore tacksam om nån kunde ge lite tips om hur jag blir av med viruset.

 

Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

 

Det första du bör göra är att konfigurera virusskyddet korrekt, så att såväl realtidsavsökningen som den manuella avsökningen =

 

1: Avsök ALLA FILER (FilTyper)

2: Primär åtgärd = Ta Bort (radera) smittad fil

3: Sekundär åtgärd = Ta Bort (Radera) smittad fil..

Den sekundära åtgärden tas till när den 1:a inte lyckats, oftast pga. att den smittade filen hålls låst av något program som förhindrar den primära åtgärden varvid den sekundära griper in så snart programmet släppt greppet.

 

Anledningen till att man ALLTID har alternativet "Ta bort" (Radera) inställt är att man helt enkelt inte vill ha smittade filer inkopierade till hårddisken.

 

Se därefter till att virusskyddet är uppdaterat.

 

starta sedan datorn i felsäkert läge

 

Starta en manuell avsökning av samtliga hårddiskar & under tiden den pågår så kontrollerar du & raderar de filer & de registertillägg som anges i beskrivningen.

 

Men om viruset använder sig av ett säkerhetshål.. Se till att installera patch för denna...

 

 

/Ynf

Ladda ner en professionell & väl genomtänkt installationsanvisning för maximal prestanda, mycket stabil drift samt hög säkerhet mot virus & angrepp på: http://www.tsv14.net

 

[inlägget ändrat 2006-01-11 16:22:14 av Ynf]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zlob-varianter har det varit gått om på sistone i Eforum.

Inga konstigheter med skrivbordet än?

 

HijackThis brukar vara en bra början, så att vi kan se vad som pågår i datorn.

http://www.thespykiller.co.uk/files/HJTsetup.exe

Installera, kör, skanna och spara loggen (inget annat).

 

I ditt svar bifogar du HijackThis-loggen på detta sätt:

Tryck på LOG-knappen i Besvara-fönstret

Klistra in loggen

Tryck igen på LOG-knappen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...