Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

webhotell med php5


jgauffin

Rekommendera Poster

Jag frågade inte efter en lista. Väldigt enkelt att hitta själv. Jag frågade om någon kan rekommendera något webhotell med php5.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, missuppfattade frågan. Kan tyvärr inte rekommendera något webhotell eftersom jag själv aldrig använder det. Vi får hoppas att nån annan vet om något bra webhotell åt dig.

 

--

"I killed my dinner with karate -

kick ´em in the face, taste the body;

shallow work is the work that I do." -Joanna Newsom

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att php5 har mycket bättre objektmodell (allting skickas med referenser istället för byvalue), iterators (äger i foreach loopar) och bättre typkontroller (kan ange att en funktionsparameter måste vara av en viss typ).

 

Och till slut för att min kod enbart funkar med php5 tack vare allt ovan =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och till slut för att min kod enbart funkar med php5 tack vare allt ovan =)

 

Aha, kanske hade varit bra att kolla upp "verkligheten" innan du kodade en massa för just PHP5 :)

 

Jag säger inte att det inte finns PHP5 på webhotell, men PHP5 är ju rätt nytt och det tar nog sin tid innan det slår igenom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat flera webhotell som stödjer php5, men jag vill hellre gå på rekommendationer än att välja något okänt.

 

Vilken "verkligenhet" lever du i egentligen? :)

 

Nytt? Du menar att mer än ett år gammal version är nytt? =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Driver man ett webhotell är det inte så enkelt att bara haka på det senaste obeprövade.

 

Om sen det mesta fortfarande skrivs i PHP4, pja, varför krångla med PHP5 innan det stabiliserat sig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag håller nog med Jonas här, PHP5 är så mycket bättre än PHP4 att det verkligen är dags att skriva sin kod i den nya versionen.

 

Självklart är det dock som du säger kanske lite farligt för webhotell att kasta sig in i någonting där de inte tjänar några större pengar än, men det kommer snart dra igång på allvar misstänker jag.

 

Det kanske skulle finnas ett webhotell som nischar sig in på att vara snabba med nya teknologier? Ruby (on Rails) är väl ett annat språk som inte lär finnas på så många webhotell än, dock är det ett intressant språk med ett intressant sätt att skriva webbapplikationer på...

 

--

"I killed my dinner with karate -

kick ´em in the face, taste the body;

shallow work is the work that I do." -Joanna Newsom

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget emot PHP5 alls, tvärtom!

 

Äntligen en rätt genomarbetad objektmodell, kanonbra!

 

Men ska man köra sin applikation på ett kommerisiellt drivet webhotell måste man tänka på det. Att som webhotell lära sig hantera PHP5 tillsammans med PHP4 kommer inte av sig själv. Att installera skiten är ju inte ens förnamnet. Innan det finns kommersiella anledningar att stödja PHP5 kommer det nog inte att hända i någon större skala.

 

Samma sak med Ruby och alla andra mer eller mindre intressanta språk - att installera dem är ju bara förnamnet. Man ska ju anställa folk som kan hantera det också.

 

Och jo, det var väl ungefär det du menade, BjOrN?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag skulle vilja rekommendera att köra egen server (rekommenderar Abyss web server från Aprelium... gratis), om det inte finns några komplikationer med det förståss, i frågan om PHP5 så tycker jag också att det är en jättebra version (var där get_file_contents kom tror jag), att den skulle vara gammal håller jag inte riktigt heller med om, den är ju på version 5.0.4 (eller så kanske dom har kommit längre efter jag installerade det). Sen så funderar jag på att köra webbhotell själv, men vet inte riktigt hur jag ska kunna lösa det med säkerheten, kanske nån här vet? och ni som har kollat runt såna här saker, har ni möjligen sett nåt bra ställe där man kan spara backups? (utan att vara public)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man köra webhotell själv måste man ju fundra på hur man fixar 24/7/365-support i det långa loppet.

 

Semester, jul, nyår, midsommar, sjukdom. Sånt måste man täcka upp.

 

Moderkort pajar, disk havererar. Vad gör man då?

