Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flera datorer ett abonnemang


Slagsta

Rekommendera Poster

Hade

1 adsl modem (bedbandsbolaget)

1 switch

1 G3 blå/vit

1 G3 beige

de 2 datorerna var kopplade till switchen och all fungerade utmärkt.

 

Nu till problemet:

Jag byter ut den blå/vita G3:an mot en G5:a, den beiga G3:an står kvar på samma ställe. Allt funkar som förut (bra) men nu vill jag koppla in den flyttade blå/vita G3:an också (alltså ha 3 datorer anslutna till samma abonnemang). Nu funkar bara G5:an och den beiga G3:an. Det är helt hopplöst att få den blå/vita att funka. Har försökt att koppla den till den beiga datorns sladd men det funkar inte då heller.

Vad gör jag för fel???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många IP-nummer får du från Bredbandsbolaget alternativt från modemet (dvs hur många anslutna datorer stöds)?

Får alla tre datorerna IP-adresser? Och i så fall får de olika?

Eller har du satt in fasta IP-adresser i datorerna? Och i så fall 3 olika?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte fått några IP-nummer av Bredbandsbolaget. Jag har ställt in enligt deras anvisningar, Automatiskt med DHCP, och då delas det ju ut en IP-adress av DHCP-servern. Enligt Bredbandsbolaget ska man kunna ansluta flera datorer samtidigt (det gick ju bra med 2).

Kanske måste jag ställa in manuellt men vad ska jag då skriva för IP-nummer?

Delnätmask-nummer ska väl vara samma i nätverket? Router: vad ska stå där?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Automatiskt med DHCP, och då delas det ju ut en IP-adress av DHCP-servern. Enligt Bredbandsbolaget ska man kunna ansluta flera datorer samtidigt (det gick ju bra med 2).

Om B2 delar ut flera IP-adresser till dig så ska det fungera om ställer alla datorer på att köra DHCP, så länge de kan tänka sig att dela ut så många som du vill ha. Du kommer dock att spara dig en otrolig massa huvudvärk om du köper dig en "bredbandsdelare" (dvs en liten router), då behöver du/routern bara be Bredbandsbolaget om en adress och sen kan du glatt koppla in hundra burkar i ditt eget nät om du vill.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för modem?

Vad får du för IP-nummer mm i de olika datorerna? Om det är Windows XP så är det lämpligt att ta fram Kommandotolken och skivar

ipconfig /all

 

Router: vad ska stå där?

Du skrev inte att du hade en router förut? I så fall vad har du för router?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G5:an och den beiga G3:an har olika IP-nummer men samma delnätmasknr. Den blå/vita G3:an får inget IP-nr när jag ställer in på automatiskt.

I fönstret nätverk så finns ett Routernr och ett Ethernet-adressnr som jag fått med automatik.

Jag har ingen router bara en switch. Modemet är ett CISCO 576 LRE 997 som jag köpte av bredbandsbolaget.

Det är inte WindowsXP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en äldre Windows som 98 och Me så skriver man

winipcfg

i ett MS-Dos-fönster (MS-Dos Prompt?).

 

Datorerna som får IP-nummer får de nummer som börjar med 192.168?

 

Kan man konfigurera modemet eller switchen i något webbfönster? I så fall med vilken IP-adress?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder mac OSX. Vet inte om man kan konfigurera modemet eller switchen. Jag kan inte hitta det någonstans.

Datorernas IP-nummer (de som funkar) börjar på 192.168

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, glömde bort att G3 etc är olika Mac-modeller.

 

Datorernas IP-nummer (de som funkar) börjar på 192.168

Helt klart en DHCP-server i ditt modem då, dvs åtminstone viss router-funktionalitet i den.

 

I fönstret nätverk så finns ett Routernr och ett Ethernet-adressnr som jag fått med automatik.

Routernr är väl antagligen IP-numret till DHCP-servern. I så fall bör det vara 192.168.x.1? Där x är subnet-numret (undernät/delnät) och samma i som i datorernas IP-nummer.

Se om du kommer någonstans om du skriver in IP-numret till DHCP-servern i webbläsaren.

 

När du har hållit på och kopplat in utrustning har du då stängt av allt, sedan slagit på modem, väntat några minuter och sedan slagit på switchen, väntat lite innan du har slagit på datorerna? Har man problem kan det vara bra att göra så.

 

Stäng av allt och anslut sedan bara den blå/vita till den switch-port där den satt från början. Fungerar den då?

 

Stäng av och anslut en till dator. Kolla om det funkar.

 

Stäng av och anslut den tredje datorn. Kolla.

 

Om det inte funkar så se om det spelar någon roll i vilken ordning datorerna sitter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...