Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur snabb e...


Rave_T

Rekommendera Poster

Den skall väl motsvara en Pentium 3,7 GHz. Nu är det inte riktigt så enkelt då Pentium och Athlon är bra på lite olika saker. Om du skall hålla på med t ex videoredigering så kanske den motsvarar en Pentium 3,3GHz men om du spelar så kanske en hypotetisk Pentium 4,0 måste till för att matcha Athlon.

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej NWM, ville bara säga nånting även jag... :-)

 

Motsvarar det en Pentium på 3.0 GHz?

 

Exempelvis P 4 3.0GHz och A64 3700+, med de lite äldre kärnorna Northwood respektive Clawhammer (de finns med nyare kärnor också), konkurrerar förstås inte riktigt i samma prestandaklass. I denna interaktiva CPU-jämförelse kan man välja olika spel eller program för att kolla hur pass mkt bättre totalprestanda 3700+ egentligen har (den är fullständigt överlägsen vad gäller spelprestanda). Och jag börjar med att länka till det mkt processorkrävande Far Cry...

 

http://surl.se/adxp

 

...då 3700+ Clawhammer ligger 15,6 fps ovanför t o m en P 4 670 Prescott 3800MHz. Men jag misstänker att prestandaskillnaden skulle ha blivit mindre ifall den P 4:n hade varit kombinerad med DDRII-800-minnen i stället. Hur som helst törs jag åtminstone påstå att P 4 3.0GHz och A64 3700+ inte motsvarar varandra prestandamässigt om man ska titta på totalprestandan (då det förstås är till P 4:ns nackdel).

[inlägget ändrat 2005-12-31 12:51:52 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fråga, nu kör jag en Newcastle 3800+ men är sugen på en uppgradering till X2. Är det lönt att lägga till och köpa en 4400+ istället för en 3800+ eller 4200+ (jag är ute efter den större cachen). Jag har fått intrycket att det är värt extrapengen efter att ha läst tråden om Anjuna Moon's uppgradering.

 

Gott nytt år föresten RN

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fråga, nu kör jag en Newcastle 3800+ men är sugen på en uppgradering till X2.

 

Jag tycker inte att du och Anjuna Moon är ens i närheten av samma situation. Medan han satt med en, som jag har för mig, 1.15GHz-processor har du ju själv iaf en A64 3800+! Därför anser jag att det vore bättre ifall du antingen väntade in den kommande socket M2 som din nästa plattform, eller uppgraderar till lämplig X2-processor för din nuvarande socket 939, eftersom processorpriserna för den sockeln sannolikt kommer sjunka ordentligt då...

 

Jag sitter själv med den gamla socket 754 och en A64 3400+ och har inga planer på att uppgradera ännu på länge, förmodligen inte förrän socket M2 finns här (kanske i mitten-slutet av 2006). Det finns inte heller något behov ännu av en processoruppgradering för min del eftersom A64 3400+ fortfarande klarar ge en riktigt bra prestanda.

 

Gott nytt år själv! :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RN skrev:

bättre ifall du antingen väntade in den kommande socket M2 som din nästa plattform

Förnuftigt det skriver och jag hade väl lite tankar åt det hållet. Det är bara det att det är så kul att köpa datorprylar:)

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara det att det är så kul att köpa datorprylar

 

Ja tyvärr kanske eftersom det blir så stora hål i plånboken! ;-) Många är de gånger som jag har uppgraderat egentligen helt i onödan. Men prylarna har ändå kommit till nytta eftersom jag har brukat dumpa av det mesta på främst någon av mina fyra syskon.

 

Nackdelen som jag tycker numera, är att nya prylar så klart måste skruvas in i burken också, och detta skruvande är en sak som jag egentligen är dödligt less på nu efter ungefär tio års regelbundet grävande i en otalig mängd burkar.

 

Nåväl, snart ska jag iaf öppna den första nyårsölen öppnas, skål! :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå min klockfrekvens så har jag en liten fråga. Som jag förstått det är en hög klockfrekvens på en AMD inte lika avgörande som hos Intel och att beteckningarna 3700+ osv är till för att ge konsumenten en någorlunda jämförelse.

 

Jag har en AMD och har för mig att det är en 2300+ men klockfrekvensen ligger på 1.15GHz. Den har dugligt funkat även till rätt krävande spel.

