Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förhindra screenshots tagning


misterbond

Rekommendera Poster

Det du behöver för att skydda informationen är ett hårdvarubaserat DRM-skydd. Enda sättet att visa en bild utan att användaren kan ta en skärmdump är nämligen att du inte visar den genom det videominne som datorn kommer åt.

 

Frågan är: Är du beredd att betala konstruktionen av ett Grafikkort med inbyggt DRM-skydd?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är felformulerad och borde vara:

Är du beredd att skicka med ett specialbyggt grafikkort med varje kopia av programmet? :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en dålig men ändå fungerande lösning är att du skapar en extra tråd i din applikation vars ända uppgift är med att med jämna (så ofta som möjligt) intervall rensa clipboardet där screenshotet finns...

 

/manekin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en dålig men ändå fungerande lösning

Du har rätt i att det var en riktigt dålig lösning, naturligtvis fungerar den inte alls annat än mot tryck på PrtScn, däremot kommer den att förstöra för användaren på alla andra fronter även om han/hon inte tänker göra några skärmdumpar.

 

Hur många program tror du mellanlagrar sina skärmdumpar i klippbordet? Lösningen är nästan lika bra som att föreslå att man ska fylla disken så att inte programmet som tar skärmdumpen kan spara den.

 

 

[inlägget ändrat 2005-12-09 16:36:40 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag får väl anta att du inte förstått det jag skrivit eller att du helt enkelt aldrig kodat en appliaktion i ditt liv.

 

Meningen med att rensa skrivbordsminnet är att du skall kunna ta bort den eventuella prtscr som användaren gjort... naturligtvis ska denna "rensnings"tråd endast rensa clipboarden när programmet i fråga är aktivt, låta bli att rensa när programmet inte är fokuserat....

 

/manekin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha lagom kaxig programmerings-noob. Användandet av clipboard är på intet sätt ett nödvändigt krav för tagning av skärmbilder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ROFLMAO!!!!

 

 

Om du nu ska dissa folk så gör det om du har bra med kött på benen!

 

Din lösning blev ju inte smartare i andra omgången:

"...när programmet i fråga är aktivt, låta bli att rensa när programmet inte är fokuserat"

 

Så om jag klickar vid sidan av programmet, på desktopen, så är programmet inte aktivt och då kan jag alltså köra en prtscn och sno bilden?

 

Låt mig upprepa frågan som fhe ställde: Hur många program tror du mellanlagrar sina skärmdumpar i klippbordet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag får väl anta att du inte förstått det jag skrivit eller att du helt enkelt aldrig kodat en appliaktion i ditt liv.

Haha :):)

Jodu jag har skrivit väldigt mycket kod och jag vet hur man tar skärmdumpar utan att gå via klippbordet (med eller utan kod) :-)

 

Meningen med att rensa skrivbordsminnet är att du skall kunna ta bort den eventuella prtscr som användaren gjort... naturligtvis ska denna "rensnings"tråd endast rensa clipboarden när programmet i fråga är aktivt, låta bli att rensa när programmet inte är fokuserat....

Vilket som sagt inte gör någon nytta alls, om den bara gör det när processen har ett aktivt fönster så åstadkommer du inte ens ett skydd mot printscreen (vilket förmodligen inte är vad man använder om man råkar ha något annat program installerat på datorn).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mannen... jag ville bara ge ett exempel på hur han kan styra

rensningen av clipboardet inte hur han SKA göra det...

Naturligtvis borde det vara rensat under hela bildvisningen eller liknande, men det måste ju styras av grabben som postade problemet. På samma sätt kan man hindra bildvisningen om programmet inte är i fokus, men det har väl Mindlight inte tänkt på då...

 

i samma anda kan man ju fråga sig var ni andra då tror att prtscr dumpen hamnar (eftersom det ju var det som efterfrågades = är det vanligaste sättet att ta en skärmdump?!? ) , är rätt säker på att denna dumpas i clipboard de sista gångerna jag använt mig utav den...

