Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Startdisk till NT4 Wks


Jakob A

Rekommendera Poster

Hej!

 

 

Hur skall man göra för att göra en startdiskett i NT4? Inte installationsdiskett(erna)...utan en vanlig startdisk....går detta? Hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nope du kan göra en vanlig dos disk me rutiner för att läsa ntfs om du kör det, annars får du helt enkelt nöja dig med de tre piss diskarna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Det här har fungerat sedan 3.50, borde fungera med NT4 åxå.. (Tror jag lagade en NT4'a som några tekniker "bara skulle titta på") Nåja..

 

 

1) Formatera en disk under WINDOWS NT

(Viktigt: INTE under något annat os!)

 

2) Kopiera in följande filer till disketten

 

"Ntdetect.com"

"ntldr" (Ska döpas om till "SETUPLDR.BIN")

"boot.ini"

 

3) Sedan ändra i A:\BOOT.INI, under

 

[operating systems]

 

om det står

 

scsi(x)...

scsi(x)...

 

ändrar du det till:

 

multi(x)...

multi(x)...

 

4) CTRL + ALT + DELETE å Boota

 

Mvh

Glenn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du inte om oss *snyft* :-)

 

->klip<-

.. (Tror jag lagade en NT4'a som några tekniker "bara skulle titta på") Nåja..

->klip<-

 

Tror du en sådan disket funkar under win2k oxå.. borde ju göra det tycker jag, dax att prova =)

 

 

____

MVH

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Jodå, jag tycker om tekniker är fortfarande en sådan :o), men inte sådana som inte backar upp saker och ting INNAN de "ska bara titta på servern".

 

Vet man inte vad man gör eller inte vet hur man återställer saker, oavsett vilken utbildning man har, så tycker jag att man inte ska pilla.

 

Mvh

Glenn

 

P.S: har du provat disken med W2k?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, den funkar men inte som jag ville ha den, den bootar upp OS:et på C: disken helt OK. Jag ville ha en disk där man ifrån "DOS" kan komma åt NTFS diskar.

 

jo, jag har oxå möt sådana "tekniker" som inte backar upp INNAN...

 

____

MVH

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans Pedersen

Det finns ett företag som gör utils för att läsa och skriva på NTFS-diskar, jag har ingen större lust att skriva företagsnamnet här i forum dock, eftersom det finns ett smärre säkerhetsproblem med detta program... Hela disken blir åtkomlig från DOS/Win=ganska meningslöst att köra med NT då all säkerhet försvinner.

Fast om du är någon admin el likn som absulut behöver ett sånt här (onödigt?) program kan du ju altid maila och fråga efter länken...

 

Hans:P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Mmmm, men det går ju att ändra cluster storleken, då fungerar inte (just specifikt det) programmet, dessutom är infon på hårddisken inte krypterad (gamla ntfs), så med en disksektor editor (välj en av de miljoner son finns) så kommer man åt infon på hårddisken i all fall.

 

(Please, ingen förfrågan om hur man hittar filer med disksektor editorer, då postar jag en uppsats :o)

 

Dessutom, om du stänger av 8bitars kompatibiliteten (rekommenderas ej) så skapas inte de MSDos namn som NTFSDos listar som filer.

 

Du hittar NTFSDos (Tools) eller ERD Commander på Sysinternals.com. Kräver

fysisk access till datorn.

 

Jag tycker i alla fall inte att ett sådant program är "onödigt", det räddade en server en gång via ntfsdos. Visst, den klippte filnamn lite hit och dit, men det är ju sak samma.

 

 

Mvh

Glenn

 

(P.S: Jag tror även det finns en NTFS driver för Linux, i fall att man vill migrera data till Linux, samt att det finns 48 biljarder andra sätt att gå förbi NTFS rättigheterna som vi inte behöver lista upp här.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo jo, Jag har en LINUX disket jag kan boota på och komma åt NTFS diskar och få full åtkomlighet från... inkl. SAM databas mm.. Det vi(jag) ville ha var en DOS disket med samma möjlighet. Att ha en sådan disk till är rent admin. syfte skulle vara bra, visst om jag vill kan jag oxå "hacka" mig in men det är inte lika "snyggt" =)

 

____

MVH

/C

[inlägget ändrat 2000-08-01 18:10:26 av Stoffe-2k]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Ska du bara LÄSA, så duger en dos bootdisk med NTFSDos bra, ska du SKRIVA/ÄNDRA på filer, kopiera in nya drivrutiner, då behöver du "write" versionen, eller ERD commander.

 

Mvh

Glenn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopiera bara NT:s startfiler inklusive boot.ini till diskett och boota på densamma. Vid behov ändra i boot.ini om du vill boota annan partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...