 

Min fråga då slutligen är varför vissa spel (ex. MoHPA) vägrar att ens starta på min burk, med förklaringen att jag behöver minst 1.4GHz (i detta fall). Speltillverkarna borde ju känna till att folk sitter även med AMD och att en något långsammare klockfrekvens på en AMD inte behöver betyda att spelet är ospelbart. Dåligt tycker jag (även om det i veckorna snart är en "moot point" för min del =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en AMD och har för mig att det är en 2300+ men klockfrekvensen ligger på 1.15GHz. Den har dugligt funkat även till rätt krävande spel.

 

Vid den klockan gissar jag att du sitter på en Athlon Thunderbird? Har oxå haft en sådan för några år sedan, som låg på 1.2GHz, och den motsvarade nästan en P 4 Willamette 2.0GHz vad gällde spelprestanda. Och det är nog i så fall anledningen till varför din egen processor har hängt med så pass bra. Men en ganska stor nackdel med T-bird är att den saknar SSE vilket är en instruktionsuppsättning som de flesta spel kräver. Och är det så att du faktiskt har en T-bird, kan nog avsaknaden av SSE vara en förklaring till varför endel spel inte alls vill starta...

(kärnan kollas snabbt upp med cpu-z):

http://www.cpuid.com/cpuz.php

 

Speltillverkarna borde ju känna till att folk sitter även med AMD och att en något långsammare klockfrekvens på en AMD inte behöver betyda att spelet är ospelbart.

 

Ja jag tycker också det, och det gör de nog också i de flesta fall...

 

Tyvärr är bäst (totalt sett) inte alltid lika med störst. AMD har traditionellt sett bara brukat ha ca 15% av världsmarknaden medan Intel haft i stort sett resten (bortsett från mindre processortillverkare som t ex Via m fl). Varför siffran ~ 15 envist håller sig kvar år efter år har säkert många delförklaringar, vid sidan av bara ren okunskap och inkompetens hos kanske främst företagsinköpare, såsom t ex ramavtal på några år och dylika saker. Ibland råder säkert ren konservatism... "Volvo har funkat bra för i 40 år och därför håller vi oss till Volvo även de kommande 40 åren..!"

 

Påståendet ovan gäller inte privatpersoner. Gällande den kategorin har jag läst på många ställen att bland hemmasnickrare är AMD överlägset störst. En stor anledning till varför Intel ändå är så pass stor även bland privatpersoner kan nog förklaras med orden "Hem-PC genom jobbet". Medelsvensson kan i allmänhet lite om datorer och bestämmer egentligen inte själva vilka datorer de ska ha, det gör i stället något företag, vilket leder tillbaka till mitt förra påstående...

 

[inlägget ändrat 2005-12-31 17:47:09 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är bäst (totalt sett) inte alltid lika med störst. AMD har traditionellt sett bara brukat ha ca 15% av världsmarknaden medan Intel haft i stort sett resten (bortsett från mindre processortillverkare som t ex Via m fl). Varför siffran ~ 15 envist håller sig kvar år efter år har säkert många delförklaringar, vid sidan av bara ren okunskap och inkompetens hos kanske främst företagsinköpare, såsom t ex ramavtal på några år och dylika saker. Ibland råder säkert ren konservatism... "Volvo har funkat bra för i 40 år och därför håller vi oss till Volvo även de kommande 40 åren..!"

 

Påståendet ovan gäller inte privatpersoner. Gällande den kategorin har jag läst på många ställen att bland hemmasnickrare är AMD överlägset störst. En stor anledning till varför Intel ändå är så pass stor även bland privatpersoner kan nog förklaras med orden "Hem-PC genom jobbet". Medelsvensson kan i allmänhet lite om datorer och bestämmer egentligen inte själva vilka datorer de ska ha, det gör i stället något företag, vilket leder tillbaka till mitt förra påstående...

 

Med risk för att du startar Intel/AMD krig...:)

Du menar att 85% av PC användarna är idioter och 15% är smarta?

Jag tror att dessa 85% köper just Intel av en annan anledning....kanske livslängd eller nått annat. Varför ska just företag annars köpa Intel när den är dyrare? Och jag tror inte att IT-ansvariga på företagen,som har hand om datorinköp, är inkompetent när det gäller ett inköp av 10-1000 datorer.

 

Volvo har funkat bra sedan 1927 och kommer säkert att funka ännu bättre år 2127 :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

honken64 skrev:

Du menar att 85% av PC användarna är idioter och 15% är smarta?

