Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Anslutning av dator till stereoförstärkare


PeKa2

Rekommendera Poster

Jag kanske behöver byta ut befintlig stereoförstärkare som idag är kopplad till datorn för att lyssna å musik lagrad på denna. Idag är datorn ansluten via en simpel sladd med 2 RCA mot förstärkaren och en miniplugg mot datorn. Är detta verkligen den optimala anslutningen för att få bra ljud? Om inte, vilka bättre alternativ finns?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på vilken förstärkare och vilket ljudkort som du tänker använda. Med ett simplare ljudkort (typ Creative) och en vanlig stereoförstärkare så är det nog den anslutningen som du har den enda möjliga.

 

Köper du en hemmabioförstärkare (typ 5.1) så kan du ansluta den digitalt, coax eller optiskt, till förstärkaren. Att köra digitalt mellan dator och förstärkare är helt klart att föredra då DAC (Digital to Analog Converter) i förstärkaren oftast är bättre än i enklare ljudkortet.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för din kommentar! Du verkar vara väl insatt.

 

Det verkar ju lite over kill att köpa en 5.1-förstärkare bara för att få tillgång till en digital ljudingång. Jag har tittat på några tvåkanalsförstärkare, men såvitt jag kunnat se har de saknat digital ljudingång. Känner Du till någon förstärkare under, säg, 4000 kr med digital ljudingång?

 

Om det är svårt att hitta det, kanske det är bättre att satsa på ett bra ljudkort eller vad tycker Du?

 

PeKa2

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju lite over kill att köpa en 5.1-förstärkare bara för att få tillgång till en digital ljudingång.

Absolut.

 

Känner Du till någon förstärkare under, säg, 4000 kr med digital ljudingång?

Inte i rimlig prisklass. Det finns dock datorhögtalare med inbyggd förstärkare som man kan mata med en digital signal. Om det är en bra lösning för dig beror helt och hållet på vilka krav på ljudkvalitet som du har. Personligen så tycker jag inte den lösningen är den optimala, men så är jag en riktig hifi nerd :)

 

Du har ju en annan tråd om ljudkort så det kanske det är bäst att fördjupa diskussionen i den tråden //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=787561

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...