Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Firefox och aspx


Dahlgren

Rekommendera Poster

Hej!

 

Gjorde en ASP.net-fil med filändelsen aspx. Till min stora förvåning kommer filhämtaren upp i firefox och laddar ner denna fil istället för att öppna den i webbläsaren. Vad kan man göra åt det?

 

(I IE fungerar det)

 

Mvh

 

[inlägget ändrat 2005-12-29 10:37:11 av Dahlgren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen skickar du fel content-type som header. IE tittar förmodligen på filens extension (.aspx eller nåt) och gör en gissning när den får nåt skräp tillbaka som content-type medans Firefox kommer att betrakta det som binär sörja :-)

 

Har du en URL?

Om inte, testa följande:

Om url:en är http://www.test.com/path/fil.aspx

 

telnet www.test.com 80

skriv:

GET /path/fil.aspx HTTP/1.0
host: www.test.com

Avsluta varje rad med ett tryck på enter, därefter två entertryck för tomrad, studera därefter vad du fick för headers överst i svaret.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Får upp den koden som sidan innehåller efter att jag tryckt på enter första gången, inget mer. Sedan står det att anslutningen bröts.

 

Tror min server är knasig på något sätt. Fick ett annat fel. När jag försökte sätta ACTION-parametern till samma fil som formuläret fanns i (alltså att den skulle posta till sig själv) så fick jag felkod 405 från IE (typ forbidden). Vet inte vad detta beror på, funderar på att formatera om den.

 

Varje gång jag har tänkt att börja med det här ASP.NET som jag vill lära mig så blir det något annat istället som hindrar mig från att komma igång, det är alltid så. Sedan lägger man boken åt sidan och låter den vara i ytterligare några månader. Helt otroligt.

 

Mvh

 

[inlägget ändrat 2005-12-29 11:04:50 av Dahlgren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får upp den koden som sidan innehåller efter att jag tryckt på enter första gången, inget mer. Sedan står det att anslutningen bröts.

 

Om du inte får några headers så är något väldigt fel på din server. Vad du menar med "koden" är lite osäkert, om du menar att aspx-koden skickas till klienten så har din server inte stöd för ASP.NET, om du menar att du ser HTML-koden så är det fullt normalt (även om du borde se headern först).

 

Vet inte vad detta beror på, funderar på att formatera om den.

Fattar inte varför alla tror att omformattering är någon slags universell problemlösare. Ta reda på vad som är fel istället.

 

Har du tillgång till en unix-burk (eller har lynx installerat på någon annan dator) borde du kunna skriva så här för att få se headers (eftersom du nu uppenbarligen misslyckades med att telnetta till datorn):

 

lynx --source --head http://www.idg.se

(kör man mot idg.se får man t.ex bland annat följande)

HTTP/1.1 200 OK
Cache-Control: no-cache
Pragma: no-cache
Content-Length: 154843
Content-Type: text/html
Expires: Sun, 23 Dec 2001 23:00:00 GMT
Server: Microsoft-IIS/6.0
X-Powered-By: ASP.NET
Date: Thu, 29 Dec 2005 10:09:50 GMT
Connection: close

 

Klistra in resultatet här så att man kan se vad som är fel.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är på första kapitlet i min bok och då har jag bara skrivit in en kod som innefattar endast HTML, så ingen ASP.NET-kod borde visas. Men nu när du säger det här om att .NET kanske inte är installerat så blir jag lite osäker. Finns det något smidigt sätt att ta reda på detta? Kan ju testa Lynx sen när jag vet att det är installerat.

 

Fattar inte varför alla tror att omformattering är någon slags universell problemlösare. Ta reda på vad som är fel istället.

 

Jao, det är nog riktigt. Formatera är som att ge upp, men ibland så gör man det i ren vrede med :)

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formatera är som att ge upp

Tycker mer det är som att i ren desperation göra en otrolig massa onödigt jobb bara för att med stor sannolikhet hamna i samma läge som man var innan man slösade bort tiden :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker mer det är som att i ren desperation göra en otrolig massa onödigt jobb bara för att med stor sannolikhet hamna i samma läge som man var innan man slösade bort tiden :-)

 

Ja, men det kan jag inte hålla med om helt. I vissa fall kanske, men många problem löser sig ofta med formatering. Enda nackdelen är att man aldrig får veta vad problemen berodde på och får således ingen kunskap om hur man ska kunna lösa dem i framtiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men det kan jag inte hålla med om helt. I vissa fall kanske, men många problem löser sig ofta med formatering.

