Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Statisk IP-adress


Rolf Tymark

Rekommendera Poster

 

1) Jag försöker köra Azureus och behöver då en statisk IP-adress i stället för en dynamisk. Men på Bredbandsbolagets hemsida står det att man inte erbjuder 'fast IP-adress'. Är det skillnad på de två begreppen?

 

2) På routerns öppningssida efterfrågas mitt 'System Name'. Jag skrev dit mitt datornamn (som jag ju själv konstruerat), men tydligen ska det vara något namn på mitt system som Bredbandsbolaget har tilldelat mig.

Hur får jag reda på det?

 

 

Rupert Landershausen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker köra Azureus och behöver då en statisk IP-adress i stället för en dynamisk.

 

Det behöver du inte alls.

 

Azureus behöver endast EN port som ska öppnas i brandväggen, det är allt. Din IP-adress kan ändras så mycket den vill, spelar ingen roll (för Azureus).

 

P.S Har du testat uTorrent? På många sätt likt Azureus men såååå mycket mindre arbetssamt för datorn....

 

[inlägget ändrat 2006-01-11 04:04:08 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för router?

 

Dom flesta nyare routrar klarar väl UPNP vilket också finns i Azureus.

Då behöver du inte bry dig om det där med att öppna portar, utan det portnummer du skriver in i Azureus öppnas automatiskt i routern.

 

UPNP måste dock vara påslaget i routern, kolla manualen hur man gör.

Brukar bara vara att kryssa i en ruta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UPNP utan restriktioner känns lite farligt? Kan Azureus öppna en port kan ju andra program också göra det och i princip sätta brandväggsfunktionen ur spel? Rätt eller fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UPnP är inte att rekommendera nej.

Bättre är att öppna en portrange med forward till din interna IP-address om kanske 100 portar i någon range, t ex 30000-30100

 

typexempel ur router:

 

Ports start | Ports end | Forward IP

...30000........30100..... 192.168.0.3

 

Sedan får man specificera dessa portar i sitt BT program. Vill man ha

flera portar är det bara att öka på antalet på båda ställen. 100 är väl tillräckligt för en nedladdning åt gången i alla fall.

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-11 12:57:01 av ApaKaka]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, förvisso.

Men man kan ju komplettera med antivirus och brandvägg.

Själv har jag UPNP på för jämnan då jag har bredbandstelefoni från Tele2 som kräver att UPNP är påslaget för att det ska fungera.

 

Men jag är inte särskilt orolig.

 

[inlägget ändrat 2006-01-11 12:57:50 av SYS 64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Sedan får man specificera dessa portar i sitt BT program. Vill man ha

flera portar är det bara att öka på antalet på båda ställen. 100 är väl tillräckligt för en nedladdning åt gången i alla fall.

 

I och med att jag kör Azureus blir det ju fråga om flera nerladdningar åt gången. Eftersom jag hörde att det räckte med en port, har jag vidarebefordrat en enda port 50145 till 192.168.0.2, vilket kanske förklarar den enormt låga nerladdningshastigheten.

 

Hur många portar rekommenderar du att jag vidarebefordar? 1000?

 

Rupert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alltså, eftersom BT protokollet fungerar så att det justerar nedladdningshastigheten efter uppladdningshastigheten så behöver man helst flera portar så många kan vara uppkopplade mot dig samtidigt. Ju fler som tankar av dig, ju fler tankar du av - och snabbare.

 

Jag skulle tippa på att ungefär 300 borde räcka gott (då det är de portar som skickar upp som behöver vara 'upplåsta')

 

Har du ADSL/Comhem kan du ställa ner det till kanske 50 då du ändå inte har någon uploadhastighet att tala om

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tippa på att ungefär 300 borde räcka gott (då det är de portar som skickar upp som behöver vara 'upplåsta')

 

Har du ADSL/Comhem kan du ställa ner det till kanske 50 då du ändå inte har någon uploadhastighet att tala om

 

 

Det är enkelt nog att i routern (Netgear RP114, ej UPNP) vidarebefordra en portrange på 300, men däremot accepterar ju Azureus bara att man skriver in en port, inte en range.

 

Jag har Bredbandsbolaget, officiellt 100 Mb/s.