 

ville bara ge en enkel lösning på problemet som frågeställaren ville ha, ett enligt mig fungerande sätt... ser inga andra 5minuters lösningar i denna tråd, så det är väl bara börja att hosta upp dem grabbar....!

 

oops, märkte just att det var ett VB forum jag postade i, sorry grabbar men svaret hittar ni väl i msdn katalogen hehe....

 

mvh manekin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

samma anda kan man ju fråga sig var ni andra då tror att prtscr dumpen hamnar (eftersom det ju var det som efterfrågades

Låt mig citera in frågan:

Jag undrar om det finns någon elegant metod som kan förhindra användningen av ett sådant program då mitt eget program är igång. Jag vill alltså förhindra användarna att ta en screenshot av mitt program.

Var står det något om printscreen-dump? Det är väl ingen som gör sådana?

 

ville bara ge en enkel lösning på problemet som frågeställaren ville ha, ett enligt mig fungerande sätt

Kruxet är att det för det första in löser någonting alls mer än användande av printstcreen och vill man bara bli av med den funktionaliteten så finns det mycket lättare lösningar.

 

ser inga andra 5minuters lösningar i denna tråd

Gissa vad det beror på? Att det inte går eller att det inte går?

 

sorry grabbar men svaret hittar ni väl i msdn katalogen hehe....

Säg till om du gör det, den enda möjligheten är den som föreslås med att bundla egen hårdvara. Men jag inser att det krävs lite kunskap om windowsutveckling för att förstå det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fhe... snälla försök läsa allt en gång till men lite långsammare...

 

1) när programmet är aktivt, rensa clippen

2) när programmet inte är aktivt, döda bildvisningen

3) ja använder du ett mer raffinerat sätt än prtscr så funkar det inte nej..

men killen frågade om skydd mot prtscr!!!!

 

4) och ja, jag blir väldigt impad av dina klippbordskunskaper...väldig

 

 

/manekin

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kruxet är att det för det första in löser någonting alls mer än användande av printstcreen och vill man bara bli av med den funktionaliteten så finns det mycket lättare lösningar.

 

jupp klart att man kan disabla printscreen, men då missar man eventuella småprogram som faktiskt använder sig utav clipboarden för att lagra skrämdumparna...

printscreenen fastnade tack vare Leos andra inlägg....

fortfarande tror jag att man skulle stoppa en rätt hög procenthalt av bildtjuvar... och det är fortfarande en helt okey 5mins lösning....

 

nu får det tyvär vara nog, kan inte lägga spår efter mig av kodforumandet så sent på en fredag....kan missuppfattas av många....

 

väntar med spänning på en bättre lösning från dig, kanske en som inte tar längre tid att koda än resterande del av programmet...

 

/du får ha det bäst "windowsutvecklarn"

manekin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) när programmet är aktivt, rensa clippen

Jättepraktiskt, man åstadkommer inget.

 

2) när programmet inte är aktivt, döda bildvisningen

Låter ju som en jättebra lösning, helt i onödan.

 

3) ja använder du ett mer raffinerat sätt än prtscr så funkar det inte nej..

Nej, och varför skulle man inte göra det? Om man upptäcker att printscreen inte fungerar, vad tror du man gör då om man vill ha en skärmdump? Låter bli?

 

4) och ja, jag blir väldigt impad av dina klippbordskunskaper...väldig

Antar det, du verkar ju inte ha så mycket sådana själv. Får man t.ex fråga varför du ville starta en tråd för att tömma klippbordet? Allt du behöver göra är ju att registrera dig som "clipboard viewer", sen kommer windows att tala om för dig när klippbordet har ändrats, oavsett vilket program som är aktivt. Du behöver ingen extra tråd för det.

 

Men allt sånt där kan du väl redan? Om inte kan du läsa på här:

http://msdn.microsoft.com/library/en-us/winui/winui/windowsuserinterface/dataexchange/clipboard.asp

 

 

[inlägget ändrat 2005-12-09 23:30:17 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

väntar med spänning på en bättre lösning från dig, kanske en som inte tar längre tid att koda än resterande del av programmet...