Visst är det så, om man vet att det är en trolig lösning så kan det naturligtvis vara en lämplig åtgärd. Men att göra det "för att ibland fungerar det" är ungefär som att hälla en hink vatten på saker som slutar fungera hemma, eftersom det faktiskt finns tillfällen då det löser problemet.

 

Edit: Fast det är off topic, om servern går att nå utifrån kan du slänga ett mail till MSEEGYQFSJJV@spammotel.com så ska jag titta vad den svarar.

[inlägget ändrat 2005-12-29 11:50:36 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu är det lite skumt här. Nu har jag istället laddat upp min fil till det webbhotell jag har, som jag vet har stöd för ASP.NET. Men då kommer den här felmeddelande-saken upp (http://www.gren.nu/aspnet/SimpleHTML.aspx). Detta trots att filen SimpleHTML.aspx ENBART innehåller HTML-kod just nu...

 

Jag testade att lägga till den där web.config-filen men fick inget mer detaljerat felmeddelande för det. Tror det är lite problem att komma igång här :)

 

Edit: Fast det är off topic, om servern går att nå utifrån kan du slänga ett mail till MSEEGYQFSJJV@spammotel.com så ska jag titta vad den svarar.

[inlägget ändrat 2005-12-29 11:50:36 av fhe]

 

Skickade mail till dig, och det är /aspnet/SimpleHTML.aspx till filen som bråkar...

[inlägget ändrat 2005-12-29 12:01:27 av Dahlgren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skickade mail till dig, och det är /aspnet/SimpleHTML.aspx till filen som bråkar...

Som sagt, fel content-type:

~>lynx --head --source http://<adress>/aspnet/SimpleHTML.aspx
HTTP/1.1 200 OK
Server: Microsoft-IIS/5.1
Date: Tue, 03 Jan 2006 13:33:50 GMT
Content-Type: application/octet-stream
Accept-Ranges: bytes
Last-Modified: Tue, 03 Jan 2006 11:39:27 GMT
ETag: "70b655a5a10c61:9bd"
Content-Length: 347

Du vill förmodligen skicka "text/html" inte "application/octet-stream".

 

Hur du sätter content-type från en ASP.NET-sida får någon annan svara på, inte min grej :-)

 

Edit: Din dator verkar förresten ha en rätt skruvad uppfattning om vad klockan är :-)

[inlägget ändrat 2005-12-29 12:40:07 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din dator verkar förresten ha en rätt skruvad uppfattning om vad klockan är :-)

 

Haha, ja :) Två timmar tidig eller hur? Har ett system som är beroende av tiden så jag brukar ställa om då och då för att testa.

 

Tack för att du kollade...

 

Och om någon vet så skulle jag gärna vilja veta hur jag gör för att göra så att:

 

application/octet-stream

 

blir:

 

text/html

 

Heh...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två timmar tidig eller hur?

Två timmar? I min värld är det fortfarande den 29/12-2005, din dator säger "03 Jan 2006". Det är rätt många tvåtimmar det :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två timmar? I min värld är det fortfarande den 29/12-2005, din dator säger "03 Jan 2006". Det är rätt många tvåtimmar det :-)

 

Visserligen, men anmärkningen gällde ju klockan eller hur :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att bli för off-topic för forumet så har du en klocka i din dator, inte en almanacka och en klocka som tillsammans klurar ut vad det är för datum och klockslag.

 

[inlägget ändrat 2005-12-29 15:10:40 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist

Vad kör du för operativsystem/version på IIS.

Man behöver i IIS6.0 tillåta ASP.NET för att aspx-sidor ska kunna parsas. Det kan vara en anledning.

 

Vad gäller felmeddelandet du får på webhotellet - ändra i CustomErrors-taggen i web.config så att du får se vad det är för fel. Värdet i den taggen ska vara "Off"

--

http://ahlkvist.blogspot.com <-- Min blogg, uppdateras emellanåt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort precis som det står beskrivet i felmeddelandet:

 

<!-- Web.Config Configuration File -->

<configuration>
   <system.web>
       <customErrors mode="Off"/>
   </system.web>
</configuration>

 

Sparat denna som web.config och lagt i samma mapp som filen.

 

Mitt operativsystem är Windows XP Pro.

IIS är IIS 5.1, så jag kanske måste uppdatera den på något sätt då eller?

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jag vet inte om det här hjälper just dig, men jag hade samma problem med att nerladdningsrutan dök upp då jag försökte ladda en ASPX-fil, medan det fungerade fint i IE.

 

Det enda jag gjorde var att installera .NET Framework 2.0 redistributable package så fungerade det fint.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...