Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

*.chk


Lindroth

Rekommendera Poster

När jag körde scandisk för dos efter en crash så kom det upp en ruta om att det fanns ett antal byte som kunde sparas under C:\ om man tryckte spara. Filerna sparades med betäckningen *.chk, jag valde att spara för att jag inte vista vad dom var bra till. Men nu har jag ett antal sådana filer (175st närmare bestämt) och jag undrar vad dom är till för och om det bara är att ta bort dom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Värnberg

Ta bort dom, det är i princip aldrig någon vits med att spara sådana filer. Jag har då aldrig lyckats göra nåt vettigt med dom..

 

Mvh

jocke...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robert Kristensson2

Så lyder en trevlig rad om du vill vara lite säkrare. Det är nämligen så att när du har något program igång, låt oss säga att du har ett dokument öppet i Word, så skapas en tempfil på hårddisken. Om du stänger av datorn på fel sätt sparas inte informationen och tempfilen tas heller inte bort. Således får du förlorade kluster, eller förlorade allokerade enheter. Om du vet att du hade Word igång vid den senaste kraschen och vill ha tillbaka det du eventuellt förlorade, döp om filerna (i DOS skriver du ren c:\*.chk *.doc) och öppna med Word. Använd spara som och lägg filen där du vill ha den. När du är färdig kan du ta bort FILE????.DOC (som vi döpte om dem till tidigare) och sen är det färdigt.

Om du inte hade några program igång när datorn kraschade eller vet att det inte är något att spara är det bara att ta bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...