Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Guide till Photoshop CS2


Lantkatt

Rekommendera Poster

 

Flyttar tråden till forumet för Bildhantering

 

Cecilia - Moderator för Program - övrigt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

vad menar du med guide menar du hur man använder alla funktioner

det är inte så svårt det tog ca en vecka för mig 1.5 timmes bild användning varje dag och sen flöt det bara på

 

sen om du ska ha tutorials för att du är nybörjare och vill göra snygga bidler hemsidro 3d bilder anitmation mfl har du ju alltid

pixel2life.com och http://www.tutorialized.com/ de är verkligen bra sidor för nybörjare och mer duktiga användare

 

hoppas du får ut något av tuto... det fick jag

 

[inlägget ändrat 2005-12-16 21:36:47 av 4ThEleMenT]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad avis jag blir... En vecka för att lära sig Photoshop CS... :)

 

Jag har hållt på flera år på fritiden och tycker det fortfarande finns alldeles för många mörka vrår att utforska.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

heheh :) kompisarna brukar fråga vad jag köp för spel och då brukar jag säga photoshop och hemsidor :)

 

men om man förljer tutorials heladagarna 1-2 timmar varje dag i en vecka så lär man sig det mesta jag kan visa en bild som jag gjorde 4 dagen och den gjorde jag utan tutorial :) kanske inte så jätte snygg men ändå

 

[bild bifogad 2005-12-17 09:57:53 av 4ThEleMenT]

784651_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjusig :)

 

Hmmm, om man med "lära sig PS" menar att förstå hur de olika verktygen fungerar så kan jag väl hålla med, det är ju inte direkt "rocket science".

 

Jag blandar nog ihop det med att lära sig utnyttja dem... Vilket man på sätt och vis aldrig lär sig fullt ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej lizardKng

 

Jag har t o m sett en bok som hette Photoshop på 24 timmar, så det beror nog på vad man menar.

 

Att vara lite kaxig när man är 15 år är väl OK. Det brukar gå över med åren...

 

Jag använder ju PaintShopPro, som är ett enklare program och tycker inte att jag kan påstå att jag behärskar det ännu, trots att jag köpte min första PSP 1999.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

 

Hej alla

 

På sätt och vis så kan jag förstå det som 4ThEleMenT skriver.

Är nybörjare själv och har testat Paint Shop Pro en vecka nu någon timme om dagen och är glatt överaskad över hur mycket jag kan göra med mina bilder och hur bra det kan bli.

Och detta genom att använda de automatiska "förbättringsredskapen" och även experimentera lite med inställningar i de halvautomatiska.

Man får liksom en känsla av att "man har det i sin hand" och att det är jäkligt kul.

 

Sedan inser jag naturligtvis att jag kanske bara utnyttjar 2% av programmets potential. De övriga 98 procenten återstår och 95% av dom har jag troligen inte ens upptäckt ännu.

För att verkligen "kunna" detta så behöver man troligen gå ett par terminer i "bildbehandlingsskola" och sedan arbeta praktiskt med det under flera år.

 

Men det är den här första entusiasmen som jag upplever nu över att man faktiskt kan göra en hel del utan större ansträngning och inblick som jag tror att 4ThEleMenT också upplever.

Om man förväxlar det med att man "kan programmet" så är det naturligtvis fel, men jäklar vad kul det är.

 

ha det

amos

 

 

När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är den här första entusiasmen som jag upplever nu över att man faktiskt kan göra en hel del utan större ansträngning och inblick som jag tror att 4ThEleMenT också upplever.

Om man förväxlar det med att man "kan programmet" så är det naturligtvis fel, men jäklar vad kul det är.

 

Jo så tror jag nog också det är.

 

Det finns ett djup i Photoshop som man rimligtvis inte hinner tränga ner i under en vecka, inte ens om man sitter med det dygnet runt.

 

Bara en sån "simpel" sak som att lära sig vilken färgrymd man bäst gör vissa korrigeringar i kräver nog en hel del tid :)

 

RGB, CMY(K), LAB. Alla olika men lika på nåt vis. Den som lär sig detta på en vecka kommer att gå långt :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu på senare tid har det blivit mer och mer roligt när man vet hur man gör hemsidor och då kan man utnyttja mer och försöka firxa en snygg design men om man ska bli riktigt duktig tar det nog nått år elller 2 så om jag skulle hålla på till jag är 17 så borde jag vara ganska duktig så mycket som jag håller på nu ps hoppas att det finns tid för sånt när man går gymnasiet :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

 

om jag skulle hålla på till jag är 17 så borde jag vara ganska duktig så mycket som jag håller på nu ps hoppas att det finns tid för sånt när man går gymnasiet :)

 

Jo i din ålder så hinner du säkert lära dig en hel del under två år. Det är skillnad på gamla tröga gubbar som jag (53 år) vars hjärnor går i ultrarapid men oftast står mer eller mindre helt stilla. Det tar troligen 7 år för mig att lära mig samma saker som du hinner på 2 år.

Lagom till 60-årsdagen alltså :)

 

ha det

amos

 

 

När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

 

Nejdå jag är bara en vanlig dator-amatör görandes så gott jag kan. Men det är kul att hålla på med datorn, det är ju så mycket man kan göra med den och alltid finns det något nytt att lära sig.

 

ha det bra

amos

 

 

När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...