Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ingen kontakt mellan routern och det trådlösa nätverkskortet.


killy

Rekommendera Poster

Hej alla.

 

Jag har ett problem som jag har suttit med nu i ungefär 15 timmar.

 

Jag börjar bli arg.

 

Mycket arg.

 

Det hela tog sin början när jag i min ungdom(igår förmiddag) var och införskaffade mig en trådlös router(Netgear WGT624) och ett trådlöst nätverkskort(Netgear WG311T). Sagt och gjort, för att göra en lång historia så kompakt som möjligt, så finns det ingen trådlös koppling mellan kortet och routern.

 

Kopplingen ser ut enligt följande: Jag har ADSL från Telia, och när enbart ADSL-modemet är kopplat mellan jacket och datorn fungerar internet fint. PLUS att internet funkar när kopplingen är jacket --> modemet --> routern --> sladd till datorn är kopplade, dvs. jag kan ha internet och gå in och ändra routerns inställningar när allt är kopplat med sladdar hela vägen från datorn till vägguttaget. Med andra ord frid och fröjd så långt.

 

Det är när jag kopplar bort sladden mellan routern och datorn(jag har alltså både vanligt och trådlöst nätverkskort i datorn) som problemen börjar. Tanken är ju så klart att jag ska ha datorn en bra bit ifrån routern och modemet, och slippa det sladdarna, som jag alltså inte kan än..

 

Jag har uppdaterat firmwaren för båda apparaterna. Nätverkskortets medföljande program visar att den "ser" att det finns en accesspunkt i närheten, då den får signal på 48 Mbps, men den kopplas ner till 0 med ganska korta, jämna mellanrum.

 

Jag har ställt in så att allt ska skötas automatiskt, ip-tilldelning etc.

 

På ikonen längst nere till höger som visar det trådlösa nätverkskortet, står det "signalstyrka utmärkt" och "Status: Nätverksadress erhålls." Med andra ord så verkar det som att nätverkskortet hela tiden söker kontakt med accesspunkten. Jag tror jag har fått rätt på övriga inställningar, dvs. att nätverksnamnet(SSID) heter likadant för både kortet och inställningen i routern.

 

Jag har kollat in en massa guider här på IDG, även kollat netgears hemsida och en del andra ställen på nätet, skulle bli skitglad om nån kunde ge mig ett bra förslag...

 

Tack på förhand //killy

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du vi satt också sisådär 6 timmar igår och man blir förbannad, vi håller på att luska vad felet kan bero på så om du har lösningen kan du ju alltid berätta. Jag gissar på att du kör TELIA???

Vi kör med Netgear (834) och D-Link DWL-G710 vad säger du om det?

 

Robban

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar nog ingen roll vilken internetleverantör man har när det gäller förbindelsen mellan routern och datorn.

 

Det kan vara bra att testa med att byta kanal i routern. Det kan vara någon granne som ligger på en kanal bredvid som stör ut. Det bästa är att hålla sig till 1, 6 och 11. Likaså kan bärbara telefoner hemma störa.

 

Sedan kan man alltid försöka kontakta supporten hos Netgear resp. D-link.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tjena robban och cecilia! jag skulle ha skrivit här redan i lördags, dagen efter jag skickade inlägget, då jag faktiskt lyckades lösa det hela... Som ni ser i mitt tidigare inlägg har jag tagit med varenda praktiskt detalj, UTOM att nämna krypteringen... det var nämligen där problemet fanns, i mitt fall... Jag körde hela tiden med högsta säkerhetsinställningen, och utan att veta riktigt varför, funkade inte denna ihop med det trådlösa nätverket och min dator...

 

Men när jag bytte till det näst bästa alternativet, WEP, funkade det helt plötsligt som om det aldrig varit några problem... Så testa att byta säkerhetsinställning för krypteringen, och se om det hjälper.

 

//killy

 

[inlägget ändrat 2005-11-17 12:58:24 av killy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var konstigt för jag har precis samma router och nätverkskort men använder WPA-PSK utan problem, men men. Du har väl dolt SSID och Mac-filtrering?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, jag vet inte exakt vad du menar med dolt?

 

Jag använder Mac-filtrering, dvs, jag har alltså låst routern så att bara mitt egna nätverkskort kan få åtkomst till den via det trådlösa nätverket... Och jag har ju så klart samma namn på SSID både på kortet och routern(annars hade jag ju naturligtvis inte fått nån kontakt med routern=)

 

Men då kanske jag kan fråga dig Cecilia som verkar ha bra koll på saker och ting om några grejor jag funderat på angående routern... först lite(eller rättare sagt mycket) bakgrundfakta dock ( c :

 

Måste säga att jag trots allt gillar routern nu när jag väl fått igång den, jag sitter i källaren med min stationära dator och routern befinner sig snett ovanför mig, kanske en sträcka på totalt fem meter.. vet inte exakt hur signalen går men det är åtminstone ett betonggolv(vet ej om det är armerad betong) emellan, och åtminstone en trävägg(kanske 2 svårt att säga exakt hur signalen går som sagt).

