Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV-kort


B747

Rekommendera Poster

Jag funderar på att köpa ett bra TV-kort till datorn.

Det viktigaste är att det ska vara riktigt bra bildkvalitet och goda möjligheter att spela in tvprogram till hårddisken.

Det ska vara ett digitalt tv-kort.

 

Så, vad är det man ska satsa på? Kan tänka mig att lägga ner 1000-1500:- på det.

Ge gärna synpunkter på era egna kort om ni har något i ungefär den prisklassen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag har Pinnacles PCTVpro, men för analog mottagning. Det fungerar utmärkt att se på TV med, dvs på PC-skärmen. Men sedan har jag laborerat med att spela in på härddisken och bränna dvd-skivor (med Nero) för att sedan spela upp på stationär dvd-spelare vid TV:n. Dvs använd PC:n som en DVD-spelare med hårddisk.

 

Mina erfarenheter är följande:

 

1 Kvaliteteten blir sisådär, inte bättre än med vanlig vhs-spelare

 

2 Krångligt med hanteringen (dra sladdar, ställa in osv)

 

3 Ett speciellt problem: Det blir svartvitt när jag spelar in med s-video från fristående digitalbox (s-video skall man helst ha för att få bra kvalitet), trots en massa experimenterande. Men någon gång har det blivit färg, förstår inte varför. Spelar man in från antenningången (TV-tuner i inställningarna i PCTVpro) kommer färgen med, inga problem.

 

4 Slutligen tröttnade jag och köpte en DVD-spelare med inspelning på hårddisk/DVD-skiva.

Upplever detta som det absolut bästa. Inga problem alls, suverän kvalitet, lättskött. Kan spela in och glo in i början av programmet på samma gång (bra när man vill spola förbi reklamen). Dessa möjligheter finns ju även i PC plus PCTV-pro, förstås.

 

5 Det som skulle kunna vara ett alternativ, är att ha en särskild pc som "mediacenter" och använda den som DVS-spelare och annat. Men det är dyrt och säkert lika krångligt att ansluta som pc:n. Dessutom tror jag inte man tittar på TV och använder PC:n på samma ställe. Dum idé!

 

Min bästa kombination är dvd-spelare med hårddisk för TVprogram samt därutöver en bärbar PC med trådlös anslutning till bredbandsabonnemang för att surfa på nätet, var man än sitter.

 

6 Jag har provat att med TV-out på PC:n titta på SVT:s arkiv på den vanliga TV:n (dom har en massa bra program inspelade på sin server) med program . Men kvaliteten blir långt ifrån det man är van vid på TV:n - beror förmodligen på den höga komprimeringsgraden man tillämpar på programmen. Detta kan dock användas som nödlösning när man vill titta på i PC:n lagrade filmer på någon gammal pc, där man inte har dvd-spelare (t ex på landet).

 

7 Ytterligare en liten sak: nu har jag 5 (!) fjärrkontroller på bordet i rummet där pc:n finns:

- en för TV:n

- en för den gamla vhs-spelare

- en för digitalboxen

- en för den nya DVDspelaren med hårddisk

- en för en äldre dvdspelare med hembioutrustning (den billigaste som fanns när jag köpte tv:n)

 

Tyvärr har jag användning av alla 5. Hustrun har tröttnat, redan när det var 2.

 

[inlägget ändrat 2005-12-26 14:03:33 av Nackakurre]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...