Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ledighet


bullbull

Rekommendera Poster

Hej

Jag Har anmällt i september att jag vill vara ledig på mellandagarna...

Kan företaget säga ca2 veckor innan jul att du kanske får ledig utan att dom sagt något innan utan att dom bara har sagt att det ser lovande ut, så man har bestämt sig för att resa.

Så kommer dom nu ca 2 veckor innan jul och säger att det förmodligen inte går att få ledig, att jag ska avvakta till sista dagen?

Kan företag göra så egentligen???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Semesterlagen är rätt invecklad och mycket beror på om det finns särskilda avtal via facket, hur länge du har varit anställd, om det gäller semester som är intjänad och där semesterlön ugår mm.

 

Själva lagen hittade jag här

http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw/?${BASE}=SFST&$

{THWIDS}=35.33]11345068531063&${HTML}=

SFST_DOK&${TRIPSHOW}=format=THW&$

{THWURLSAVE}=24]11345069041063

 

men det är tveksamt om man kan bli så mycket klokare av att läsa den. Bäst är nog att kolla med facket.

 

Förläggning av semesterledighet behandlas i 10-12 §.

 

Redigering: Ni får meka ihop länken själva - den pajar layouten. /Moderatorn

 

[inlägget ändrat 2005-12-15 08:29:11 av [sH]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att den är lite invecklad, men eftersom fujim kunde ge ett så solklart svar är jag nyfiken på var han hittat det...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också för mig att har man en gång fått semester godkänd kan inte arbetsgivaren ändra på det utan att man själv går med på ändringen. Om det är semesterlag, kollektivavtal eller annat har jag dock ingen aning om. Kanske så simpelt som avtalslagen? Har man kommit äverens om förläggning av semester kanske det ses som ett avtal?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

 

Om dom bara sagt att "det ser lovande ut" så har jag en känsla av att dom inte är bundna till det.

(Obs att det är bara en känsla som jag har, absolut ingen vetskap).

 

För att tolka semesterlagen och hur den kan tillämpas i ditt fall borde du vända dig till din fackliga representant, lagen verkar ju minst sagt invecklad och snårig.

 

(jag försökte förstå den själv men insåg snart att jag inte hade tillräckligt många huvudvärkstabletter hemma för detta företag)

 

amos

 

 

När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-12-14 01:25:43 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch, tveksamma formuleringar är hemska.

 

En annan sak jag tycker mig vara säker på är att om man inte får avslag "inom rimlig tid" på en semesteransökan kan man betrakta den som godkänd.

 

Dock, återigen, "inom rimlig tid"........

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja då är ju frågan.. vad är rimlig tid?

Fint när dom formulerar regler så att dom går att tolka precis hur man vill.. =/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fujim bevisar.

 

Till att börja med så får jag hålla med om att lagen är ytterst snårig och dessutom finns det en rad olika extrapappers så som kollektivavtal och andra avtal som kan ställa till det med specialregler. Men jag gör ett försök.

 

 

Jag utgår från att fallet rör de lagstadgade 25 semesterdagar som alla har rätt till enligt §4 seml. Det gör det hela lite lättare. (dock inte särskilt mycket)

 

Min tolkning är dock att det är ett "brott" dels mot §10 men även 11.

Bullbull har ansökt om att få ledigt och fått ett jakande svar.

("det der lovande ut" kan nog klassas som det.) Senare har arbetstagaren sagt mer eller mindre nej.

Med andra ord är arbetsgivare och arbetstagare inte överrens.

 

§10 säger då att en förhandling mellan arbetsgivare och arbetstagare/arbetstagares organisation ska ske. Detta har ej skett.

 

Sista meningen säger också att arbetsgivare bestämmer. (under förutsättning att annat avtal ej går in)

 

Ok, vi säger alltså att arbetstgivaren bestämmer. Då ska du ha fått ett besked från honon/henne senast en månad innan semestern.

Detta har så vitt jag förstått ej heller skett. (§11)

 

Således brott mot semesterlagen igen.

 

 

 

DOCK SÅ KOMMER HÄR DEN TRÅKIGA BITEN.

Du kan inte med stöd av lagen få ut din semester. (som jag tolkar det, rätta mig om jag har fel) Du kan få ersättning för felaktig behandling av "frågan" men beslutet om att ej få semester kommer tyvärr stå fast.

 

antar att jag var otydlig med detta i mitt första inlägg. hade lite bråttom då det skrevs.

 

[inlägget ändrat 2005-12-14 11:07:22 av fujim]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...