Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Alkohollagen


Dahlgren

Rekommendera Poster

På den här länken (längst ner):

 

http://www.hallstahammar.se/-/arbete&naringsliv/tillstandsarenden/akloholtillstand/

 

kan man läsa:

 

Däremot gäller följande regler oavsett i vilket sammanhang alkohol serveras.

- att alkoholdrycker aldrig får serveras till någon under 18 år.

- att alkoholdrycker inte får serveras till berusade personer

 

Då funderar man ju på vad som ska klassas som en "berusad person" :) Jag har ju varit mycket berusad när jag har beställt in öl, och personalen måste garanterat märkt det, men ändå är det aldrig några problem att beställa...

 

Enligt alkohollagen ska det också finnas möjlighet till att servera mat innan någon krog får tillstånd verkar det som. Ganska löjlig regel eller?

 

mvh

 

[inlägget ändrat 2005-12-19 12:15:01 av Dahlgren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då funderar man ju på vad som ska klassas som en "berusad person" :) Jag har ju varit mycket berusad när jag har beställt in öl, och personalen måste garanterat märkt det, men ändå är det aldrig några problem att beställa...

 

Så länge man inte är ett problem på krogen så fortsätter dom att servera, men dom har rätt att neka om dom vill. Det är alltså upptill personalen att avgöra om man är så berusad att man inte får beställa.

 

 

 

Enligt alkohollagen ska det också finnas möjlighet till att servera mat innan någon krog får tillstånd verkar det som. Ganska löjlig regel eller?

 

Det för att dom inte vill ha pubar, bara restauranger. Det borde räcka med att ha Pyttipanna för 295 kr... :)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund
Det för att dom inte vill ha pubar, bara restauranger. Det borde räcka med att ha Pyttipanna för 295 kr... :)

 

Det jobbiga är att de ska ha mat klar att tillaga för ett viss andel personer på krogen. Här i Borås jävlades en alkoholispektör med min favvokrog (hon bodde granne och ogillade den höga musiken mm) genom att klaga på andel mat samt att de inte hade några färska råvaror mm. även om jag endast sett ätande gäster 2 gånger.

 

När man kikar på alkohollagen känns det som den är till för att bara jävlas med krogägarna...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man kikar på alkohollagen känns det som den är till för att bara jävlas med krogägarna...

 

Staten vill inte att folk super skallen av sig, men samtidigt är det en bra inkomstkälla så dom måste ju tillåta visst superi. Så man ser till att reglerna är precis så krångliga/knasiga att bara vissa orkar med att driva krog... :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju svara direkt på om folk är berusade eller inte!

1) Jobbat under 90-talet som statstj. man. på Systemet.

2) Tvingades avgöra "nykterhet"-slash-"onykterhet" rakt "upp-och ner"!

 

Dåförtiden (runt 1990) saknades det "prejudikat", så man fick som tjänsteman räkna ut sina egna beslut..

 

Mitt beslut:

1) Underåriga eller folk som såg underåriga ut, fick visa ID.

2) Folk som var "nyktra nog" att fylla i en Check eller liknande, ansågs som tillräckligt nyktra enligt Undertecknad..

 

Ärligt talat:

1) Sverige är en delstat i EU.

2) Statstjänstemän gillar fellatio.

3) Skojigt, eller hur?

 

 

:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...