Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Automatiskt lager i PS


Roger31

Rekommendera Poster

Jag har tidigare sett hur användare av Photoshop bildat lager av två bilder i PS. Den ena bilden fördes över den andra och vips så sögs dessa in i varandra och blev en bild med lager, som man sedan kunde jobba vidare med.

 

Har försökt att öppna två bilder och sedan lagt dessa på varandra, men det händer ingenting. Dom ligger så snällt där, den ena över den andra.

 

Naturligtvis gör jag fel, men är det någon kunnig på PS som vet vilket fel jag gör, och hur jag skall gå tillväga?

 

/Roger

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått dig rätt nu...

 

Säg att du vill lägga bild2 ovanpå bild1 i fönstret där bild1 visas.

 

Dubbelklicka på bakgrundslagret i bild2 (i lagerlistan) för att göra om det till ett vanligt lager.

 

Håll ner SHIFT+ALT och dra lagret i bild 2 (från lagerlistan) och släpp över bild1. Nu ska bild2 ligga som ett lager ovanpå bild1 i bild1:s fönster.

 

SHIFT+ALT är till för att bild2 ska centreras över bild1. Nu blev jag lite osäker på den kombinationen och kan inte testa här heller.

 

[inlägget ändrat 2005-12-09 08:08:30 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för ditt svar.

 

Tyvärr så blev jag inte klokare på svaret. Jag förstår inte alls vad du menar. Är inte så duktig på PS.

 

/Roger

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev ett litet glapp här i tiden :-)

 

Jag bifogar en bild av hur det ser ut i min PS.

 

Jag insåg också att ett par steg var helt onödiga.

 

Öppna bpda bilderna. Gör den ena bilden aktiv. Dra lagret från lagerpaletten och släpp på den andra bilden.

 

Om du håller ner SHIFT-tangenten medans du drar/släpper kommer det nya lagret att centreras i den andra bilden.

 

[bild bifogad 2005-12-11 22:32:44 av lizardKng]

782345_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...