 

Jobbigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte intresserad av att köra egen webserver, då kan jag lika gärna köra på jobbets.. vill använda ett seriöst webhotell.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, men jag skulle ju förståss inte sikta på att vara det allra mest pålitliga webbhotellet (inget som passar jonas då utan snarare några av ungarna som fått tag på min msn messenger adress), för övrigt så har jag inte fått några problem med det (även om jag förut körde server på en dator som varit död en gång innan jag fick min nya dator) :)

 

Den där parantesen blev luddig, jag tar det kronologiskt:

>Typ när jag var liten: Hade en dator som vägrade starta efter ett sommarlov

>Hade fick en ny dator som lät för mycket att köra som server och lyckades då av ren tur få den gamla (och ganska tysta) datorn att starta och började då köra server på den

>Fick en ny snabbare dator som dessutom var tystare än gamla servern

 

Däremot har jag fått problem med virus en gång, men det kan ju drabba alla webbhotell

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, nej, jag är bara 15 år och går i grundskola (men kul att veta att folk tycker att man verkar mogen ;-) )

 

Oj, trodde det var mig du frågade... missförstånd tror jag

[inlägget ändrat 2005-11-12 22:39:07 av Henrik30000]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du jobbar på ett webhotell va?

 

Jag driver mitt eget.

 

Eget är väl att ta i. Jag kan ju naturligtvis inte själv vara på språng dygnet runt hela tiden. Den dagliga driften måste man ju fixa på annat sätt.

 

Men genom att anlita expertis på olika håll kan man sy ihop en bra sak utan att "äga" en egen datorhall o s v.

 

[inlägget ändrat 2005-11-12 22:45:53 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eget är väl att ta i. Jag kan ju naturligtvis inte själv vara på språng dygnet runt hela tiden. Den dagliga driften måste man ju fixa på annat sätt.

 

Men genom att anlita expertis på olika håll kan man sy ihop en bra sak utan att "äga" en egen datorhall o s v.

 

Ren nyfikenhet...anlitar du folk i Sverige eller USA eller nån annanstans?

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Även om den här frågan och diskussionen säkerligen anses som inaktuell av många kände jag mig tvungen att dela med mig av mitt tycke =)

 

Detta påminner mig om en diskussion jag läste runt deceniumskiftet om vilken Server-Side språk som vart bäst. Vid den tiden var det frågan om populära ASP, klassiska Perl, jobbiga Java-applets och (tro det eller ej) javascript på serversidan.

 

PHP var då bara en uppstickare och i den diskussionen var det många som sågade PHP, bara namnet fick en del smällar. (Då det fortfarande stog för Personal Home Page om jag minns rätt, detta ändrades ju senare =) )

 

I alla fall så var jag och några få kollegor helt besatta av PHP och fortsatte att kämpa på trots uruselt utbud av webbhotell med tjänsten. Stackars våra dåvarande linuxburkar...

 

Ja, hur det gick för PHP behöver jag ju inte berätta. Men nu till det egentliga ämnet med mitt inlägg. Ruby on Rails. Jag läser i denna diskussion samma kritik och nonchalans som PHP fick motstå vi den tiden som RoR gör i denna tråd. Och jag ser precis samma utväg.

 

RoR är utan tvekan dagens mest kompletta, effektiva och genuina ramverk för webbutveckling i dagsläget! Ingen snack om saken, det vågar jag säga idag.. några år äldre än sist.. då jag inte vågade försvara stackars PHP.

 

Obsynt kallar någon den? Mindre interessant säger någon annan?

 

Det finns INGET utspritt språk idag (möjligvis Python) som har den otroligt effektfulla syntaxen som Ruby har. Jämnför rader kod och tid till resultat med nästintill vilket språk som helst och det är få som slår Ruby på fingrarna.

 

På det ett ramverk som är, enligt min uppfattning, så finslipad och utvecklad av en så stark community som den har - det gör RoR prislöst, och utan tvekan ramverket för webbutveckling nummer 1 i ett bra antal år framöver.

 

Jag tänker bara sätta mitt märke här idag som försvarare av RoR - och hoppas att detta inlägg finns kvar om några år. Då vi ska se hur det har gått i statistiken för PHP vs. RoR - jag försvarar inte någon favorit, men jag hejar ALLTID på vinnarna =)

 

(Webbhotell för RoR har vi - och sakta men säker många andra webbhotell)

 

[inlägget ändrat 2006-10-23 04:52:41 av Carl Z]

[inlägget ändrat 2006-10-23 04:57:58 av Carl Z]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...