Det tror jag inte RN menar. Men som vi har varit inne på tidigare så är det nog så att AMD och Intel är bra på lite olika saker. Skall man bygga sig en spelmaskin så är AMD helt klart att föredra (titta i länkarna tidigare i tråden). Utöver spel så är det inte så ofta som man har nytta av ren CPU kraft så jag vill nog påstå att AMD är att föredra för de flesta hemanvändare. Att de ändå väljer Intel beror inte på dumhet utan på bristande kunskap.

 

kanske livslängd eller nått annat.

Livslängd lär inte skilja, förmodligen så har det historiska orsaker. Intel har hela tiden gjort egna chipset och moderkort vilket har inverkat klart positivt på kompatibiliteten (vilket företag uppskattar då de ändå inte vill att de anställda skall sitta och spela spel). Tillverkarna av Chipset till AMD processorer har verkligen skärpt till sig och nu tycker jag att man nog nästan är ikapp Intel moderkort. Men det var inte så många år sedan som det första jag frågade när någon hade problem var "har du ett VIA chipset"? Okey då har du hittat felet.

 

Varför ska just företag annars köpa Intel när den är dyrare?

De datorer som köps in i stora volymer till storföretag är oftast inte högprestandamaskiner och i det segmentet så undrar jag om inte Intel är prisledande.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

honken64 skrev:

Med risk för att du startar Intel/AMD krig...

 

Ja risken finns ju alltid att man kanske stöter sig med dem som vill försvara sitt eget val av processor. Därför har jag egentligen alltid försökt undvika att göra inlägg som kan tolkas som provocerande. I stället har jag försökt vara diplomatisk och generalliserat genom standardsvaren "AMD är snabbare, rent av överlägsna gällande spel, de är enligt mitt tycke tillräckligt snabba vid även andra typer av beräkningar, dock inte fullt lika snabba som Intel". Men faktum är att deras nya X2-processorer är så pass bra att de smular sönder Intel inom många fler områden än bara spel. Vill någon antingen hålla med mig, eller hävda motsatsen, är det bara att läsa några av de tester som Internet är fullproppat av.

 

Varför Intel har den större delen av världsmarknaden har jag ingen förklaring på, och sannolikt ingen annan heller. Men en sak vet jag: det beror inte på att Intel skulle råka ha den absolut bästa produkten att erbjuda! Förklaringen ligger någon annanstans. Förutom spekulationerna jag kom med i förra inlägget kan andra förklaringar vara en aggresiv, rent av smutsig, marknadsföring från Intel:s sida, de kan kanske erbjuda bättre serviceavtal för företagen än AMD klarar etc. Spekulera kan man göra i oändlighet, utan att kanske få något adekvat svar på frågan..!

 

NWM skrev:

Tillverkarna av Chipset till AMD processorer har verkligen skärpt till sig och nu tycker jag att man nog nästan är ikapp Intel moderkort.

 

Ja minst sagt. Nvidia hade exempelvis en mkt kompetent produkt med deras Nforce 2 för Athlon XP, och nu är Nforce 4 ett lysande val för Athlon 64...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att de ändå väljer Intel beror inte på dumhet utan på bristande kunskap.

 

Bristande kunskap på vad är min undran? Är det så att Intel gör sämre/lägre presterande processor och tar mer betalt för det för att få mer folk att köpa dessa eller är Intel bara duktiga på marknadsföringen eller vad handlar det om?

 

En grej är att en svåger och svägerska har en hundkennel (ca 30 hundar) och föder upp ludna japanska spetsar som far runt i hela huset. Dom har 4st datorer som är ganska nya, 2st med Intel processor och 2st med AMD. Alla står på dygnet runt. I deras fall har det samlats damm och hundhår i samtliga datorer runt fläktar och övrig hårdvara vilket resulterat i haveri i båda AMD burkarna ett flertal gånger,ingen gång på Intel. Haveriet har berott på stillastående fläktar och uppbrännda CPU:er. Intelmaskinerna har talat om att värmen är för hög och stoppat där. Kan det bero på en sån sak att folk köper Intel grejer?

 

 

[inlägget ändrat 2005-12-31 20:23:10 av honken64]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så att Intel gör sämre/lägre presterande processor och tar mer betalt för det för att få mer folk att köpa dessa eller är Intel bara duktiga på marknadsföringen eller vad handlar det om?

 

Huvudet på spiken. Gamla traditioner och smart marknadsföring...