 

Rupert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som att du har rätt. Azareus använder bara en port för alla torrents :(

 

Då är nog det enda du kan göra att forwarda en port och sätta den i azareus (gärna i övre rangen, typ 30-40000 nånstans då ISPer är kända för att strypa kända p2p portar)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trams.

 

En port räcker. Tro mig! Jag får alltsomoftast 1,3MByte/s i upload och det är max på vår 10mbit/s upstream.

 

Den porten används inte för själva fildistributionen utan bara för att ta en första kontakt med din klient. NAT fixar resten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur Azareus fungerar för jag använder det inte.

 

Men rent TCP/IP tekniskt bör man ju inse att om du ligger bakom NAT med bara en port öppen så måste du öppna portar mot någon klient vid överföringar. De kan inte öppna mot dig. Ligger båda NATade med stängda portar kan ingen koppling göras alls.

 

Sedan om Azareus har någon proxylösning på det när två NATade klienter försöker ansluta mot varandra vet jag inte, men det låter konstigt.

 

Ett överföringsprogram som främjar ett egoistiskt användande av portar (bara koppla utåt) låter lite dåligt i mina öron då alla kommer använda det så och försämra totala överföringsmöjligheterna.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både Azureus och uTorrent använder exakt 1 port för alla inkommande uppkopplingar. Det är inte konstigare än att en webserver bara använder en port (80) för alla inkommande requests. Och som bekant fungerar webservrar rätt bra på att servera önskat material till användarna med endast en inkommande port, varför skulle inte en BT klient kunna göra detsamma?

 

Ett överföringsprogram som främjar ett egoistiskt användande av portar (bara koppla utåt) låter lite dåligt i mina öron då alla kommer använda det så och försämra totala överföringsmöjligheterna.

 

På mina 2 favorittrackers är Azuereus och uTorrent klart vanligast. Dessutom är både upload och download i topp så jag förstår inte vad du klagar på?

 

[inlägget ändrat 2006-01-11 17:20:38 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egendomligt nog verkar det som om det är olika kvalitet på olilka portar.

När jag hade port 49152, strejkade både Internet Explorer och Outlook

och NAT-tester misslyckades tre gånger av fyra. När jag provade att byta bort, försvann problemen.

 

De problem som återstår - att folk kan ladda hem från mig med en hastighet av upp till 450 Kb/s, medan jag får nöja mig med att ladda hem med 6-7 kb/s, beror nog på att jag ställt in Azureus fel.

 

Alla säger att uTorrent är bättre, så det kanske lönar sig att övergå till den. Men jag antar att uTorrent inte kan överta de torrents jag redan hämtat hem, utan att jag måste hämta nya?

 

Rupert

 

 

PS Routrar har ju fallit i pris. Min Netgear RP114 klarar inte UPNP och inte att vidarebefordra en portrange. Bör jag springa iväg och köpa en ny router? Är det värt besväret? DS

[inlägget ändrat 2006-01-11 22:08:20 av Rolf Tymark]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Routrar har ju fallit i pris. Min Netgear RP114 klarar inte UPNP och inte att vidarebefordra en portrange. Bör jag springa iväg och köpa en ny router? Är det värt besväret?

 

Inte för Azureus/uTorrents räkning. En port räcker och UPNP behövs inte, det är ju bara en port att vidarbefodra och så jobbigt är det ju inte :)

 

Alla säger att uTorrent är bättre, så det kanske lönar sig att övergå till den.

 

Hmmm, det finns färre inställningar i uTorrent så färre fel man kan göra själv. Vad gäller upload har jag inte märkt någon skillnad i fart. Download har ökat betydligt men det beror nog mer på att vi fått 100mbit/s isf 10 :)

 

Främsta anledningen till att jag sparkat ut Azureus är att uTorrent är så ohyggligt liteet, smidigt och snabbt - relativt sett. Till skillnad från vissa andra klienter verkar den också gillas av många trackersiter.

 

Men jag antar att uTorrent inte kan överta de torrents jag redan hämtat hem, utan att jag måste hämta nya?

 

Bra fråga. Jag började använda uTorrent för allt nytt och körde Azureus emellanåt bara för att "göra klart" gamla saker. Men man tycker ju att det BORDE gå...

