Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jag vill ha Linux


webdex

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Denna frågan måste nog ha dykt upp här då och då men jag hittade inte något..

 

Min fråga är till er som är inbitna Linux-användare.. om jag byter operativsystem från windows xp till Linux .. Vad ska jag tänka på? Vilka program kan jag köra som jag gör nu i win xp (t ex outlook, word, ibland excel. )men som inte går i Linux?

 

Är det så att Linux är som typ gammal dos miljö med vit text på svart bakgrund och man skriver en massa doskommandon?

 

Finns program som typ Word till Linux?.. och går det att spela spel, de man hittar i affären? Och även spel man hittar på Internet där många spel är uppbyggt på java/flash, t ex blip.se ?? Jag har även e sonyericsson som jag syncar med datorn ibland, funkar det i Linux?

 

Jättetacksam för svar från er som kan. Har haft win xp nu ett tag men är inte nöjd..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Jag har använt linux till 100% hemma de senaste 3 åren och är helt nöjd, på jobbet är det fortfarande Windows XP som gäller, men vi har Linux på några datorer.

 

till dina funderingar:

Min fråga är till er som är inbitna Linux-användare.. om jag byter operativsystem från windows xp till Linux .. Vad ska jag tänka på? Vilka program kan jag köra som jag gör nu i win xp (t ex outlook, word, ibland excel. )men som inte går i Linux?

Börja med att göra en lista över vilka program du har installerade på XP, och vilka du använder. Generellt kan jag säga - det flesta finns i likvärdiga, eller ibland betydligt bättre varianter, tex:

outlook => kmail, evolution, etc

word,excel mm => OpenOffice

mediaspelare => xine

 

Är det så att Linux är som typ gammal dos miljö med vit text på svart bakgrund och man skriver en massa doskommandon?

Om du vill...., men de flesta installerar X-Window System, med tex KDE (eller GNOME) och då har man ett fönstersystem som påminner mycket om Windows.

 

Finns program som typ Word till Linux?

OpenOffice.org

Prova gärna denna, finns i exakt samma version för Windows.

 

.. och går det att spela spel, de man hittar i affären?

Generellt nej.... Men med ett program som heter wine (winehq.org) kan man få en del spel att fungera. Enligt min erfarenhet så fungerar 30% bra, 30% skapligt och 30% inte alls.

 

Och även spel man hittar på Internet där många spel är uppbyggt på java/flash, t ex blip.se ??

De flesta borde fungera, beror nog mera på läsaren än operativsystemet.

Fungerar spelen med Firefox under Windows bör de inte vara problem med Firefox under Linux. Annars kan det fungera med någon annan läsare, tex Opera eller Konqueror

 

Jag har även e sonyericsson som jag syncar med datorn ibland, funkar det i Linux?

Jag kan inte svara på somyericsson, men jag har en Palm Tungsten, där funkar synkningen bra i alla fall.

 

Jättetacksam för svar från er som kan. Har haft win xp nu ett tag men är inte nöjd..

 

Jag är helt nöjd med Linux. Orsaken att jag bytte var att jag hade en ny dator som jag hade plockat ihop själv där jag helt misslyckades med installation av Windows 2000 eller XP. Moderkortet krävde vissa drivrutiner, installationsprogrammet för Windows efterfrågade diskett från tillverkare - men moderkortet levererades inte med någon diskett, bara en CD.

SUSE linux hade med alla drivrutiner som behövdes.

 

Val av distrubution:

Själv har jag använt SUSE (opensuse.org) och är helt nöjd. Innehåller de flesta program man behöver, är enkelt att installera och underhålla.

Har även tittat på andra (Fedora, Debian, Mandrake). Men jag tycket att de inte är lika enkla att installera och innehåller inte lika många program. Man andra gillar de bättre - en fråga om tycke och smak helt enkelt.

 

Val av skrivbordsmiljö:

Jag föredrar KDE, mest av anledningen att den påminner mera om Windows än GNOME - och eftersom det är Windows som gäller på jobbet så.......

 

 

[inlägget ändrat 2005-11-26 08:40:55 av Pär H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Pär H

 

Oj tack för ditt långa inlägg! Jag läste varenda ord och vet nu helt klart mer om viktiga namn och hemsidor jag kan besöka för att kolla upp saken närmare. Stort tack! Det känns som om det är en hel djungel när det gäller detta med Linux men ditt inlägg gav svar på tal!

 

Om jag förstår det hela rätt och om jag vill göra det enkelt för mig och där jag då vill kunna ha möjligheten att kunna öppna, skriva och redigera office dokument och även kunna surfa samt spela ett par spel så gör jag följande:

 

Jag installerar operativsystemet (??): Kde eller Gnome och sedan Suse .. Eller var det tvärtom?

