Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med spel


Oblivion

Rekommendera Poster

När jag spelar vissa spel som t.ex Morrowind eller the sims 2 smetas allt ihop. Det är lite svårt att förklara men pltösligt så trycks alla färger ihop till en enda röra.

 

Jag har prövat med att installera nya drivrutiner och t.o.m formaterat hårddisken men inget av det jag gjort tycks hjälpa.

 

Jag har ett geforce ti4600 kort

 

[bild bifogad 2005-12-16 16:24:03 av Oblivion]

784165_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade underlättat mkt ifall du kunde bifoga en bild av hur det ser ut. Olika grafikfel kan nämligen peka på lite olika saker. Bilden jag får upp i huvudet av att "allt smetas ihop" är iaf ett tecken som kan tyda på värmeproblem. Fläkten på grafikkortet har väl inte gett upp?

 

Vissa grafikkort kan även få liknande grafikfel efter att datorn varit i viloläge (nu menar jag inte vanligt vänteläge). Och i så fall kan detta avhjälpas ifall man går in i biosen och enablar ett val som kallas ungefär "Call VGA bios from S3 Resume" eller liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar så gott som aldrig ha datorn på vilo eller vänteläga.

 

Jag infogade en bild, det kan bli mycket värre än så.

Ett annat problem är att spelet stannar upp och ljudet börjar "hacka". Sedan så körs spelet igen i kanske 3 sek för att sedan stanna upp igen.

 

[bild bifogad 2005-12-16 16:26:13 av Oblivion]

784467_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna testa med några saker...

 

*Ta bort all ev överklockning.

 

*Kontrollera att kylningen funkar ordentligt.

 

*Sätt Fast writes på disabled i biosen.

 

*Installera/uppdatera chipsetdrivarna (t ex 4in1-Hyperion för Via-chipset) för moderkortet så att agp-porten kan funka korrekt.

 

...men det är inte uteslutet att grafikkortet gått sönder och behöver bytas ut. Har själv fått grafikkort utbytt på garantin p g a liknande grafikfel.

 

Ifall du har möjlighet så testa kortet i ett annat moderkort. Det hände mig en gång att grafikfel berodde på ett trasigt moderkort och alltså inte grafikkortet.

 

P.S. Kul förresten med användarnamnet Oblivion! :-) Har också lirat Morrowind oräkneligt antal timmar och ser fram emot del fyra i serien, Oblivion alltså. ;-)

[inlägget ändrat 2005-12-17 06:17:50 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...