 

Och om jag fattat det hela rätt så är Mbit/s det samma som Mbps... och på Smart Wizard:en för nätverkskortet står det lite olika värden... ibland är den uppe på över 20-30 Mbps.. och mer sällan är den nere på låga värden som 6 Mbps(det lägsta jag sett är 2Mbps... Just nu har den stabiliserat sig på 11 Mbps... Antar att jag kan maximera den genom att ställa in antennen bättre och vrida datorn så att inte datorn är i vägen för signalen, som den är nu..

 

Och symbolen som visar XP:s "Status för trådlös nätverksanslutning" pendlar mellan "Signalstyrka: Väldigt låg"(för det mesta) och "Signalstyrka: Låg"(Mera sällan). Och från "Status för trådlös nätverksanslutning" kan man också utläsa "Hastighet: 108 Mbit/s. Jag har ställt in routern på kanal 6, och antar att detta visar det, att maxhastigheten nu är 108... kanske jag borde sänka den till 54 för att se om signalen blir bättre i källaren? Läste om någon som tipsade om att signalen kunde komma in "för snabbt", så att det blev någon slags overflow... Lite drygt är det dock att ställa in routern, måste bära upp datorn och koppla in den med sladd... Ja vet, jag är exceptionellt och ohyggligt lat av mig :c) Och jag har alltså inte aktiverat alternativet att styra routern via det trådlösa nätet, känns tryggare så.

 

Mina frågor är följande: Tycker du att jag får bra värden där jag sitter nu i källaren? Jag har 2mbit bredband ADSL, och eftersom routern aldrig bara varit under 2 mbps(som alltså är det samma som 2 mbit) så borde ju inte routern utgöra någon flaskhals...?

 

Men nu ska jag tillägga att jag än så länge enbart har en dator inkopplad, kommer att koppla in fler som jag ska ha på ovanvåningen, där det är bättre mottagning pga. av att det bara är träväggar emellan routern och datorerna.

 

Detta leder raskt till ytterligare ett par frågor (-:

Om jag kopplar in låt säga 3 datorer till, som alla kommer att vara på ovanvåningen, kommer detta att påverka min signal här nere i källaren, att bredbandet blir slöare det förstår jag så klart, vi kommer ju teoretiskt sett att ha 0.5 mbit/dator, men eftersom de sitter där uppe så kommer de väl att ha så mycket signalstyrka att det inte påverkar min låga signalstyrka här nere... eller?

 

Jag kommer faktiskt att få hit en trådlös dator här imorrn, och då ska vi gå runt och testa, köpte routern på elgiganten och måste ju veta att allt funkar innan öppet-köp tiden gått ut..

 

Och sen en sista fråga, jag har letat lite på nätet men hittar inget om antalet max anslutna trådlösa datorer till routern, någon som vet det? Informationen man fick till routern var verkligen inte särskilt omfattande..

 

Jag satt som sagt länge med routern förra veckan..ett helt dygn blev det till sist... Så tanken är med att jag skrivit så här(nästan onödigt) detaljerat, är att folk med frågor liknande dessa kan utgå från informationen här, för att avgöra om trådlöst är något för dom eller inte...

 

Jag tänker speciellt på det här med trådlöst och betongväggar/golv(ledsen att jag inte vet om jag själv har armerad, det kan ju utgöra en viss skillnad), jag satt själv och letade efter det under nån månads tid, man man hittar ju för f*n knappt ett skit om de frågor man själv tycker är av vikt... Så jag hoppas att allas inlägg här är till nytta för någon med liknande frågor.

 

//Killy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, jag vet inte exakt vad du menar med dolt?

Att man inte bockar för Enable SSID Broadcast på menyvalet Advanced - Wireless Settings. Då syns inte ditt SSID-namn när någon annan med trådlöst kort söker efter ett nät att ansluta till. Ytterligare en säkerhetsgrej alltså.

 

Cecilia som verkar ha bra koll på saker och ting

Tack, men så mycket vet jag inte om nätverk.

 

Mbit/s det samma som Mbps

Japp

 

Antar att jag kan maximera den genom att ställa in antennen bättre och vrida datorn så att inte datorn är i vägen för signalen, som den är nu

Troligt

 

kanske jag borde sänka den till 54 för att se om signalen blir bättre i källaren?

Möjligt. Du kan också pröva med ändra inställningarna 108Mbps Settings på Advanced - Wireless Settings. Om du sänker hastigheten så får du också möjlighet att byta kanal, det kan vara bra om det finns andra trådlösa nätverk i närheten så att de inte stör varandra, helst ska man hålla sig till 1, 6 eller 11.

 

Och jag har alltså inte aktiverat alternativet att styra routern via det trådlösa nätet, känns tryggare så.

Håller med.

 

Tycker du att jag får bra värden där jag sitter nu i källaren? Jag har 2mbit bredband ADSL, och eftersom routern aldrig bara varit under 2 mbps(som alltså är det samma som 2 mbit) så borde ju inte routern utgöra någon flaskhals...?

Det är nog bra med tanke på betongen. Routern utgör knappast någon flaskhals precis som du skriver.

