Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta bort virus i MBR


piloot

Rekommendera Poster

Hej!

 

På min ganska nyköpta dator hittade Norton ett virus som det kallade Bloodhound.mbr.

Jag tolkar det som att den inte vet vilket virus det är men att det ligger i Master Boot Record. Norton kunde inte ta bort det och visade inte var det låg och när jag startade i felsäkert läge hittade Norton ingenting!

 

Jag installerade Kaspersky istället men hittade fortfarande ingenting. Datorn är inte långsam men fläkten låter sjukt mycket, en bärbar som varit tyst som en mus innan.

Sen började skärmen blinka okontrollerat en gång så jag stängde av datorn och tänkte att jag verkligen måste ha ett virus.

 

Nu har jag kört en Recovery CD som kom med efter att ha kopierat över filer jag vill ha kvar till D hårddisken.

 

Men det hjälper inte! Skärmen blinkar inte, eller den blinkade en gång och fläkten går på högvarv. Har jag virus och i så fall hur ska jag göra för att bli av med det??!

 

Hoppas att någon kan hjälpa mig.

 

/Karin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har tolkat rätt att det rör sig om ett oidentifierat virus. Det går ju inte att säga till 100 % för det kan ju vara ett falsklarm.

 

Kaspersky ska vara ett av de bästa inom antivirus, de får väldigt bra resultat i olika tester.

 

Om inte Kaspersky hittar virus så lär nog inte heller annat antivirusprogram göra det. Men visst, det skadar inte att kontrollera med andra stora antivirusprogram som t ex Panda eller Trend Micro. De har kontroll som man kan göra över nätet.

 

Gå in på deras hemsidor så hittar du det.

 

Det går väl inte heller att utesluta hårdvarufel eftersom fläkten varvat upp och skärmen blinkar.

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-06 19:29:12 av znej]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

 

Mekar med internet, det fungerar inte nu efter återställningen (är på en annan dator).

 

Nu senaste gången jag startade fatorn var den faktiskt ganska tyst! Skumt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...