 

Dom har 4st datorer som är ganska nya, 2st med Intel processor och 2st med AMD. Alla står på dygnet runt . I deras fall har det samlats damm och hundhår i samtliga datorer runt fläktar och övrig hårdvara vilket resulterat i haveri i båda AMD burkarna ett flertal gånger,ingen gång på Intel. Haveriet har berott på stillastående fläktar och uppbrännda CPU:er. Intelmaskinerna har talat om att värmen är för hög och stoppat där.

 

AMD-burkarna kan inte vara så särskilt nya som du tror. Det där är historia. Numera blir inte en AMD-processor varmare än en Intel, snarare tvärtom.

 

 

Själv sitter jag med en P4 3.2GHz, osande värme under skrivbordet. Kan inte ha sidan på datorlådan på, då blir det för varmt, trots en Fujitsu Siemens originaldator, garanterat dammfri.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

honken64 skrev:

Bristande kunskap på vad är min undran? Är det så att Intel gör sämre/lägre presterande processor och tar mer betalt för det för att få mer folk att köpa dessa eller är Intel bara duktiga på marknadsföringen eller vad handlar det om?

För det första så ger jag mig aldrig in i några datorkrig av den enkla orsaken att jag inte äger aktier i någon halvledartillverkare och till dags dato har vare sig Intel eller AMD hört av sig för att sponsra mig med en CPU eller två.

 

I mitt datorskåp återfinns en AMD64 3800+ (spel arbetsdator), två stycken VIA EPIA M bestyckade datorer (brandvägg och FTP server), en P4 Northwood 2,8 (file server). I sovrummet står en P3 866Mhz (HTPC) och i den bärbar sitter en Intel processor.

 

Åter till din fråga. En dator är inte dess CPU, den är inte ens all hårdvara sammantagen utan det tillkommer en massa "mjuka" värden. Dessa mjuka värden ser förmodligen olika ut för det stora företaget och för privatkunden.

Företaget uppskattar en bra serviceorganisation och ett fint serviceavtal. För privatkunden är det nog mycket en fråga om tillgänglighet.

 

Jag skrev tidigare okunskap, det kanske hade varit bättre att skriva "lågt intresse". Den ointresserade köper den dator som säljaren på ElGiganten/OnOF/PCcity säger är bäst, alternativt så går man bara på priset. Den ointresserade datorköparen beter sig på exakt samma sätt som jag gör när jag skall köpa något som jag är totalt ointresserad av t ex en micro eller en dammsugare.

 

Här på eforum så ser det lite annorlunda ut då många av oss är entusiaster som verkligen vill ha ut max av våra ibland ganska stora investeringar. Om det är vettigt att sitta flera timmar och läsa prestandatester eller att ägna kanske en hel vecka åt att hitta ett kompatibelt minne till det nya moderkortet skall inte jag svara på.

Dom har 4st datorer som är ganska nya, 2st med Intel processor och 2st med AMD

Det är möjligt att vi har olika definitioner av ganska nya men AMD processorerna kommer nog från förra milleniet:) Det har varit ett problem men det är sedan flera år åtgärdat. Jag minns THG:s lilla video där det eldade upp en AMD, klart roligt.

 

[Edit: några stavfel]

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

[inlägget ändrat 2005-12-31 20:58:34 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid den klockan gissar jag att du sitter på en Athlon Thunderbird?.....Men en ganska stor nackdel med T-bird är att den saknar SSE

Vet ej, men tror inte det då jag hittar SSE i Everest. Det jag får ut är AMD Athlon XP, 1100MHz, alias Barton, Stegning: A2, Instr.uppsättning: MMX, 3DNow, SSE

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen NWM och SYS 64738, känns alltid lika roligt! :-)

 

honken64 skrev:

Bristande kunskap på vad är min undran?

 

Bristande kunskap, och/eller bristande intresse att ens sätta sig in i, vad en annan tillverkare (AMD) än den man är van att köpa ifrån (Intel) egentligen har att erbjuda för produkter. Eller något annat. Jag kan själv iaf inte fatta varför AMD fortfarande inte har mer än ca 15% av världsmarknaden när de faktiskt ändå gör så pass bra produkter, och det till oftast bra priser. Ta det nu inte som att jag anser Intel göra dåliga produkter, nej verkligen inte! Maskinparken hemma består av datorer innehållandes processorer från bägge tillverkarna. Jag anser bara att AMD gör minst lika bra och många gånger mkt bättre processorer, och ändå är de obegripligt nog fortfarande så förhållandevis små.