 

Jag har tittat på några program som gjorts i java och där brukar tydligen många använda sig utav Apache.. Fast det kanske är mer för dom som programmerar?

 

Operativsystemen för Linux är gratis(?) och jag har hört att eftersom det är "opensource" kan man ändra och ha sig hur mkt man vill eller lägga till och bidra till utveckling av mjukvara .. Stämmer det?

 

Och sista frågan .. Operativsystemet du tipsade om eller om du känner till något annat .. : Är det på svenska? Samt mjukvaran till då .. ?

 

Vill gärna byta operativsystem för igår körde jag ett nytt antivirusprogram som sökte igenom hela datorn. Då såg jag att minst en tredjedel var bara en massa filer som windows lagt i dolda mappar lite överallt på datorn som jag inte sett tidigare. Filer som inte används och som bara tar en massa plats ... Har jag sedan något program, låt säga nu Microsoft Word .. Har hört något i stil med att .. låt säga att hela programvaran tar ca 60 mb på datorn men man rekommenderas att ha minst det dubbla utrymmet fritt på datorn .. är då motsvarande programvaror i Linux knappt en bråkdel så stor??

 

Nu blev det en fråga till .. kanske bäst och sluta men får jag bara svar på detta sista så hade hjälpt en hel del !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Ladda hem SUSE 10.0 från ftp://ftp.suse.com/pub/suse/i386/10.0/iso

välj SUSE-10.0-EvalDVD-i386-GM.iso och bränn en DVD som du startar datorn från (eller 5 CD:n).

En "standardinstallation" inkluderar KDE, Apache, OpenOffice, Wine mm.

 

Operativsystemet (Linux) i sig själv är gratis - men du kan köpa en dist (ca 500kr) och får då med installationsmedia (DVD och CD), böcker samt support.

 

Om svenska finns med eller ej beror lite på vilken dist du väljer - SUSE har mycket bra stöd för svenska - välj svenska vi installationen så sköter det sig själv.

 

Har hört något i stil med att .. låt säga att hela programvaran tar ca 60 mb på datorn men man rekommenderas att ha minst det dubbla utrymmet fritt på datorn .. är då motsvarande programvaror i Linux knappt en bråkdel så stor??

Det kan man inte säga generellt. Det är nog olika beroende på vilken programvara det gäller.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Pär..

 

Stort tack till ditt snabba svar! Blir snart en ny linuxanvändare här :)

 

Hoppas du får en bra helg!

 

 

Uppdaterat med texten:

 

Lagt in några poäng till dig som tack oxå!

[inlägget ändrat 2005-11-26 12:43:18 av webdex]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite förtydliganden bara.

Apache är en webbserver så ska man inte ha det så behöver man förstås inte installera det.

KDE och Gnome är exempel på olika användargränssnitt som ligger ovanpå operativsystemet.

Suse är en distribution (paketetering), som innehåller olika program som Linux-kärna (operativsystemskärna), användargränssnitt (KDE) och applikationsprogram som OpenOffice mm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerar operativsystemet (??): Kde eller Gnome och sedan Suse .. Eller var det tvärtom?

 

Tvärtom, du installerar Operativsystem sedan väljer du fönstergränsnitt.

I detta fall är Linux operativssystemet (SUSE, Mandrake, Debian) och fönstergränsnittet är (Gnome, KDE).

 

Operativsystemen för Linux är gratis(?) och jag har hört att eftersom det är "opensource" kan man ändra och ha sig hur mkt man vill eller lägga till och bidra till utveckling av mjukvara .. Stämmer det?

 

Ja, du har fria händer, men jag antar att du inte hållit på med utveckling så mycket eftersom du antydde att du inte vet vad Apache är. Apache är en webbserver för Linux, finns även till Windows. Så du har fria händer, om du är villig att lära dig avancerad kodning.

 

Filer som inte används och som bara tar en massa plats ...

 

Vilken användargrad besitter du? Nybörjare, Normalanvändare, Avancerad?

 

Jag skulle inte rekommedera Linux om du är nybörjare OCH van vid Windows. Då får du en liten jobbig period. Alltså, filer som du anser är onödiga kan vara väldigt nödvändiga i Windows, för att processer och program ska kunna fungera felfritt, ligger dom i dolda mappar så är det en speciell varning "Tar du bort mig fungerar inte x program". Samma sak gäller i Linux, en massa "onödiga filer" installeras. Kanske onödiga för dig, men kritiska för OSét, processer, program.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tips om du kör med en bootloader som t.ex. Grub så kan du köra både Linux och Windows på en och samma dator.

så kör jag fungerar utmärkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej "Mindsleep"

 

Jo visst kan det tyckas att jag inte är så insatt men sen kan man ju fråga sig, en som haft windows hela tiden .. Blir man någonsin insatt ordentligt om man inte ser till att skaffa Linux?

