Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern hårddisk usb eller firewire


skottis

Rekommendera Poster

Jag ska köpa en extern hårddisk som jag ska använda till att lagra ljud och bild på. Hur stor är skillnaden mellan firewire och usb 2.0. Vilket är bästa köpet?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en LaCie d2 Bigdisk 500GB kopplad till min laptop genom ett PC-Card från Adaptec. Jag får något bättre fart genom USB2 än genom FW400 men det är mycket liten skillnad.

 

En snabb desktop kanske kan få ut mer av USB2, det vet jag inte.

 

Bäst är förstås att skaffa en som har alla alternativ :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FW är dyrare men det är oxså enda nackdelen (plus att det inte är lika vanligt). Fördelen är snabbhet, räkna med ca 15-20% till FW´s fördel. Det är den kortare latensen som är förklaringen vilket gör att om du har ett fåtal stora filer så är inte skillnaden så stor men när det kommer till små filer så drar FW ifrån.

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En egenhet hos min FW är att burken verkar tycka att efter en tids inaktivitet kan FW-kopplingen "kopplas bort". Devicet försvinner och jag måste dra ur och stoppa i sladden igen fär att den ska komma igång. Irriterande. Med USB2 händer detta inte.

 

Det beror förstås på nåt oknytt i min burk men jag kan ju nämna det i alla fall :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du bara på skoj skall prova med en ominstallation av drivrutinerna till FW lizardKng

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara på skoj? ;)

 

På allvar då? Det verkar som om den "timar ut", känns som om det finns en inställning nånstans som skulle kunna säga "tima inte ut"...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, hur kollar jag det?

 

(självklara poäng för att lösa detta förstås)

 

[inlägget ändrat 2005-11-30 01:00:44 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätverksanslutningar, egenskaper på FW-kortet, Konfigurera.

 

Har kortet stöd för energispar, så finns det en flik som heter det.

 

 

Edit: Det gick lite för fort... :)

 

 

[inlägget ändrat 2005-11-30 01:09:56 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nån sån ruta hittar jag inte.

 

Jag har ju inte FW som nätverk?

 

Ska leta efter energispar på annat håll...

 

[inlägget ändrat 2005-11-30 01:17:12 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju inte FW som nätverk?

 

Sant, men det är ju trots allt samma hårdvara, oavsett vad den används till ... :) Men det var bara en gissning rakt ut i det blå...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa köpet är en av Lacies diskar med USB2, Firewire 400 och Firewire 800. Den sistnämnda får du lägga till ett extra kort för, det är så få datorer som kommer med FW800.

 

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010053644

Det är visserligen PCI-64 men det fungerar även i PCI-32

 

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010068797

Eller i PC-card utförande

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Svanslös

Jag har haft ett Zynet-kabinett med en Samsung 200gb. Kabinettet är hemskt dåligt i sig, men jag kan ju skriva om hur det funkar med USB 2 iallafall..

 

Fördelarna med USB 2 är ju att de flesta har rätt kontakter, särskilt de med nyare datorer. Även bakåtkompatibelt med USB 1 (har man inte användning av särskilt ofta...)

 

Nackdelen med Firewire är ju att inte alla ha firewire-anslutningar. Jag har själv en nu två/tre år gammal dator, och den har *inte* firewire.

 

En vän till mig har en Maxtor 300gb med firewire, men jag tycker inte att den är särskilt mkt snabbare än min USB 2...

Det är nog bara på papper som firewire är så mkt snabbare.

 

Jag vet inte om följande beror på att jag har usb2, men det händer ibland att datorn hänger sig när jag kollar på film. Och ibland när jag sätter igång kabinettet, så kan jag bara gå in och se de första mapparna, inte gå in i dem. Så måste jag starta om kabinettet. Detta händer kanske var 20:e gång, så det gör inte speciellt mycket, och det tar kanske 10 sekunder extra... Inte mycket att gnälla om.

 

Jag tycker ändå att usb2 har fungerat bra, och jag ska köpa ett nytt usb2-kabinett i nästa vecka, hade jag tänkt mig.

 

Jag såg att någon tipsade om LaCie P2-serien, men jag tycker inte du ska köpa någon sån. Om du kollar runt lite på olika forum och läser recensioner, så kan du läsa att många har haft problem med att de hänger sig ofta, och de är rätt så kända för att bli j*gt varma. (Om hårddisken är jättevarm hela tiden, så "dör" den snabbare än om den är kall.)