 

Jag kan förstå ifall du har fått en lite skev bild av AMD efter din svågers havererade maskiner, men jag tycker inte att det är något rättvisande exempel av AMD:s hela produktfamilj som sådan. "Ganska nya" säger du, men vad innebär det egentligen? Fram till för några år sedan hade AMD faktiskt värmeproblem, men inte efter Palominokärnans efterträdare Thoroughbred, vilken äntligen fick överhettningsskydd. I och med de första Prescottprocessorerna var det i stället Intel som fick dras med överhettningsproblem..! Och ärligt talat... är inte en så pass bristande vård av datorerna att man låter fläktarna slagga igen till de inte längre fungerar, att tigga om trasiga komponenter i dem? Om inte annat så har de flesta moderkort funktioner som kan stänga ner datorn vid överhettning eller havererad CPU-fläkt, behöver bara enablas i biosen...

 

NWM skrev:

För det första så ger jag mig aldrig in i några datorkrig av den enkla orsaken att jag inte äger aktier i någon halvledartillverkare och till dags dato har vare sig Intel eller AMD hört av sig för att sponsra mig med en CPU eller två.

 

He he..! Det är mkt möjligt att jag själv faktiskt indirekt äger andelar i något av företagen, men det är ingenting jag känner till nåt av i så fall, har inte ens egen hand om mina placeringar utan det har Försäkringsmäklarna hemma var jag bor (norr om Nordpolen).

 

Här på eforum så ser det lite annorlunda ut då många av oss är entusiaster som verkligen vill ha ut max av våra ibland ganska stora investeringar.

 

Poäng! Här finns inget ekonomiskt intresse bland medlemmarna, bara en önskan att försöka ge så bra hjälp man klarar till andra.

 

Om det är vettigt att sitta flera timmar och läsa prestandatester eller att ägna kanske en hel vecka åt att hitta ett kompatibelt minne till det nya moderkortet skall inte jag svara på.

 

Ähum! Vad menar du med det egenligen?! ;) *träffad* Personligen är jag fullständigt ointresserad att slösa bort mitt liv genom att t ex kolla sporten på teve, vilket är en sak som jag tycker är oerhört meningslöst. Däremot stannar tiden helt och hållet ifall det kommer nyheter om t ex några nya SSE4-instruktioner som Intel kanske må ha släppt..! :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag får ut är AMD Athlon XP, 1100MHz, alias Barton, Stegning: A2, Instr.uppsättning: MMX, 3DNow, SSE

 

Är du säker på att fsb:n (inkl multipeln) verkligen är korrekt inställd?! De första Barton skulle ha en fsb på 166 (eg 333MHz), men det kom senare såväl 3000+ som 3200+ med 200 i fsb (eg 400MHz)...

 

Varför jag undrar är för att 1100MHz låter som en alldeles på tok för låg klocka för en AthlonXP Barton.

[inlägget ändrat 2006-01-01 11:40:58 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ähum! Vad menar du med det egenligen?! Ironi *träffad*

Tänkte först nämna dig som ett varnande exempel men efter lite eftertanke så kom jag på att det kanske skulle kunna ses som ett personangrepp av vissa (du skulle bara bli smickrad):thumbsup::)

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väcker liv i en tråd från förra året. Där AMD ställs mot Intel.

Som alla vet så är Vista under betatestning. Jag följer diskussionerna i nyhetsgrupperna i allmänhet och setup_and_migration plus hardware_and_drivers i synnerhet.

De som har AMD och nForce chip har problem med stort P, vad gäller SATA, RAID och NIC, särskilt för x64-systemen. Går bara inte att installera.

Vi som har Intel chipset och Southbridge ICH7R, för oss går det som på tåget med SATA, RAID och NIC. Drivers är native, förutom RAID men de hämtas från floppy eller CD.

Med det vill jag inte säga att Intel är "bättre" än AMD, men det gör livet lättare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör inte Raid men väl både SATA (och SCSI så klart) och båda NIC på moderkortet används och jag har inga problem med någon av Betorna. Men Vista är ju just en Beta så det säger väl ingenting egentligen.

 

Men ändå så håller jag med dig lite, livet är nog lite lättare om man kör Intel. Lite långsammare blir det ju oxså förstås:)

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...