Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har jag som kund rätt att kräva manual


windowsman

Rekommendera Poster

Hej

Jag har köpt en elektronik produkt har jag som kund rätt att gå tillbaka till säljaren och kräva att få med manual som visar hur man sköter eller använder produkten.

Och kan jag kräva att få manualen PÅ RÄTT SPRÅK dvs (svenska)

 

/Tack på förhand och för all svar.

 

 

[inlägget ändrat 2005-12-18 22:17:10 av windowsman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manual/Bruksanvisning skall medfölja varan, i annat fall ska den anses felaktig. Dock är det INTE tvingande att manualen ska vara på svenska. Konsumentköplagen § 16

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock är det INTE tvingande att manualen ska vara på svenska.

Du har rätt att returnera varan om manualen är felaktig. En manual på engelska är felaktig, de kan inte kräva att du ska förstå engelska. Mao, om du ej får en svensk manual kan du häva köpet.

 

 

Kanske, som det sägs tidigare, det beror lite på vad det är för typ av vara. Är det en handmixer måste väl lite varningstext, men kanske inte fullständig manual, följa med medans om det är en hårddiskinspelare kanske du inte kan nå full funktionalitet utan en begriplig manual.

 

Vid köp av hårddiskinspelare för nu ett år sedan tog jag direkt kontakt med Netonnet och fick en svensk version sänd till mig på två dagar. (en version de skrev ut från en PDF fil som även jag kunnat hämta från internet). Så - tag kontakt med säljaren och var bestämd så ska du se att de sänder dig en manual på svenska (om det finns någon).

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla

Ursäkta att jag inte nämde det! Produkten jag prata om är en mp3 spelare konstigt kanse ni tänker! :) men jag skulle vilja ha bruksanvisningen/manualen för Tex framtida skötsel råd, bör innan tänka på, Annat produkt info mm. På rätt SPRÅK inte engelska polska tyska eller chinesiska.

Precis som Monshi sa:

Dock är det INTE tvingande att manualen ska vara på svenska
kan inte kräva att du ska förstå engelska. Mao, om du ej får en svensk manual kan du häva köpet.

 

Och så här tyckte Konsumentvägledaren:

I ditt fall föreslår jag att du går tillbaka till affären och påpekar att köpare enligt lagen allmänt har rätt att få instruktioner på

svenska. Om ni inte kan komma överens om hur avancerad din produkt är och därmed om du har rätt till en annan vara, prisavdrag eller hävning av köpet så kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (www.arn.se) för att be dem pröva ärendet.

[inlägget ändrat 2005-12-20 21:49:37 av windowsman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...