 

Det var bra info du skrev också, jag frågade mest ett par ggr så att jag gör sakerna i rätt ordning när jag ska byta operativsystem. Det blir ju en del nya namn.

 

Och om "filer som bara tar en massa plats" .. Jo nu menade jag kanske inte riktigt så på det sättet. Jag såg skillnaden mellan ett vanligt program, hur stort det var i windows och hur stort det var i Linux-miljö. För samma funktioner var programmet ca 5 mb stort i windows medan exakt samma sak i Linux var några KB stort. Det var så jag menade..

 

Sen laddade jag ner, eller försökte ladda ner Suse, större delen av gårdagen men filen är över 3 GB stort och jag laddar ner i en hastighet på ca 100 kb/sek medan den efter några timmar gått ner till knappt hälften av den hastigheten .. Ingen som har något tips på vart man kan ladda ner det och där det går snabbare?

 

/WebdeX

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar =) Sunet är ju snabbt. Laddade ner från nån annan adress som står längre upp. Men testar Sunets =)

 

/WebdeX

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir man någonsin insatt ordentligt om man inte ser till att skaffa Linux?

 

Insatt i vad? Menar du programmering eller? I sånna fall kan jag upplysa om att det finns RIKTIGT duktiga programmerare som använder Windows.

 

Jag såg skillnaden mellan ett vanligt program, hur stort det var i windows och hur stort det var i Linux-miljö. För samma funktioner var programmet ca 5 mb stort i windows medan exakt samma sak i Linux var några KB stort. Det var så jag menade..

 

Lite farlig mark och jämföra så där. Du måste vara lite insatt i programmering om du ska göra en sådan jämförelse. Hur vet du att programmen gjorde exakt samma sak? Har du gått igenom källkoden rad för rad?

 

Det är lite beroende på programmeringsmiljön. Men jag menar om ett program är 5 MB eller 8MB spelar ingen roll för dagens datorer.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mozilla och java

 

Hej!

 

Nu har jag installerat OpenSuse 10.0 på datorn och det blev hur bra som helst och kommit in i de flesta program osv. Bildskärm + ljud och allt ser perfekt ut ..

 

Jag har dock bara ett problem kvar. Jag vill uppdatera min webläsare till Mozilla 1.5 och även då installera java jre 1.5.0 så att den har det senaste inom javaspråk... om jag t ex har laddat ner mozilla och det ligger i en mapp, vilket kommando använder jag för att den ska installeras korrekt + ta bort den gamla versionen 1.0.7 ?

 

Sen det sista, hur installerar jag java från sun: jre 1.5.0 på bästa sätt?

 

Tacksam för alla svar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installation av jre från suns hemsida, läs anvisningarna bredvid länken för nedladdning.

 

Men enklast är det att installera SUSEs paket, ladda hem (om de inte finns med på installationsskivan).

Sedan är det bara att klicka och välja installera.

 

SUSE 10 Java finns att ladda hem

 

http://ftp.opensuse.org/pub/opensuse/distribution/SL-OSS-stable/inst-source-java/suse/i586/

-------

Använd YAST för att avinstallera program som installerats automatiskt:

Menyn: Inställningscentralen->YAST moduler->installera och ta bort program

Välj sedan sök.

---

installera firefox 1.5, instruktioner från mozilla.com

 

tar -xzvf firefox-1.5.tar.gz

detta skapar en underkatalog till den aktiva som heter "firefox", starta sedan firefox från den katalogen.

-----

Annars rekommenderar jag att använda Konqueror som webbläsare - jag blir mer och mer imponerad över snabbheten och hur bra den är på att visa webbsidor korrekt. Dessutom uppskattar jag alla finesser.

----------

Tips: Uppdatera KDE till 3.5

Gå till (tex sunet) med Konqueror

ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/suse/suse/i386/supplementary/KDE/update_for_10.0

Högerklicka på yast-source och välj "Åtgärder -> Lägg till som YAST källa".

(du får ange root-lösenordet)

 

Gå sedan in i YAST - installera och ta bort program

- Filter - Paketgrupper

- Aktivera zzz Alla (sist i listan)

- Menyn: Paket -> Alla i den här listan -> Uppdatera om nyare version finns tillgänglig

-> Acceptera.

 

OBS! starta om KDE (eller hela datorn) efter uppdatering av KDE. Annars får du en massa konstiga varningar hela tiden.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...