 

Jag har inte provat LaCie själv, men jag har även läst att kabinetten är i plast, vilket jag inte är säker på... Plast stänger inne värmen.

Köp helst en extern hårddisk med ett kabinett i aluminium, som leder ut värmen.

 

Om du vill ha ett snyggt och maffigt kabinett, så kan du titta på Netgears ganska nya 2-hd-kabinett, som finns på Siba för tusenlappen. Nackdelen med den är att den är öppen i (åtminstone) ena änden, vilket inte är bra om man ska ha med sig hårddiskarna hemifrån - huvudsakligen tänker jag på fukten som kan komma in.

 

Om du bara vill ha en extern med "halvmycket" utrymme, så är Maxtors 120gb rätt så billiga nu. De fungerar bra, och är faktiskt (!) ganska tysta.

 

Hoppas jag har hjälpt till över huvudtaget =)

 

Lycka till!

 

[inlägget ändrat 2005-11-30 10:11:31 av Pelle Svanslös]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg att någon tipsade om LaCie P2-serien, men jag tycker inte du ska köpa någon sån. Om du kollar runt lite på olika forum och läser recensioner, så kan du läsa att många har haft problem med att de hänger sig ofta, och de är rätt så kända för att bli j*gt varma. (Om hårddisken är jättevarm hela tiden, så "dör" den snabbare än om den är kall.)

 

Jag har inte provat LaCie själv, men jag har även läst att kabinetten är i plast, vilket jag inte är säker på... Plast stänger inne värmen.

Köp helst en extern hårddisk med ett kabinett i aluminium, som leder ut värmen.

 

Kanske du förväxlar modellerna? Den LaCie d2 Bigdisk som jag har har definitivt INTE plasthölje. Det är aluminiumhölje med inbyggd fläkt och den blir INTE jäkligt varm. Efter flera dygns konstant tuggande är den fortfarande bara ljummen på utsidan.

 

Däremot finns det en annan populär modell "Porsche" och den har plasthölje. Samma sak var uppe för ett tag sedan och i det testet som refererades till då var det varianten med plasthölje som mycket riktigt blev riktigt varm.

 

Så, rätt ska vara rätt :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske du förväxlar modellerna? Den LaCie d2 Bigdisk som jag har har definitivt INTE plasthölje.

Så är det definitivt! Har varit och "knottrat" lite på den i en butik och den är mycket gedigen, jag är ruggigt sugen på att köpa mig en.

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har köpt ny skärm och en massa andra datorprylar den senaste månaden så svaret är väl närmast pengar:thumbsdown: Men jag har ju varit ganska snäll i år (nja, kanske inte på eforum men annars) så jag har hyser en viss förhoppning om ett hårt paket på julafton (alla roliga julklappar köper jag själv, annars får jag bara strumpor vilka är lika roliga som ett paket lättmjölk)

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(nja, kanske inte på eforum men annars)

Ingen falsk blygsamhet här, du har väl hjälpt jättemånga!:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätverksadaptern är bara emulerad, hårdvaran finns ju som Ieee1394 kontroller eller vad det nu heter i enhetshanteraren så kolla där :)

 

I valet mellan USB och FW är svaret solklart, alla datorer sen -98 eller nåt sånt har USB - om än bara 1.1. FW har ju blivit vanligt nu - men USB är överlägset vanligare ändå!

 

 

Dessutom är det oftare USB portar i fronten på datorn än FW portar portar i fronten vilket är lite mer lättåtkomligt.

 

Men varför välja, finns väl många idag som stödjer båda?

 

 

EDIT: Jag skulle inte köpa någon LaCie produkt överhuvudtaget, även om de har bra rykte så föredrar jag att plocka isär att jag äger och har i småbitar, så det har resulterat i att jag har två extern kabinett (eMagic) som jag byter hårddiskar i stup i kvarten, har till och med använd IDE kontrollern i en av dem till att koppla extern USB DVD läsare för att installera XP på dator utan läsare, (även om det står i manualen till kabinettet att det inte stödjer ATAPI enheter... )

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-12-05 23:28:02 av Ö .]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...