Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Väg, gata eller led


TicoRoman

Rekommendera Poster

Vad är det som bestämmer om man döper någonting till en väg, gata eller led?

 

Finns det något, eller väljer man valfritt (det som låter bäst).

 

T ex Stockholmsvägen, Smålandsgatan eller Tvärleden.

 

Jag ser ingen som helst logik i det hela. När det gäller led så finns det en logik, men inte när det gäller gator eller vägar.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2005-11-15 23:30:19 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gata eller väg är nog hugget som stucket, led brukar man inte bli förrän man är en relativt viktig transportsträcka mellan två eller fler punkter.

 

Gissningsvis har vägverket en 130-sidig manual (som pdf) om sånt där precis som de har när det gäller riktlinjer för skyltning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon speciellt bra regel kanske det inte är men jag tycker det verkar som att allt som anses/har ansetts som "stad" kallas för "gata", resten "väg".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att det har funnits någon regel om att om en gata/väg låg helt inom en stad (eller ett samhälle) så hette det gata. Dvs båda ändar fanns inom "stadsgränsen".

Då kan det vara lite förvillande med exempelvis Valhallavägen och Sveavägen i Stockholm men förklaringen till detta kan kanske vara att dom slutade utomför stadsgränsen när dom fick sitt namn och att staden sedan växt.

 

Ytterligare ett par begrepp att utreda: gränd och slingan.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dvs båda ändar fanns inom "stadsgränsen".

Har det funnits så var det nog lite si och så med efterlevnaden för jag känner till vägar som inte kan ha legat utanför kommungränsen sedan kommunerna de finns i blev städer någon gång på 1600-talet.

 

Men det är möjligt att det varit en grundregel (inga regler utan undantag). Jag är egentligen inne på samma sak. Oftast går nämligen vägar till en större punkt ("Göteborgsvägen", "Kungälvsvägen", "Vänersborgsvägen") medans gator oftast är just lokala saker som har fått namn efter geografi, växter eller kända personer och som sträcker sig inom områden. I majoriteten av de fall jag kommer på där "gator" heter "väg" så är det på formen "Johan Enbergs väg" (vilket låter lite pampigare än om det vore en gata) och det är möjligt att det gör skillnad.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gata är helt enkelt en väg i stadsmiljö. Samma åtskillnad finns i många andra språk (street/road, rue/chemin, calle/camino). Det som utmärker gator är väl att de är en integrerad del av stadsmiljön, med trottoarer och hus och så. Sveavägen och Vallhallavägen är större, rakare, och skär liksom igenom stan snararen än att vara en del av den (eller nåt sånt ;)

 

En gränd är en smal gata med hus på båda sidorna. En allé är en väg med planterade rader av träd på båda sidorna. En esplanad är en gata med panterade träd i mitten. En backe är en sluttande väg. En aveny är en bred gata (som är lite av en gågata).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...