Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

xp brandvägg


lassegg

Rekommendera Poster

hej

 

Har både hängslen och livrem när det gäller säkerhetssystem

 

Har windows brandvägg på

Har f-secure internet security på - innehållande brandvägg, antivirus och antispyware

 

Har microsoft antyspyware på

 

Samtliga system används i realtid

 

Nu sägs det att om man har både windows brandvägg + extern brandvägg så är detta inte bra eftersom viss kollisionsrisk finns.

 

Nu undrar jag om någon kan förklara detta för mig. Jag har inte någon gång uppfattat att de olilka systemet inte har tyckt om varandra utan som jag ser det har de fungerat bra.

 

väl mött

 

lassegg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att du inte vill tro på leverantörerna. För de är ju entydiga.

 

Så här skriver Zone Labs:

ZoneAlarm will disable Windows Firewall upon installation of XP SP2 so that the ZoneAlarm product is the only firewall running. This process was recommended by Microsoft because of the potential negative side effects of running two firewalls at the same time.
http://www.zonelabs.com/store/content/company/products/xpInfoCenter/faq.jsp;jsessionid=D8G7npzCZdoenJWeWyuI7seIDFHKFcyHqaEkq7pOy7GwmfgSP6xn!-416309184!-1062696904!7551!7552!NONE?dc=12bms&ctry=&lang=sv#7

 

Eller som F-secure skriver:

Important! Please disable the Windows XP internal firewall:
http://support.f-secure.com/enu/home/supportissue/fsis2005/install_q11.shtml

 

Q 7: Can I use F-Secure Internet Security 2005 with other vendor firewall?

No. F-Secure Internet Security 2005 has its own firewall, which is configured to work bests with all other components of F-Secure Internet Security 2005. Please note that using two firewalls at the same time may cause conflict problems.

http://support.f-secure.com/enu/home/supportissue/fsis2005/firewall_q07.shtml

 

Microsoft:

Using two firewalls on the same connection could cause issues with connectivity to the Internet or other unexpected behavior.

 

Jag har inte någon gång uppfattat att de olilka systemet inte har tyckt om varandra utan som jag ser det har de fungerat bra.

Troligen är det väl bara en av brandväggarna som används i praktiken, men om det är den som först eller sist talar om för Windows att de vill ha tillgång till nätverkstrafiken som får det vet jag inte. Och sen kan det ju variera vilken som kommer först och begär så du kanske har olika brandväggar igång vid olika tillfällen.

 

Du har i tidigare trådar skrivit att du har problem med avstängningen av Windows. Har du testat om det blir bättre om du stänger av Windows brandvägg?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej och tack för det uttömmande svaret

 

jag skall pröva att stänga av XP´s brandvägg så kanske avstängningsproblemet löser sig?

 

tack

 

la//eforum.idg.se/images/taggbilder/tummeupp.gif

[Tumme upp (alt+7)] ssegg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...