 

Om jag kopplar in låt säga 3 datorer till, som alla kommer att vara på ovanvåningen, ...

Det där vet jag inte hur det funkar, för jag har bara en dator på trådlöst, de andra två är anslutna med kabel.

 

Jag kommer faktiskt att få hit en trådlös dator här imorrn, och då ska vi gå runt och testa

Låter bra, då går det ju lättare att pröva med olika inställningar och se hur det påverkar.

 

jag har letat lite på nätet men hittar inget om antalet max anslutna trådlösa datorer till routern, någon som vet det?

Hur det är med just den här routern vet jag inte, men jag kommer ihåg att jag såg någon annan hemma-router som klarade av omkring 250 anslutningar (fast då blir det ju inte så mycket bandbredd till var och en), så att ansluta några stycket ska ju knappast vara något problem.

 

Så tanken är med att jag skrivit så här(nästan onödigt) detaljerat, är att folk med frågor liknande dessa kan utgå från informationen här

Jättebra :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har också haft en del problem med trådlöst skit. Har en linksys accespunkt och först när jag kopplade in den fungerade det perfekt men sen när vi valde kryptering vart det problem...

Det problemet jag har nu är att Nätverksadress erhålls och inget mera händer. Den är inställd på WPA-PSK på nätverksautensiering sen TKIP på kryptering. Vad ska dom två stå på för att det borde fungera? tackar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag googlar på TKIP så får jag fram att det hör ihop med WEP, vilket är ett alternativ till WPA. Det låter konstigt att blanda de två krypteringarna, för mig i alla fall.

I alla fall så måste det stå lika i både routern och nätverkskortets konfiguration.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en Accespunkt och där kommer ännu ett problem, det går ej att komma in på den med dess adress. Man kommer inte fram. Det står att signalen är perfekt. Man kör guiden som följde med på skivan för att hitta accespunkt och göra inställningar, men den säger antingen att det inte finns någon accespunkt (om vanliga nätverkskabel är inkopplad) eller att det är något fel (error) på mitt nätverkskort (om man kör utan sladd).

Just nu har den stått och "erhållt nätverksadress" i ca 53min.

Jag blir galen.

 

edit: Sen om man ändrar säkerhetsinställningarna och tar bort kryptering eller ändrar kryptering så ändras det automatiskt tillbaka senare igen.

[inlägget ändrat 2006-01-07 18:07:49 av Adde90]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kryptering ligger ovanför(eller under beroende på hur man ser det) MAC lagret, så enheterna kan ansluta till routern, men sedan är all IP trafik krypterad.

 

Det innebär att om krypteringen er fel inställd på en dator i nätverket kommer den kunna ansluta till routern, men inte få någon IP address eller komminucera annat än direkta meddelanden till enheterna i nätverket.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ag använder Mac-filtrering, dvs, jag har alltså låst routern så att bara mitt egna nätverkskort kan få åtkomst till den via det trådlösa nätverket

 

MAC filtrering är den absolut sämsta säkerheten som finns. Lika bra att ta bort den för den gör varken från eller till, bara krånglar för andra som ska komma på besök!

 

Och jag har alltså inte aktiverat alternativet att styra routern via det trådlösa nätet, känns tryggare så.

 

Tar du bort din egen trådlösa frihet? Sätt på detta igen! Du är inget stort företag som behöver skydda hemligheter, du är en vanlig hemmaanvändare och för mycket säkerhet drabbar bara dig!

 

 

Alla dessa punkter som det berörs och pratas om i den här tråden kommer jag ta upp i mitt projektarbete som kommer vara klart om ca två månader:

 

http://medlem.spray.se/eriove/Planering.htm'>http://medlem.spray.se/eriove/Planering.htm

 

Huvudsidan är just nu: http://medlem.spray.se/eriove

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WPA är säkerhetsstandard.

 

I säkerhetsstandarden ingår kryptering och autktorisering, se http://susning.nu/WPA

 

 

WEP är bara en kryptering.

 

 

Blanda krypteringen i WPA och krypteringen WEP brukar man inte göra (går det ens?) ... WEP är innehåller vissa mattematiska "brister" som gör att WEP nyckel kan återskapas genom avlyssning.

 

Men WEP i 128 bitars läge med någorlunda moderna trådlösa kort (som inte skickar ut så kallad "weak IV's" är tillrcäkligt mycket skydd för vilken hemmaanvändare som helst.

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står datorn och "erhåller nätverksaddres" ? Se till så att du ställt in krypteringen rätt. Inaktivera krypteringen i routern tillfälligt och försök då. (mycket viktigt att du använder kryptering i ditt nätverk!)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställ in din router och dina kort på 128 bitars WEP kryptering.

 

Behehöver du bara komma ihåg ett lösenord för att koppla upp dig mot den.

 

WPA-PSK är mycket säkrare men oftast onödigt säkert om du inte har ett företag eller dylikt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag löste det genom att byta plats på datorerna, min pojkväns dator är trådlös nu medan min går genom routern men med nätverkskabel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...