Du får vänta länge, det går i dagsläget inte att förhindra att folk gör skärmdumpar i Windows. Du är välkommen att försöka, mitt erbjudande att skicka tillbaka en skärmdump av försöket kvarstår.

 

/du får ha det bäst "windowsutvecklarn"

Jag har kodat windows sen 1992 (och annat många år innan dess) så du behöver inte vara sarkastisk när du visar din okunskap. Föredrar dock sällan en så enkelriktad titel som "windowsutvecklarn", det är bara en av mina strängar (och en allt mindre viktig sådan).

 

Som nybörjare är det nyttigt att ifrågasätta och vara kreativ även om lösningarna inte alltid blir speciellt bra, det är så man lär sig så jag tycker du ska fortsätta med det. Ett hett tips är emellertid att samtidigt vara lite ödmjuk mot verkligheten, då går lärandet snabbare än om man tar för givet att man kan mest även där man innerst inne vet att man saknar koll.

 

Lycka till, en dag kommer du att hitta ditt förslag med google och tycka att det är lite pinsamt, men det hör till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jösses, snacka om att kasta sten i glashus. Jag tror inte _manekin riktigt förstår i vilket sällskap han hamnat.

 

_manekin: Om du inte klarar av att ta konstruktiv kritik har du valt fel bransch (om du nu arbetar som programmerare). Du blir nog inte långvarig någonstans med den attityden.

 

Lugna istället ned dig nu , inse att den här matchen vann fhe och försök hålla en trevligare ton och en öppnare attityd i fortsättningen.

 

[inlägget ändrat 2005-12-10 07:53:14 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och oavsett vilka eventuella tekniska möjligheter som finns, vad kommer användarna tycka om att man fipplar med vanliga Windowsfunktioner?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vad sägs om det här? Hur skulle jag kunna kolla vilka program som är igång och hur skulle jag kunna stänga av dem?"

 

Det är precis samma fråga som alla skapare av virus och trojaner gärna vill ha svar på :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan säga så här:

Så länge det finns en användare på datorn som har nog med kunskaper så spelar det ingen roll vilket program någon installerar. Den som sitter vid datorn har den slutgiltiga kontrollen (beroende på kunskap).

 

Härligt eller hur, nu är tvisten löst...

 

 

En hackare dör inte, hans TTL blir 0.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Manekin... du tänker tyvärr precis som många dåliga utvecklare...

Du fokuserar på en liten detalj utan att se helheten.

Läs mellan raderna.

 

"Det finns några program som kan användas till att ta screenshots av skärmen.

Jag undrar om det finns någon elegant metod som kan förhindra användningen av ett sådant program då mitt eget program är igång"

 

Killen skriver alltså in och frågar egentligen om hur man hindrar folk från att göra kopior av hans konst / foton / skattkartor etc etc...

 

Ditt rabblande om snygga / mindre snygga lösningar för att rensa clipboard 200 ggr / sekund är verkningslösa i sammanhanget.

Han bryr sig inte om hur "förövaren" försöker göra en kopia... Han vill bara att det ska hindras.

 

Låt oss nu säga att installerar Windows XP i VMWare på min dator.

Installerar hans feta program i XP i den virtuella datorn... och kör igång hans program.

Låt oss nu anta att han kör "Manekin nuclear clipboard attack v2.3" som spränger datorn i småbitar om han trycker på PRTSCR.

 

Vem bryr sig? Förövaren kopierar glatt bilden och upphovsmannen undrar varför han lät sig förledas i falskt hopp från dig.

 

 

Alltså:

Sluta babbla om att det går att göra ditten och datten och var sjyst mot grabben och förklara för honom hur enkelt det är att sno hans bilder.

Ge honom ett beslutsunderlag så att han kan besluta om det är värt risken att släppa sitt program etc... istället för att ge honom falskt hopp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...