Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tolka frekvenser


Martin Karlsson

Rekommendera Poster

Martin Karlsson

Jag kan inte framställa problemet i enlighet med formella matematiska syntax, men kan försöka beskriva problemet med ord istället.

 

I en digital signal registreras ettorna som tidsstämplar i millisekunder. Om x är en tidsstämpel, så är detta ett exempel på deras värden i en serie:

 

x1 = 0, x2 = 1100, x3 = 9150, ... osv

 

Om dessa tidsstämplar faller in i till ett synes randomiserat intervall, med allt från några millisekunders mellanrum, till flera timmars... Hur ser en matematisk formel ut för att validera/invalidera (skapa ett facit till) en speciell serie av ett antal tidsstämplar?

 

Alltså, mera bildligt talat: Så medans dessa tidsstämplar trillar in, så har jag två knappar, en "validera" och en "invalidera", när jag trycker och håller in "validera" så skall den serien som under tiden trillar in valideras så att systemet själv känner av och aktiveras nästa gång en liknande serie trillar in, motsvarande gäller för "invalidera". Men facit behöver vara generaliserande, så att nästa serie som trillar in valideras eller invalideras beroende på "närmast lagrade" facit.

Och ju flera steg tillbaka i tiden en tidsstämpel befinner sig, ju mindre relevans ska den ha i ekvationen.

 

[inlägget ändrat 2005-12-18 18:46:36 av seriesx4]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr svårt att hjälpa dig med problemet. Det kan vara så att jag inte riktigt förstår vad du vill ha. Det känns mer som en programmeringsuppgift, exempelvis C++ (eller nåt annat språk kanske?). Du kan prova att ställa frågan i det forumet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan prova att ställa frågan i det forumet.

Inte ställa en ny fråga, tack.

Om du ändrar dig och tycker att frågan ska vara i ett annat forum så tryck på Anmäl under frågan och be moderatorn flytta din fråga till ett bättre forum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...