Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Databas på Internet


Blueeyez

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig att reda lite frågetecken...ska försöka förklara det hela.

 

Det finns en databas på Internet där man kan hitta stamtavlor på raskatter. Denna innehåller ett par hundra tusen katter och hundar av ett 20-tal olika raser och är väldigt användbar av uppfödare och andra i sin avelsplanering då man kan se inavelsgrad på djuren m.m.

 

Det har diskuterats ganska friskt på andra forum huruvida man ska ha rätt att få exempelvis "sin" katt bortplockad ur databasen, men svårigheten är ju att så fort någon rapporterar in stamtavlan på en avkomma till den katten så kommer den ju automatiskt med i databasen igen i så fall.

 

Diskussionerna har ofta kretsat kring copyright på stamtavlor. Jag har själv kontaktat SVERAK (Svenska katters riksförbund) som är de som utfärdar orginalstamtavlan i pappersform, och de svarar mig att de inte hävdar copyright på dessa, och att det är fritt att publicera om man vill.

 

Jag har hört att det förekommer att katters stamtavlor registreras i databasen efter att någon hittat en stamtavla på en hemsida, och då tagit dessa uppgifter och fört in i databasen. De som är motståndare till databasen påstår att de har copyright på "sin" stamtavla på sin hemsidan och att de ansvariga för att mata in uppgifterna i databasen gjort sig skyldiga till stöld.

 

Frågan är nu:

Har man som ägare till hemsidan copyright på material som man lagt ut där trots att detta är plagierat (i detta fall har man ju helt enkelt skrivit av orginalstamtavlan som man fått av SVERAK)?

Kan man anse att det är en unik publicering om man lägger ut en kopia på ett dokument som har utgivits av någon annan?

 

Tacksam om någon kunde hjälpa till att reda ut detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligt upphovsrättsvett säger mig att nej, det har du inte.

 

Har uppgifterna publicerats av någon annan, oavsett om de hävdar copyright eller inte - så äger de rättigheterna till publikationerna.

 

Detta gäller dock inte personuppgifter, då PUL gäller och kräver tillåtelse från den berörda parten.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då har m.a.o även ägaren till hemsidan gjort sig skyldig till "brott" som publicerat en kopia av orginalet eller?

 

Kan man anse att det är en publicering att mata in ett antal "värden" i en databas?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte SVERAK gör anspråk på sin copyright så är det helt okej att reproducera materialet. Faktum kvarstår dock att de står kvar som ägare av "publikationen"

 

Att mata in saker i en databas räknas som att publicera material så länge det är åtkomligt för vem som helst, oavsett om det är genom direkta frågor i en databas eller om databasen används för att visa information på en hemsida.

 

Den ursprungliga copyrighten gäller dock fortfarande och den tillhör ju SVERAK då oavsett hur många led som ligger emellan.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ursprungliga copyrighten gäller dock fortfarande och den tillhör ju SVERAK då oavsett hur många led som ligger emellan.

Någon copyright finns inte i Sverige, däremot har vi upphovsrätt men i det här fallet tror jag inte det handlar om någon som helst upphovsrätt, möjligtvis skulle den som sammanställer databasen kunna hävda katalogskydd (som är närbesläktat) för sammanställningen.

 

Om varje enskild stamtavla skulle kunna betraktas som ett verk som skyddas av upphovsrätt, vilket jag betvivlar, så har den som skapat verket naturligtvis alltid upphovsrätten även om de inte hävdar den.

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-11 12:20:09 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag förstått det rätt...den som har publicerat en kopia av stamtavlan på sin hemsida kan m.a.o. inte hävda att de har upphovsrätten till de uppgifterna? Det är alltid bara SVERAK som har upphovsrätten till stamtavlan (och uppgifterna som står i den?).

 

Så om ägaren till hemsidan ropar "STÖLD" så är de helt ute och snurrar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Uppgifter" har inte upphovsrätt, (vissa) verk har upphovsrätt.

Det är möjligt att det är stöld men det har ingenting med upphovsrätt att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...