 

De problem som återstår - att folk kan ladda hem från mig med en hastighet av upp till 450 Kb/s, medan jag får nöja mig med att ladda hem med 6-7 kb/s, beror nog på att jag ställt in Azureus fel.

 

Nerladdningshastighet kan ju bero på många saker som t ex att det inte finns tillräckligt många som kan dela med sig till dig. Det är ju enkelt att testa uTorrent och se vad som händer. Leta sedan upp en torrent som seedas av många men leechas av få, då BORDE det gå fort.

 

[inlägget ändrat 2006-01-12 09:26:31 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag försöker köra Azureus och behöver då en statisk IP-adress i stället för en dynamisk.

 

 

Det behöver du inte alls.

 

Azureus behöver endast EN port som ska öppnas i brandväggen, det är allt. Din IP-adress kan ändras så mycket den vill, spelar ingen roll (för Azureus).

 

Nu blir jag lite förvirrad.

 

När jag på http://www.portforward.com/english/routers/port_forwarding/Netgear/RP114/Azureus.htm kollar upp hur man ska vidarebefordra portar på Netgear RP114, om man har Azureus står det:

 

"To setup port forwarding on this router your computer needs to have a static ip address. "

 

Azureus fungerar visserligen, men nerladdningshastigheten svävar kring 20 kB/s, fastän filen har 3 kompletta källor.

 

Kanske det beror på att jag har en dynamisk adress i stället för en statisk?

 

Jag ska själv välja den statiska IP-adressen. Är det den som jag hittar, när jag kör ipconfig /all? (Dessa IP-adresser verkar ju vara samma för alla datorer, åtminstone om man inte har ett nätverk, 192.168.0.2).

 

Rupert Landershausen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha nu förstår jag vad de menar med statisk ip-adress. Den interna adress som din dator får i ditt lokala nätverk "måste" alltid vara densamma. När du gör "port forward" talar du i routern om till vilken (intern) ipadress den ska "skickas". Om du har inställt att routern delar ut en dynamisk ipadress när du slår igång datorn vet du ju inte till vilken adress du ska "skicka" porten när du skriver in det i routern.

 

Det har alltså inget med din ISP att göra.

 

Två sätt vet jag som funkar:

 

Det ena är att gå in i nätverksinställningarna i datorn och där ändra till att använda en statisk adress.

 

Det andra är att (om routern klarar av det) se till att routern alltid delar ut samma adress till din dator.

 

Jag kör med Mac-filtrering och både trådbundet och trådlöst hemma så jag har valt det andra alternativet.

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-18 10:16:53 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Azureus fungerar visserligen, men nerladdningshastigheten svävar kring 20 kB/s, fastän filen har 3 kompletta källor.

 

Kanske det beror på att jag har en dynamisk adress i stället för en statisk?

Nej

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Azureus fungerar visserligen, men nerladdningshastigheten svävar kring 20 kB/s, fastän filen har 3 kompletta källor.

 

Kanske det beror på att jag har en dynamisk adress i stället för en statisk?

 

Nej

 

Jag ändrade på prov till statisk adress i Nätverksanslutningar etc och vidarebefordrade port 59152 till denna adress, men enda resultatet är att min nerladdningshastighet nu har sjunkit till ca 1 kB/s. (Jag har nu 1 komplett källa och 3 inkompletta.) Bara en fil laddas ner, övriga står i kö.

 

Jag har delat ut allt innehåll i den mapp som innehåller nerladdat material.

 

Min ratio är att jag har laddat upp mycket mer än vad jag har hämtat hem. Min bredbandshastighet är 100 Mb/s.

 

Kan den stagnerade hastigheten bero på att The Piratebay, varifrån jag hämtat torrents, inte fungerar idag? Sidan kan ej visas.

 

Rupert Landershausen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan den stagnerade hastigheten bero på att The Piratebay, varifrån jag hämtat torrents, inte fungerar idag? Sidan kan ej visas.

 

Fungerar inte trackern blir det svårt för klienterna att hitta varandra så all aktivitet avtar.

 

Azureus har en funktion för att testa "NAT", vad säger den?

 

TPB är väl i största allmännhet lite "nyckfull" tycker jag. Det mest populära kan laddas upp/ner med en rasande fart men det vid sidan av mittfåran kan gå otroligt segt, om alls.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...