Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

När slutar ett avtal gälla?


Santto

Rekommendera Poster

 

Jag är en IT-konsult som utvecklar olika typer av webbaserade system och webbplatser och undrar lite grann över vad som gäller undertecknade avtal...

 

När slutar ett undertecknat avtal att upphöra? När jag slutfört uppdraget och kunden fått sin produkt? Eller gäller det tills någon part säger upp avtalet? Kort och gott: vad gäller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar man skriva in i avtalet, t ex gäller för tidsperioden si och så eller gäller framtagande av produkten x.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om inte annat står är det väl 10 år som vanligt?

 

Läste lite "rättskunskap" mitt andra år i gymnasiet.. (dvs förra året)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Avtalets varaktighet regleras alltså genom att man anger det i avtalet. Vad är då en normal tidsperiod gällande ett avtal? Slutar innehållet i ett avtal att gälla då den upphör? (Kanske en "dum" fråga, men relevant för mig!)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt i ett avtal skriver man både in avtalstid och uppsägningstid om någon vill "bryta" avtalet tidigare än avtalad tidsperiod. Så fungerar våra avtal med DHL och Schenker i alla fall . 6 mån uppsägningstid är inte ovanligt i sådana upphandlingar och avtalen löper från allt mellan 1 år och tillsvidare. Ungeför som en annställning fast vi är en kund i detta fall.

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Beror väl på vad som står i avtalet.

 

Man kan skriva in en tidsgräns eller så kan man skriva in en uppgift som skall lösas.

 

Har man skrivit in att man skall lösa en uppgift och bägge parter har godkänt uppgiften så upphör avtalet eftersom man har levererat det som avtalats.

 

Tidsgränser skriver man oftast in på ex. support, "köp av tjänster, ... där man inte har ett självklart sluttidpunkt.

 

I ditt fall så skulle det vara en kombination av bägge.

 

Först ett "avtal" om leverans av ett system och sedan ett "avtal" om support/underhåll av det levererade systemet som är begränsat i tiden.

 

[inlägget ändrat 2006-01-04 12:14:41 av Gunnar Dahlström]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om det inte står i avtalet hur länge den är giltig, vad gäller då?

 

När avtalet upphör gälla, blir innehållet då ogiltigt? Anledningen till min fråga är att jag har en punkt som rör upphovsrätt. Vore ju olyckligt ifall det upphörde gälla. Kan man formulera texten så att upphovsrätten fortfarande gäller? Upphovsrätten kanske gäller oavsett avtal?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Upphovsrätten tillfaller skaparen automatiskt ios så kan den överlåtas med ett avtal.

 

Har du i avtalet sagt att dom har upphovsrätten så är det det som gäller annars är det du som har upphovsrätten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för alla svaren, nu har jag de svar jag behöver gällande min frågeställning!!!

 

:thumbsup:

 

/Santto

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...