Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn låser sig med Microsoft outlook 2003 igång


John_Doe

Rekommendera Poster

Hej

Börjar med att tala om vad jag har för dator, operativ osv.

HP DC5100

1gb Ram

3.0ghz

80gb

Windows XP pro

Office 2003 pro

Panda platinum 2006

 

Har ett delikat problem nämligen att när Microsoft outlook är igång så låser sig datorn på ett underligt sätt. Det går att bläddra i startmenyn, högerklicka ta fram menyer i windows, men inte att trycka på någonting. Det går att växla mellan programmen (men de är gråade).

Outlook kan gå en timme eller så men sen "låser" det sig. Använder jag ctrl+alt+del och tar aktivitetshanteraren så ser outlook lugn ut ingen cpu användning eller minnesanvändning som är onormal. Stänger jag sen ner aktivitetshanteraren så fungerar allt som det ska. Så mitt workaround är att använda aktivitetshanteraren sen stänga ner den, men jag vill inte ha det så här. Tänkte om någon här kunde hjälpa mig.

 

Åtgärder jag gjort

Jag har kollat loggboken och där står inget, jag har tagit ur minnen och kört memtest några ggr men inte hittat nåt fel, jag har installerat om datorn helt och hållet med HP:s egna installationscd (windows xp), jag har testat med microsoft outlook 2000 och det blir samma fel. jag har testat utan antivirusprogram (panda platinum 2006 internet security), scannat efter virus/spyware, datorn är helt uppatchad både på office och windows. Pratat med HP support som inte kunde hjälpa mig de tyckte inte det var hårdvarurelaterat fel. Nästa steg är att ta en oem skiva och göra en clean install av windows xp utan hp:s drivrutiner, kolla bios/flasha med den senaste.

 

Någon som varit med om det här förut?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Har exakt likadant problem, har prövat att helt avinstallera Office 2003 med alla registernycklar osv, sedan lägga till Office 2003 igen.

Men datorn hänger sig med Outlook igång,har du så att den försöker hämta/skicka mail..och stannar vid 50% ?.

 

Jag testade en sak och det var att stänga av alla

- AntiVirus

- Firewall (både Windows och i detta fall F-Secure)

 

Då funkade det !

Men det är ingen bra lösning, jag tror dock jag får ominstallera datorn, men måste påpeka att du också kan pröva att köra

http://officeupdate.com (som MS rekommenderar) dock hjälpte det föga för mig.

 

Men visst är det märkligt att man får så otroligt bra support från sina leverantörer, nästa gång du har liknande problem, kan du hälsa dem att på ett företag med upp till flera tusen användare, eller det räcker med 20st, skall man installera om allt från scratch för ett delikat Outlook problem. Nej, det är ren lathet att säga att man alltid skall installera om.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...